شهریار پاکباز روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: مایه کوبی دام های سنگین این شهرستان با مراجعه تیم های دامپزشکی به روستاها به صورت رایگان انجام شد.
بیماری تب برفکی یا بیماری دهان و پا یک بیماری فوق العاده عفونی و واگیردار در بین دام ها به ویژه نشخوارکنندگان گاو، گوساله، گوسفند و بز است که به علت وجود تیپ های مختلف ویروسی به اشکال مختلف در بین جمعیت دامی ایجاد و از خسارت بارترین بیماری های دامی در جهان محسوب می شود.
وی اظهار کرد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون 30 هزار راس دام سبک علیه بیماری آبله گوسفندی و بز مایه کوبی شدند.
وی اضافه کرد که آبله یک بیماری ویروسی به شدت مسری حاد یا تحت حاد (مزمن) است که بیشتر در جمعیت دامی گوسفند و بز مشاهده می شود و مایه کوبی از مهم ترین راه های پیشگیری و کنترل این بیماری محسوب می شود.
رئیس شبکه دامپزشکی قصرشیرین ادامه داد: این بیماری بیشتر به صورت دانه های برجسته در گوسفند و بز بالغ بروز می کند و ممکن است باعث سقط جنین در جنس ماده نیز شود.
پاکباز اظهار کرد: با توجه به ایام اربعین، نظارت های بهداشتی و کنترل بر واحدهای عرضه فرآورده های خام دامی ، رستوران ها ، قصابی و موکب ها نیز تشدید شد.
وی با بیان این که ماهیانه 150 مورد بازرسی و نظارت بر واحدهای عرضه کننده فرآورده های دامی و قصابی های سطح شهر قصرشیرین انجام می شود ، گفت: هم اکنون به طور میانگین در واحدهای عرضه کننده گوشت قرمز در قصرشیرین سه تن گوشت قرمز و بیش از 9 تن گوشت مرغ توزیع می شود.
وی از نظارت کامل بر خودروهای حمل گوشت از کشتارگاه سرپل ذهاب با توجه به نبود کشتارگاه دام در قصرشیرین برای انتقال و توزیع گوشت بین واحدهای عرضه کننده گوشت در سطح شهر خبر داد.
وی گفت: با توجه به سرد شدن هوا ، پایش های مراقبتی بر تالاب سید خلیل و همچنین مجتمع ماهیان گرمابی با توجه به کوچ پرندگان در قشلاق و نظارت بر مراکز عرضه طیور برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان خبر داد.
وی از برپایی کلااس های آموزشی برای آشنایی با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با همکاری خانه های بهداشت خبر داد و افزود: تاکنون موردی از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان قصرشیرین مشاهده نشده است.
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است و در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود.
شهرستان قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب استان کرمانشاه دارای 30 هزار راس دام سبک و سنگین است.
7079/3012/3033 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشاردهنده:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.