به گزارش خبرنگار ایرنا، ماه محرم، ماه غم و اندوه و مصیبت مسلمانان و بلکه آزادی خواهان جهان است، ماهی که در آن درس استقامت، مبارزه با ظلم و فدا کردن عزیزترین کسانت در راه اعتقادات را به انسان ها می آموزد.
محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر و حکایت آزاده ترین انسان هایی است که حاضر شدند در سخت ترین شرایط ممکن سختی تیغ و شمشیر را بر خود بخرند اما دست از حمایت امام و مولای خود برندارند.
محرم، ماه سردار رشیدی است که در شب عاشورا امان نامه دشمن را به صدها تکه تبدیل می کند و بانگ برمی آورد که 'هیهات اگر دست از یاری مولای خود حسین بر دارم'.
محرم، ماه آن بانوی جلیله ای است که بر فراز گودال قتگاه، تیغ دشمن را بر گلوی برادر دید اما بر این مصیبت عظما صبر کرد تا طاقت از کف اهل حرم نرود.
و محرم، ماه آن امام شهیدی است که در عصر روز عاشورا، یکه و تنها در میان صدها تن از دشمنان فریاد 'هل من ناصر ینصرنی' سر داد اما کسی نبود که لبیکش بگوید و به یاری و حمایتش بپا خیزد.
حال پس از گذشت یک هزار و 378 سال از واقعه جانسوز عاشورا، مسلمانان جهان و بلکه همه آزادی خواهان در این ایام رخت عزا بر تن می کنند، بر سر و سینه می زنند و در غم بی پایان مولا و مقتدایشان اشک ماتم می ریزند.
نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و یکی از اساتید حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به نحوه صحیح عزاداری بر سرور و سالار شهیدان و همچنین فضائل عزاداری توضیحاتی ارائه کردند.

**اشک ریختن بر مصائب امام حسین (ع) گناهان شخصی انسان را پاک می کند
آیت الله امان نریمانی نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در خصوص فضیلت عزاداری بر امام حسین و اشک ریختن بر مصائب ایشان، اظهار کرد: در این فضیلت همین بس که عزادار سیدالشهدا (ع) اگر قطره اشکی در مظلومیت آن امام شهید بریزد گناهان شخصیش پاک می شود.
وی، منظور از گناهان شخصی را از آن دسته از معصیتی عنوان کرد که طرف حساب فرد خاطی، خداوند رحمان باشد نه اینکه حق الناسی بر گردن وی قرار گیرد.
آیت الله نریمانی افزود: گناه حق الناس تا زمانی که آن فرد راضی نشود پاک نمی شود اما گریه بر امام حسین (ع) گناهان شخصی انسان که حاصل غفلت به درگاه پروردگار بوده را پاک می کند.
نماینده کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مقام و مرتبه امام حسین (ع) آنقدر بالاست که رسول اکرم (ص) در خصوص ایشان فرمودند که 'حسین از من است و من از حسین هستم'، جمله ای که بار مفهومی زیادی در بردارد.
وی گفت: پیامبر اکرم (ص) بار رسالت امت اسلامی را بردوش داشتند و امام حسین (ع) این بار رسالت عظیم را با نثار جان خود بر دوش کشیده و اجازه ندادند تا اسلام ناب محمدی (ص) از بین برود.
آیت الله نریمانی یادآور شد: امروز و پس از گذشت حدود 1400 سال از واقعه عاشورا شاهد هستیم که مراسم عزاداری امام حسین (ع) با شور و حرارت خاصی در بسیاری کشورهای جهان و بخصوص کشور خودمان برگزار می شود.
این کارشناس مذهبی افزود: چگونگی نحوه عزاداری مسئله بسیار مهمی است که هیات های عزاداری ما باید به آن توجه و از هرگونه بدعت گذاری در این آئین جلوگیری کنند.
وی گفت: ورود شیوه جدید عزاداری به مراسم محرم، قمه زنی، قلاده بستن به گردن و دست و پا و خود را سگ امام حسین (ع) خواندن همان بدعت هائی است که آسیب جدی به روح عزاداری ها وارد می کند.
آیت الله نریمانی با بیان اینکه حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و سایر بزرگان دین، بهترین شیوه عزاداری را سبک سنتی آن می دانند، افزود: بهتر است در برپایی مراسم عزاداری به همین شیوه رفتار کنیم تا بدعتی وارد دین و مراسم ماه محرم نشود.

** آمرزش گناهان و استجابت دعا از مهمترین فوائد عزاداری برای امام حسین (ع) است
یکی از مدرسان حوزه و دانشگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: آمرزش گناهان و استجابت دعا مهمترین فوائد عزاداری خالصانه برای مظلومیت حضرت سیدالشهداست که نباید از آن غافل شویم.
حجت الاسلام عبدالله کریمی خاطرنشان کرد: طبق روایات، اگر کسی وارد جلسه عزای امام حسین (ع) شود و عزاداری کند، گناهان او آمرزیده و بهشت بر او واجب می‌شود.
وی ادامه داد: از دیگر فوائد عزاداری، استحابت دعا است چرا که انسان در مجلس عزای امام حسین (ع) توجه قلبی بسیار بیشتری به خداوند پیدا می کند و همین نیز اجابت دعای عزادار را نزدیکتر می گرداند.
حجت الاسلام کریمی، به ثواب فراوان عزاداری بر سرور و سالار شهیدان نیز اشاره کرد و گفت: در روایاتی که از معصومین (ع) نقل شده ثواب شخص عزادار بر امام حسین (ع) به اندازه فردی است که مراسم حج را به جا آورده است.
مدرس حوزه علمیه و دانشگاه های کرمانشاه، عاقبت بخیری را از دیگر فضیلت های عزاداری بر حضرت سیدالشهدا (ع) برشمرد و گفت: در روایات داریم امام حسین (ع) در محفل عزاداری خود دست عنایت روی سر عزاداران خود می کشد و به این واسطه، از عاقبت سوء و سرنوشت بد، مصون و در امان خواهند ماند.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از فوائدی که برگزاری محفل عزاداری امام حسین (ع) دارد تقویت اسلام و افزایش همدلی و همبستگی در بین آحاد مختلف جامعه است.
حجت الاسلام کریمی گفت: زمانی که در اماکن متعددی، تعداد افراد بسیار زیادی یک هدف را دنبال می کنند و برای مظلومیت شخصی خاص به عزاداری می پردازند روحیه همدلی و اتحاد بین آن ها تقویت و زمینه برای گسترش اسلام فراهم می شود.
7458/8066 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.