به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین دارای آب و هوایی گرم و خشک است که تابستان های آن از اواخر فروردین آغاز و تا اواسط پاییز ادامه دارد که دمای هوای این منطقه مرزی در فصل گرم و بخصوص در تیر، مرداد و شهریور ماه در برخی از روزها به 50 درجه می رسد و از این رو فصل خنک این منطقه بسیار کوتاه است.
به دلیل کاهش بارندگی های امسال و هم چنین وقوع پدیده خشکسالی های پیاپی، زیستگاه های وحوش قصرشیرین وضعیت مناسبی ندارند به گونه ای که با خشک شدن آبراه ها، جانوران برای زنده ماندن به شدت به تکاپو افتاده اند.
براساس قانون و همچنین حس طبیعت دوستی، حفاظت از محیط زیست یک وظیفه اصلی و عمومی است و از این رو تمام تلاش باید در راستای حفظ محیط زیست و مراقبت از آن معطوف شود.
منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز مشترک قصرشیرین و سرپل ذهاب هم اکنون تنها زیستگاه منحصر به فرد آهوی ایرانی در منطقه غرب کشور به شمار می رود.
منطقه زله زرد نیز دیگر منطقه شکار و تیراندازی ممنوع مشترک قصرشیرین و گیلانغرب 39 هزار هکتار مساحت دارد و یکی از مناطق مهم زیستگاهی گونه های نادر گیاهی و جانوری در استان کرمانشاه و کشور به شمار می رود که از سال 1373 تحت حفاظت است.
از جانوران موجود در این منطقه می توان به کل و بز وحشی، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه، خرگوش، تشی و بزمجه اشاره کرد.
همچنین گونه های پرندگان کبک ، تیهو ، سار و فاخته نیز در این زیستگاه با پوشش گیاهی بلوط ، پلک ، تنگرس ، آلبالو وحشی و گیاهان مرتعی زندگی می کنند.
ساخت آبشخور و بر طرف کردن نیاز آبی حیات وحش اقدامی است که در فصل تابستان از سوی محیط زیست قصرشیرین و با همت سازمان های مردم نهاد و دوست داران طبیعت و همچنین همکاری نهادهایی که در آب رسانی می توانند دستی بر آتش داشته باشند ، برای سیراب کردن جانوران این منطقه و پیشگیری از تلف شدن آن ها قابل تقدیر است.

** بحران خشکسالی و کاهش منابع آبی تهدیدی برای حیات وحش
رییس اداره حفاظت از محیط زیست قصرشیرین گفت: وقوع خشکسالی های اخیر و کاهش شدید آب دهی چشمه ها، تهدیدی جدی برای حیات وحش مناطق حوزه استحفاظی ایجاد کرده است.
پژمان فتاح پور روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: محیط زیست شهرستان برای تامین آب مورد نیاز جانداران موجود در زیستگاه ها، اقدام به لایروبی چشمه های باقی مانده و استحصال منابع آبی موجود کرده است.
وی همچنین از ساخت پنج آبشخور در سطح 6 هزار هکتار از زیستگاه های حیات وحش حوزه استحفاظی مانند مناطق آق داغ و قراویز خبر داد و اظهارداشت: در فصل گرم سال به این آبشخورها به وسیله تانکر سیار آبرسانی می شود.
وی بیان کرد: با توجه به گستردگی مناطق و کاهش مستمر منابع آبی طی چند سال گذشته، نیاز است که نسبت به افزایش تعداد آبشخورهای موجود در سطح سایر مناطق حوزه استحفاظی اقدام شود و این امر نیازمند تامین اعتبار مورد نیاز و اهتمام بیشتر مسئولان دستگاه های اجرایی ذیربط است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست قصرشیرین گفت: در سال گذشته آبرسانی به زیستگاه های حیات وحش با تلاش این نهاد و همکاری شهرداری و آتش نشانی این شهر انجام شد که این امر در جلوگیری و یا کاهش تلفات وحوش بسیار موثر بوده است.
فتاح پور افزود: با آبرسانی به موقع به زیستگاه های وحوش و مناطق حفاظت شده، تاکنون تلفاتی از جانواران موجود در این مناطق مشاهده و گزارش نشده است.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت ، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد.
7079/3012/8066 خبرنگار: نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.