شاخص ترین پاسخی که عبدالرضا شعبانی، شهردار سابق کرمانشاه به منتقدان عملکردش می‌داد، ‌این بود که 'بحران مالی و بدهی های گذشته' گریبان شهرداری را گرفته و با دست خالی نمی توان معجزه کرد.
اینکه در پشت پرده تقابل اعضای شورای شهر چهارم و شعبانی چه گذشت، هنوز کاملا شفاف نشده اما مشکلات مالی و در نتیجه، رکورد فعالیت ها و خدمات شهرداری، مهمترین دلیلی بود که اعضای شورا برای کنار زدن شعبانی در 24 فروردین 95 اعلام کردند.
ساکنان ساختمان آجری سبزه میدان حدود 2 هفته بعد به اتفاق آرا فرمان شهرداری شهر 952 هزار نفری کرمانشاه را به آرش رضایی سپردند؛ چهره ای دانشگاهی که کارنامه مثبتی هم در حوزه اجرا داشت.
این انتخاب که با زمینه سازی و کمک نخبگان و اهالی رسانه نهایی شد، موجی از امیدواری را در شهر به راه انداخت؛ امیدی که با سخنان و ایده های رضایی بیشتر و بیشتر شد.

** کلید طلایی شهردار
کلید واژه طلایی شهردار جدید 'درآمدزایی پایدار' برای شهرداری بود، هدفی که تحقق آن می توانست کشتی به گل نشسته شهرداری را از غرق شدن در دریای نارضایتی شهروندان نجات دهد و قطار خدمات شهری را به ریل ثبات و توسعه برگرداند.
مهمترین و محوری ترین وعده آرش رضایی حدود سه ماه بعد و در نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری اعلام عمومی شد.
شهردار کرمانشاه در این همایش، سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمد پایدار در کرمانشاه را نیازمند برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دانست و افزود: پروژه‌های زیادی آماده واگذاری به سرمایه گذاران است و شهرداری کرمانشاه برای این امر برنامه‌های اساسی دارد.
رضایی با بیان اینکه یک برنامه 12 مرحله‌ای برای درآمدزایی و سرمایه‌گذاری در کرمانشاه طراحی شده، افزود: اولین گام برپایی این همایش با حضور صاحب‌ نظران و افراد برند در حوزه سرمایه‌گذاری بود که بیش از 10 هزار میلیارد تومان تجربه موفق قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری را در تبریز دارند.
او وعده کرد: مراحل بعدی کار یک برنامه چهار مرحله‌ای و پس از آن یک برنامه هفت مرحله‌ای است تا بتوانیم در بازه زمانی یکساله برای شهرداری درآمد پایدار ایجاد کنیم و سرمایه‌گذاران را نیز در پروژه‌های مشارکتی جذب کنیم.

**آقای شهردار چه خبر از کلید طلایی؟
اکنون سه ماه هم از سررسید قول شهردار کرمانشاه گذشته اما نه تنها خبری از 'تحقق درآمد پایدار' شهرداری نشده که حتی استمرار پرداخت حقوق پرسنل شهرداری و خدمات اولیه شهری هم در خطر قرار گرفته؛ زیرا شهرداری موفق به وصول 340 میلیارد تومان طلب خود از دولت و شهروندان نشده است.
انتظار بیجایی نیست که آقای رضایی در پایان 1.5 سالگی مسئولیت خود، ‌دست کم با برگزاری نشستی خبری گزارشی از دلایل عدم تحقق مهمترین وعده اش به افکار عمومی ارائه کند و بگوید چرا شعار و نماد اصلی او زمین مانده است؛ اگر هم خبرهای خوشی در این زمینه در راه است،‌ کام شهروندان را با بیان آنها شیرین کند.
بی شک اگر نخبگان و اهالی رسانه مواضع شهردار را شفاف، منطقی و مستدل بیابند، از هیچ کمکی برای برداشتن موانع پیش روی او دریغ نمی کنند.
شهرداری ها معمولا به جای تمرکز بر درآمدزایی از 'عوارض نوسازی، مالیات بر زمین و مستغلات، درآمدهای حاصل از فروش خدمات، سرمایه گذاری مشارکتی و فروش اوراق مشارکت' به درآمدهای ناپایداری مانند 'عوارض فروش تراکم، عوارض تخلفات ساختمانی و جرایم ماده صد' روی آورده اند که طبعا نتیجه این مسیر به توسعه پایدار شهری ختم نمی شود.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.