در این یادداشت آمده است: ما هنگامی که به خط قرمز بحران آب رسیده ایم به رودخانه ها حمله می کنیم که سد بسازیم و یا با تجاوز به حریم رود تخطی می کنیم تا در سرزمین های بی آب برنج بکاریم.
با احداث جاده در کنار رود قیمت زمین هایمان را افزایش دهیم یا برای افزایش زمین زراعی خود حق حیات را از جانوران آبزی و کنارآبزی بگیریم.
ما نه فقط با جانوران بی پناه و درختان سودمند به ستیز برخاسته ایم بلکه این سوراخ کردن کشتی است، بی شک قربانیان این جنگ برخاسته از ناآگاهی، خود ما خواهیم بود.
تصاویر آورده شده مربوط به رودخانه سراب کنگاور کرمانشاه است که مورد تغییرات بستر و قطع درختان حاشیه آن قرار گرفته است.
وقتی ما با تنگ سازی و تغییر مجرای رودخانه، حریم رودخانه را تصرف می کنیم، در حاشیه رودخانه ای که در همه جای دنیا بعنوان تفریحگاهِ بدون ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد، کشاورزی می کنیم. سبب کاهش توان مجرای رودخانه می شویم که در فصل پرباران باعث ایجاد سیل آب، آب گرفتگی و آبشویی زمین های کشاورزی می شود.
این امر اولا دارای تبعات اجتماعی نظیر کشمکش بین کشاورزان و دوما موجب کاهش انتقال آب به پایین دست رود خانه می شود و آثار محیط زیستی زیانباری دارد، قطع درختان خود دارای آثار بسیار زیانبار اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی است و علاوه بر آن شرایط بحرانی این نوع رودخانه های پس رفته را تشدید می کند.
رودخانه ها اکوسیستم ها و زیستگاه های بسیار پیچیده ای هستند که دارای اجزای مختلف و از نظر عملکردی به هم مرتبط هستند، هر تغییری حتی در کوچکترین جز آن موجب بوجود آمدن تغییرات گسترده تری در اجزای دیگر و حتی در مکانهای دیگر آن می شود.
برای مثال همانطور که در تصویر می بینید احداث راه در حریم رود باعث ایجاد استرس بسیار زیادی برای جانوران این قسمت از زیستگاه می شود که خود موجب تغییرات الگوی پراکنش جانوران در این زیستگاه می شود.
در پایان به کشاورزانی که در همسایگی رودخانه هستند تاکید می کنم که این کار شما علاوه بر اینکه خلاف قانون است نه برای خود شما و نه برای دیگران به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و کاملا برعکس، زمین های شما را در مقابل شرایط محیطی حساس تر و در معرض فرسایش قرار می دهد.
و از جنبه عمومی نیز فقط کافیست با یک تخمین یا برآورد ساده حساب کنیم خدماتی که اکوسیستم رودخانه و درخت ها به ما می دهند را اگر خودمان با فن آوری بخواهیم ایجاد کنیم چقدر هزینه خواهد داشت؟ یا اصلا چنین توانی داریم؟
خدماتی چون تولید اکسیژن، کنترل سیلاب، خاصیت زیستگاه، زیبایی، تصفیه آلودگی و خدمت های بی شمار دیگری که به ما می دهند و ما برای افزایش اندکی از مساحت زمین هایمان آن ها را حذف می کنیم، امیدواریم که مسئولان محترم نیز عینک های خود را از روی میز بردارند، زمان زیادی نیاز نیست تا به خوب دیدن عادت کنیم.
3209/8066 دریافت کننده: عباداله آذرگون** انتشاردهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.