شهریار حیدری روز سه شنبه در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا افزود: پایانه مسافری مرز خسروی از امکانات لازم برخوردار است و از ویژگی های بسیار خوب این مرز، نزدیکی آن به بغداد است.
وی اظهار داشت: در چند سال گذشته کمتر از ظرفیت این مرز برخوردار بوده ایم که علت آن نیز به دلیل ناامنی های داخل عراق بود اما هم اکنون امنیت عراق تا حدود زیادی بهبود و ارتقا یافته است.
وی اضافه کرد: با توجه به شرایط توپوگرافی مرز رسمی خسروی، این مرز در صورت نیاز به راحتی قابل ارتقا و توسعه است.
وی از دیگر مزایای خوب مرز رسمی خسروی را برخورداری از خدمات عمومی نظیر هتل، زائرسرا و مهمان سرا عنوان کرد و گفت: امکانات موجود در این مرز و همچنین شهر قصرشیرین در مقایسه با سایر مرزها بی نظیر است.
سخنگوی رسمی ستاد اربعین گفت: مرزهای شلمچه ، چذابه و مهران نیز از شرایط مناسب برای تردد زائر و تبادل کالا برخوردار هستند.
حیدری ادامه داد: براساس اعلام سفیر عراق در کشورمان تاکنون 500 هزار ویزای اربعین برای شهروندان کشورمان صادر شده است.
وی افزود: 2 هزار و 400 شرکت زیارتی و همچنین سه شرکت مورد تایید سفارت عراق در امر دریافت مدارک برای صدور ویزا اقدام می کنند و همچنین چهار دفتر دائم کنسولی عراق در کرمانشاه ، اهواز ، مهران ، مشهد و 12 دفتر موقت صدور ویزا در نقاط مختلف جغرافیایی کشور در راستای صدور ویزا اقدام می کنند.
وی ادامه داد: روند ثبت نام زائران و صدور ویزا عادی است و تمام امکانات و خدمات برای اسکان و تغذیه زائران در داخل و همچنین خارج از مرزها به سمت عتبات عالیات فراهم شده است که با آغاز تردد رسمی زائران مستقر خواهند شد.
این مقام مسئول همچنین با اشاره به اوضاع داخلی اقلیم کردستان عراق گفت: تاکنون این امر مشکلی در تردد زائران اربعین ایجاد نکرده است.
به گفته حیدری، پایانه مرزی منذریه در آن سوی مرز رسمی خسروی تحت مدیریت دولت مرکزی عراق است و قرار شد مسیر مرز منذریه تا کربلا، نجف و بغداد از سوی نیروهای عراقی تامین شود تا زائران با امنیت کامل در این مسیر تردد داشته باشند.
با پیگیری مسئولان استان و با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه، اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شده است.
طبق تصمیم ستاد مرکزی اربعین قرار است امسال 500 هزار تن از زائران کشورمان و زایران اتباع خارجی از مرز رسمی خسروی در ایام اربعین حسینی به کربلای معلا عزیمت کنند.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.