یکی از این مراجعان در مقابل مرکز آزمایش هیدروستاتیک واقع در خیابان آزادی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس قانون مبنی بر الزام معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز، ثبت نام از صاحبان این خودروها از 22 شهریور گذشته آغاز و تاریخ رجوع برای صدور معاینه فنی 11 مهر اعلام شد.
محمد جواد مقیمی افزود: فقط دو مرکز در مشهد مقدس برای مراجعه ثبت نام شدگان معرفی شد لذا امروز با مراجعه به یکی از این مراکز با ازدحام جمعیت به ویژه شهروندان ساکن سایر شهرستانهای خراسان رضوی مواجه شدم.
وی ادامه داد: در زمان ثبت نام شرایط و مدارکی که لازم است صاحب خودرو هنگام مراجعه به مرکز خدمات فنی و بازرسی در دست داشته یا از آن برخوردار باشد اعلام نشد. متصدی این بخش هم می گوید باید کپسول سی.ان.جی خالی باشد یا خودروهایی که به صورت دستی کپسول خود را نصب کرده اند پذیرفته نمی شود.
این شهروند مشهدی گفت: از سوی دیگر می گویند سرجمع هزینه ها برای صدور گواهی معاینه فنی 130 هزار تومان است که رقم زیادی است.
وی افزود: برای کل استان خراسان رضوی فقط دو نمایندگی خدمات فنی و بازرسی خودرورهای دوگانه سوز به منظور انجام آزمایشهای لازم برای گواهی معاینه فنی در نظر گرفته شده که پاسخگوی شمار زیاد مراجعان نیست.
پس از پیگیری این موضوع توسط خبرنگار ایرنا مشخص شد نمایندگی خدمات فنی و بازرسی خودورهای دوگانه تحت پوشش اداره کل استاندارد خراسان رضوی است.
یکی از مسئولان اداره کل استاندارد خراسان رضوی که مسئولیت این موضوع را برعهده داشت در پاسخ به پرسش ایرنا در خصوص مشکل مذکور گفت: امسال آزمون هیدروستاتیک مخازن سی.ان.جی خودروهای دوگانه سوز به مراحل معاینه فنی خودروها اضافه شد که از مهر امسال در استان به اجرا درآمده است.
معاون استانداردسازی و آموزش اداره کل استاندارد خراسان رضوی افزود: آزمایشگاههایی برای انجام آزمون هیدروستاتیک مخازن سی.ان.جی خودروهای گازسوز با مدیریت این نهاد در استان وجود دارد.
فرحناز قلاسی مود افزود: در کل شهرستان مشهد چهار آزمایشگاه برای آزمون هیدروستاتیک مخازن سی.ان.جی خودروهای گازسوز در نظر گرفته شده که همه آنها پاسخگوی مراجعان برای صدور گواهی معاینه فنی هستند. با توجه به حجم جمعیت مراجعه کننده، تا پایان هفته جاری دو آزمایشگاه دیگر نیز به مراکز پاسخگویی برای معاینه فنی صاحبان خودروهای دوگانه سوز اضافه می شود.
وی ادامه داد: برنامه ریزی لازم برای شهرستانها نیز شده بطوری که در هم اینک آزمایشگاه برای شهرستانهای کاشمر و سبزوار فعال است، آزمایشگاه در نیشابور تا 15 مهر و در تربت جام و تربت حیدریه تا 20 مهر فعال می شوند، آزمایشگاه شهرستان قوچان هم تا پایان هفته جاری کار خود را آغاز می کند.
معاون استانداردسازی و آموزش اداره کل استاندارد خراسان رضوی گفت: وزارت کشور در این استان 10 آزمایشگاه آزمون هیدروستاتیک مخازن سی.ان.جی خودروهای دوگانه سوز در نظر گرفته که هم اینک این تعداد به 15 مورد افزایش یافته است.
وی افزود: تعیین کننده تعرفه آزمون هیدروستاتیک خودروهای دوگانه سوز، وزارت کشور می باشد و بر این اساس هزینه آزمون هیدروستاتیک برای هر سیلندر 26 هزار و 500 تومان می باشد که هزینه بازرسی چشمی قبل و بعد از آزمون و هزینه باز و بست کردن سیلندر هم به آن اضافه می شود.
قلاسی در مورد خودروهایی که به صورت دستی کپسول سی.ان.جی آنها نصب شده هم گفت: این نوع خودروهای دوگانه سوز فاقد شرایط استاندارد هستند و طبق دستورالعملهای موجود با استانداردهای ملی تطابق ندارند. تصمیم گیری در خصوص این خودروها به زودی از سوی ستاد معاینه فنی و استانداری خراسان صورت می گیرد لذا اداره کل استاندارد در این زمینه مسئولیتی ندارد.
مدیر کل دفتر فنی استانداری خراسان رضوی نیز در پاسخ به سوال ایرنا درباره تعیین تکلیف خودروهای دوگانه سوز دستی گفت: این بحث موضوعی کشوری است زیرا سامانه پلاک خوان مراکز معاینه فنی به سامانه نظارتی نیروی انتظامی متصل است و اطلاعات این خودروها در عمل با اطلاعات موجود مغایرت دارد.
مهدی سالیانی افزود: خودرو دوگانه سوز در سامانه ناجا ثبت و اطلاعات مربوطه در کارت خودرو بنزین سوز درج شده اما چون فرد به صورت غیرمجاز اقدام به گازسوزی خودرو کرده این اطلاعات درباره خودروی وی در سامانه ناجا وجود ندارد.
وی گفت: وزارت کشور تلاش دارد به زودی مشکل صدور معاینه فنی برای خودروهایی را که سی.ان.جی آنها به صورت دستی نصب شده حل کند.
گزارشگر: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.