به گزارش خبرنگار ایرنا؛ اعضای شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه روز پنجشنبه بیست و ششمین جلسه خود را با حضور استاندار در اتاق بازرگانی تشکیل دادند و چندین دستور کار را مطرح کردند که موضوع مالیات بر ارزش افزوده بیشتر زمان جلسه را به خود اختصاص داد.
مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات عام (برعموم کالاها و خدمات مگر موارد معاف تعلق می‌گیرد) است که بصورت چند مرحله‌ای از اضافه ارزش کالاهای تولید شده و یا خدمات ارائه شده در مراحل مختلف تولید و توزیع اخذ می‌شود.
مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه در این جلسه از استاندار کرمانشاه خواست جلو تعطیلی این واحد را بگیرد و نگذارد فشارهای مالیاتی بر آنها سنگینی کند تا مجبور به تعطیلی واحد کنند.
هایده شیرزادی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا موضوع زباله از مرحله جمع آوری تا بازیافت از پرداخت مالیات معاف است، افزود: اداره مالیات کرمانشاه نه تنها ما را معاف نکرده که برای ما مالیت بر ارزش افزوده هم نوشته است و اکنون بدهی های زیاد مالیاتی داریم و گواهی نامه ارزش افزوده برای شرکت در مناقصات را برای ما صادر نمی کنند.
او گفت که شرکت بازیافت در مرحله بحران به سر می برد و اگر شهرداری 20 درصد از بدهی های ما را به صورت نقدی پرداخت کند بخشی از مشکلات ما نیز حل می شود.
وی اظهار کرد که حقوق پرسنل را پرداخت نکرده ایم و به جاهای مختلف بدهی داریم و ادامه فعالیت برای ما بسیار مشکل است.

**شهرداری هم بدهکار و هم طلبکار
مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه در حالی برای برون رفت از بحران پیش آمده برای شرکتش به شهرداری پناه آورده است که شهردار کرمانشاه هم آب پاکی بر روی دست او و سایر طلبکاران از شهرداری ریخت و گفت: شهرداری از مردم شهر کرمانشاه هزار و 200 میلیارد ریال بابت زباله و عوارض طلب دارد که تاکنون ساز و کار گرفتن این طلب فراهم نشده است.
آرش رضایی با بیان اینکه 45 میلیارد ریال به شرکت بازیافت زباله بدهکار هستیم افزود: قرار بود 130 میلیارد ریال به شهرداری کرمانشاه از طریق دولت کمک شود که اگر این مبلغ در اختیار ما قرار گیرد می توانیم بسیاری از بدهی ها را پرداخت نماییم.
وی گفت: در بی رونقی ساخت و ساز و نبود درآمدهای پایدار شهرداری به سمت زباله و عوارض روی آورده اگرچه شهرداری به این قسمت به عنوان درآمد نگاه نمی کند.
وی اظهار کرد که از دولت نیز 22 هزار میلیارد ریال طلب داریم و از طرف دیگر اداره مالیات نیز گواهی ارزش افزوده را برای شهرداری صادر نمی کند تا بتوانیم از بانک ها تسهیلات دریافت نماییم.
وی گفت: شهرداری کلان شهر کرمانشاه که ماهانه 160 میلیارد ریال هزینه جاری دارد به دلیل رویکرد اداره مالیات تنها می توانیم 20 میلیارد ریال تسهیلات از بانک ها بگیریم که رقم بسیار ناچیزی است.
وی با بیان اینکه 250 میلیارد ریال بدهی مالیاتی داریم، افزود: بانک ها به دلیل بدهی مالیاتی شهرداری بیش از 20 میلیارد ریال تسهیلات به شهرداری نمی دهند که اگر می دادند بخش زیادی از بدهی ها را پرداخت می کردیم.
به گفته او شهرداری کرمانشاه به دلیل بدهی در لیست سیاه اداره مالیات قرار دارد و بانک ها هم به این دلیل تسهیلات به ما پرداخت نمی کنند.
رضایی همچنین گفت: سال گذشته و امسال 270 میلیارد ریال از بدهی پیمانکاران را از طریق تهاتر پرداخت کردیم.

