قصرشیرین با داشتن 186 کیلومتر مرز نقطه آغاز و پایان جنگ تحمیلی است، جنگی نابرابر که در یک سوی آن جمهوری اسلامی ایران و در طرف دیگر رژیم بعثی عراق با حمایت استکبار جهانی قرار داشت اما توکل بر خدا و ایمان و اراده و استواری رزمندگان باعث پیروزی ملت ما در این جنگ شد.
شهرستان مرزی قصرشیرین با تقدیم بیش از 680 شهید سرافراز همواره ثابت کرده که برای دفاع از کیان اسلامی و مرزهای همیشه سرافراز کشورمان آماده است و مردمانی دارد که همواره جانشان را طبق اخلاص گذاشته و برای دفاع از مرزهای شرف و غیرت کشورمان تا پای جان می جنگند.
از ابتدای مرداد سال 59 عراقی ها کمابیش حملاتی به مرزهای شهرستان قصرشیرین انجام می دادند و هراز گاهی پایگاه های گروهان خان لیلی و چاه های نفت شهر، تنگ هوان و پایگاه های تیله کوه، باویسی و گرده نو از توابع قصرشیرین را مورد هدف و تهاجم سنگین توپخانه خود قرار می دادند.
مرزنشینان قصرشیرین در روزهای آغازین جنگ تحمیلی به صورت انفرادی و گروهی با تمام توان نیروهای پاسدار و ژاندارمری را یاری می دادند و با استفاده از سلاح های شکاری و سبک خود به مقابله با دشمن می تاختند.
در اواخر مرداد سال 59 مناطق شمالی قصرشیرین به ویژه در تیله کوه، باویسی و تنگه هوان و پاسگاه های مرزی ایران زیرآتش سنگین توپخانه و خمپاره اندازهای دشمن بعثی قرار گرفت و شدت این حملات به صورتی بود که برخی از صاحبنظران نظامی پیشنهاد تخلیه شهر تا عمق پنج کیلومتری را دادند که به توافق فرماندهان نظامی مستقر در منطقه نرسید.
20 روز قبل از آغاز رسمی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، ارتش بعثی به دنبال آتش سنگین خود بر مناطق مسکونی و پاسگاه های مرزی قصرشیرین، توانست به صورت محدود بر مناطقی از آق داغ مسلط شود و خانه های سازمانی 40 دستگاه و تمام نقاط و پاسگاه های مرزی از ازگله تا نفت شهر و سومار زیر آتش سنگین عراقی ها قرار گرفت.
در جریان این حملات، ده ها واحد مسکونی منهدم شد و خسارت زیادی به منابع آبی و خط انتقال برق وارد شد به گونه ای که آب و برق شهر تا چند روز قطع شد و شهر به حالت تعطیل در آمد.
در همین ایام بود که شهر کوچک خسروی زیرآتش سنگین دشمن قرار گرفت و مردم مرزنشین این شهر سخت درگیر جنگ و مقاومت در برابر یورش زمینی و هوایی دشمن شدند که نتیجه این حملات تخلیه اجباری نفت شهر در 31 مرداد 59 بود که مردم این منطقه مجبور به ترک شهر و منازل خود شدند.
این حملات ادامه داشت تا اینکه با شروع رسمی جنگ تحملیلی در 31 شهریور 59 ، 30 نقطه از شهر قصرشیرین گلوله باران و بیش از 100 تن از اهالی زخمی و شماری نیز شهید شدند.
نیروهای رژیم بعثی صدام هم زمان در برخی نقاط مرزی قصرشیرین از جمله باباهادی و قلعه سفید تا آق داغ و دربندجوق و خان لیلی قصد پیشروی به داخل خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند که با مقاومت مدافعان مرزی، چندین تانک و خودروی آنان منهدم شد تا مجبور به عقب نشینی شوند.
