به گزارش خبرنگار ایرنا، فرهاد همتی روز یکشنبه در جلسه تعیین هیات امنا بازارچه سومار، ارزش ریالی 54 قلم کالاهای صادراتی به عراق در مدت یاد شده را 164 میلیون دلار ذکر کرد و اظهارداشت: کالاهای صادر شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ریالی 6 برابر، به لحاظ وزن چهار برابر رشد داشته است.
وی بیان کرد: کالاهای صادراتی از بازارچه مرزی سومار به عراق توسط 11 هزار و 359 دستگاه کامیون و تریلر حمل و جا به جا شده که این میزان نیز سه برابر افزایش داشته است.
وی، روند توسعه بازارچه سومار را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با تلاش های صورت گرفته و توجه استاندار کرمانشاه، این بازارچه به تدریج به جایگاه واقعی خود به عنوان مهمترین مرز تجاری کشور با عراق دست خواهد یافت.
وی اضافه کرد که هم اکنون 100 نفر فعال اقتصادی به عنوان تجار، پیله ور و بازرگان در زمینه صادرات کالا به کشور عراق در بازارچه سومار مشغول فعالیتند.
سرپرست فرمانداری گیلانغرب ادامه داد: با توجه به تصمیم ستاد مرکزی اربعین، امسال تمامی مبادلات مرزی کشور در زمینه صادرات کالا به کشور عراق در ایام اربعین از طریق بازارچه سومار انجام خواهد شد و در این مدت دیگر مرزهای کشورمان با عراق به دلیل تردد زائر تعطیل خواهند بود.
همتی افزود: با برنامه ریزی های در دست اقدام تلاش می شود این مهم به بهترین شکل انجام شود.
در ادامه این نشست، 9 تن از فعالان اقتصادی بازارچه سومار به عنوان اعضای هیات امنای صندوق خیریه بازارچه سومار شامل رییس، نایب رییس، بازرس، منشی ها و یک عضو ناظر برای مدت 2 سال انتخاب شدند.
ایجاد اصناف، فراهم کردن مشارکت فعالان اقتصادی بازارچه در امور فرهنگی، ورزشی، خیریه و عام المنفعه در سطح بازارچه و شهرستان گیلانغرب از جمله وظایف این هیات امناء است.
بخش سومار در فاصله 90 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده و با عراق 86 کیلومتر مرز مشترک دارد.
این بخش دارای 2 شهر سومار و نفت شهر و 13 روستاست.
بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب 67 کیلومتر است.
در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالاها از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود.
7079/7398/8066 خبرنگار:سلطانمراد شهیازپور ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.