**اداره مالیات براساس قانون عمل می کند
مدیرکل امور مالیتی استان کرمانشاه نیز در این جلسه با بیان اینکه تمام اقدام های این اداره کل براساس قانون های مالیاتی مصوب کشور اعمال می شود، گفت: اقدامی برخلاف قانون در استان کرمانشاه انجام نداده ایم و همه کارها براساس دستورالعمل ها و قوانین مالیاتی کشور انجام می شود.
هادی ملکشاهی با بیان اینکه چندین شرکت بزرگ استان به موقع مالیات های خود را پرداخت می کنند، افزود: تنها با چند شرکت در این زمینه اختلاف نظر داریم که در نشست های تخصصی موضوع را برای آنها تشریح خواهیم کرد.
او رویکرد این اداره کل را کمک به رونق کسب و کار دانست و گفت: برای برخی از مسایل مورد مناقشه از جمله پرداخت مالیات شرکت بازیافت از مرکز استعلام گرفتیم که تاکید مرکز بر پرداخت مالیات از سوی این شرکت است.
وی به دستور استاندار کرمانشاه قرار شد استعلام دیگری از مرکز برای موضوع پرداخت مالیات شرکت بازیافت زباله کرمانشاه بگیرد.

**اداره مالیات گواهی نامه ارزش افزوده را صادر کند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی کرمانشاه نیز در این جلسه پیشنهاد داد که اداره کل امور مالیاتی برابر توافق های صورت گرفته با اتاق ایران برای ادامه کار و بقای شرکت های پیمانکاری و رفع مشکل آنها جهت شرکت در مناقصات گواهی ارزش افزوده متقاضی را در اسرع وقت صادر نماید.
کیوان کاشفی، همچنین پیشنهاد داد که در قانون مالیات بر ارزش افزوده، بندی به طور مشخص در خصوص مافیت عامل تولید محصولی که از معافیت مالیاتی برخوردار است، اضافه شود.
وی در ادامه سخنان خود گریزی به ارزیابی عملکرد اتاق استان در سطح ملی زد و گفت: در این ارزیابی که در سه موضوع اداره و تشکیل جلسات، کیفیت مصوبات و نحوه انجام وظایف استانی و نحوه انجام وظایف دبیرخانه صورت گرفته است، اتاق استان امتیاز 64 را از 100 اخذ کرده و در رتبه 11 کشور ایستاده است.
کاشفی همچنین در ادامه از تشکل های زیرمجموعه اتاق استان خواست مسایل و مشکلات خود را به صورت کارشناسی و تخصصی دراختیار اتاق قرار دهند.
استاندار کرمانشاه در جمع بندی این جلسه از اداره امور مالیات استان خواست استعلام های لازم را از مرکز به منظور رفع گره های موجود در میان واحدهای تولیدی و شهرداری کرمانشاه اخذ کند و طوری مفاد استعلام را تنظیم کنند که مشکلات این واحدها رفع شود.
اسدالله رازانی همچنین تاکید کرد در هر ماه یک جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با هدف رفع مشکلات واحدهای بخش خصوصی استان و با دستور کار مشخص که منجر به تصمیم گیری شود، برگزار گردد.

**وصول 145میلیارد ریال مالیات در استان
از سوی دیگر مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در پنج ماه گذشته باید 900 میلیارد ریال مالیات از بخش اشخاص حقوقی غیردولتی یا همان واحدهای تولیدی و صنعتی استان اخذ می کردیم اما تنها 145 میلیارد ریال وصول شد، افزود: یکی از دلایل کاهش مالیات وصولی از این واحدها، مصوبات کارگروه تسهیل مبنی بر بخشودگی جرائم واحدهای تولیدی و صنعتی استان است.
علی محمدی با بیان اینکه رتبه مالیاتی استان کرمانشاه در سال جاری رتبه آخر در کشور است، گفت: با توجه به معافیت های مالیاتی دولت در خصوص مراکز غیردولتی، پیش بینی می شود در سال 97 میزان کل درآمد دولت از راه مالیات بیش از سه هزار میلیارد ریال نشود.
وی سهم استان کرمانشاه را از کل درآمدهای کشور کمتر از چهار دهم درصد اعلام کرد و گفت: در حالی استان این میزان از سهم درآمدها را دارد که سهم هزینه های آن بیش از 30 درصد و بالاتر از استان های دیگر است.
محمدی در ادامه به بحث پرداخت تسهیلات به واحدهای استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون تعداد واحدهای ثبت نام شده استان در سامانه بهین یاب 25 واحد است و در بحث پرداخت ها در رتبه 11 قرار داریم که بالا بودن رتبه استان به این دلیل است که حجم تسهیلات پرداختی به واحدها بالا است.
وی در مورد مالیات بر ارزش افزوده نیز یادآورشد: مالیات بر ارزش افزوده قانونی است که در کل کشور اجرا می شود و شامل همه استان ها می شود و تاثیری در تفاوت رتبه استان ها در بحث پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی ندارد.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه دارای بیش از یک هزار واحد تولیدی و صنعتی با بیش از 30 هزار نفر اشتغالزایی است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.