پس از این حملات مردم این شهرستان مرزی و مرزنشینان همیشه سرافراز این منطقه از کشورمان مجبور به ترک شهر شدند که البته برخی نیز به اصرار در کنار نیروهای نظامی و مدافعان مرزی باقی ماندند اما با وجود مقاومت مرزنشینان و نیروهای نظامی در سوم مهر سال 59 قصرشیرین از چهار محور خسروی، نفت شهر، دشت ذهاب و قوره تو با هدایت صدها تانک از سوی دشمن مورد حمله قرار گرفت و به تصرف قوای دشمن درآمد.
شهرستان مرزی قصرشیرین که روزگاری مرکز شهرستان های هم جوار بود و بیش از 100 هزار تن جمعیت داشت، از دیرباز محل تردد زایران عتبات عالیات بود و در جریان حملات رژیم بعث در جنگی نابرابر به تلی از خاک و ویرانه ای تبدیل شد که تنها ساختمان سالم این شهر همان مسجد مهدیه بود که آن هم تنها قسمت هایی از بنای آن سالم مانده بود.
اشغال شهر توسط نیروهای مهاجم بعثی در ابتدای جنگ، عملیات بازی دراز در شرق قصرشیرین، عملیات مطلع الفجر در حد فاصل شمال گیلانغرب و جنوب سرپل ذهاب، عملیات مسلم بن عقیل در غرب سومار، عملیات عاشورا در جنوب سومار، عملیات کربلا در نفت شهر و اشغال مجدد شهر توسط ارتش متجاوز عراق در اواخر سال 67 و عملیات آزادسازی مجدد قصرشیرین بعد از پذیرش قطعنامه از مهم ترین رویدادهای جنگ تحمیلی در شهرستان قصرشیرین است.
مرزنشینان همیشه راسخ قصرشیرین پس از اتمام جنگ در سال 70 بازهم همت خود را جزم کردند و با بازگشت به شهر بار دیگر ثابت کردند که همواره برای دفاع از مرز تا پای جان حضوری با صلابت دارند.
پس از سال 70 و بازگشت مردم و آغاز بازسازی رفته رفته شهر جانی تازه به خود گرفت و بناها ساخته شد و در امتداد 186 کیلومتر مرز 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی رونق گرفت که همواره در پیشرفت اقتصادی کشور حرفی برای گفتن داشته و اینک چندین سال است که پرویزخان با سهم 54 درصدی رتبه نخست صادرات غیر نفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده است.
هم اینک روزانه از مرز رسمی پرویزخان به طور میانگین 800 کامیون و از مرز رسمی خسروی 400 کامیون کالا به کشور عراق صادر می شود و علاوه بر این فعالیت کوله بری، کشاورزی، باغات و بخش شیلات این شهرستان نیز زبان زد و شهره عام و خاص است.
خرمای نخل های سرافراز قصرشیرین، لیمو و مرکبات باغات این منطقه و انگور یاقوتی تاکستان های این شهرستان و ماهیان گرمابی شیلات آن باعث شده قصرشیرین کانون توجه همگان باشد.
اما امسال قصرشیرین در انتظار یک رویداد بزرگ است، قرار است که راهپیمایی زایران اربعین امام حسین (ع) از مرز رسمی خسروی همچون سه مرز دیگر کشورمان انجام شود و طبق پیش بینی مسئولان 400 تن از زایران 6 استان کرمانشاه، کردستان ، 2 آذربایجان غربی و شرقی ، اردبیل و زنجان از قصرشیرین عازم کربلای معلا شوند.
همچنین تنها مرز محل تردد زایران اتباع خارجی شرکت کننده در راهپیمایی بزرگ اربعین نیز خسروی تعیین شده است و این اهمیت این مرز رسمی را نشان می دهد.
اینک قصرشیرین شیرین تر از همیشه و مرزنشینان با صلابت آن راسخ تر از قبل برای اعتلای ایران اسلامی همواره آماده هستند و برای پیشرفت این مرز و بوم تلاش می کنند.
3012/8066 خبرنگار: نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.