یکی از محورهای اصلی توسعه استان کرمانشاه کشاورزی است و وجود زمین های مرغوب، آب فراوان، کشاورزان سختکوش و زحمتکش زمینه را برای رونق و توسعه این بخش در استان فراهم کرده و 2مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی نیز یک مزیت بسیار خوب برای صادرات محصولات کشاورزی استان به خارج از کشور است.
استان کرمانشاه با 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم و تولید سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی یکی از قطب های کشاورزی در منطقه غرب کشور محسوب می شود و در چهار سال اخیر و با اتخاذ رویکردهای حمایتی از سوی دولت این بخش در استان کرمانشاه به پایداری و ثبات رسیده است.
زراعت استان سهمی حدود چهار درصد از کل تولید کشور را تامین می کند، در شرایط کنونی تولیدات زراعی استان، دارای جایگاه مناسبی در کشور می باشد که کسب مقام اول رکورد عملکرد در واحد سطح گندم آبی کشور، رتبه اول تولید نخود، کسب رتبه دوم کشور از نظرمتوسط عملکرد در واحد سطح ذرت، رتبه سوم کشوردر عملکرد چغندر قند، رتبه چهارم خرید محصول گندم، رتبه دوم کشور در تولید جو، رتبه دوم تولید ذرت دانه ای، رتبه چهارم تولید چغندر قند، رتبه هفتم در تولید کلزا و گوجه فرنگی مبین این موضوع می باشد.
بخش باغبانی استان نیز با وجود بیش از 35 هزار هکتار سطح باغات و تولید میانگین سالیانه 250 هزار تن از بخش های مهم اقتصادی و اشتغالزا در استان محسوب می شود.
همچنین بخش های دامپروری و شیلات ضمن تولید و تامین پروتئین مورد نیاز استان نقش موثری در تأمین امنیت غذایی و نیل به خود کفایی کشور ایفا می کنند.
از مجموع 2 میلیون و 504 هزار و 500 هکتار وسعت استان کرمانشاه بیش از یک و نیم میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی شامل جنگل و مرتع بوده و 942 هزار و 77هکتار نیز اراضی کشاورزی است که 210 هزار و 447 هکتار آن اراضی آبی و مابقی دیم است.
وجود منابع خاک حاصلخیز و اقلیم های گرم، سرد و معتدل استان کرمانشاه امکان کاشت اکثر محصولات کشاورزی و شرایط مناسب دامپروری را فراهم کرده و این استان را در زمره تولید کنندگان عمده محصولات کشاورزی و دامی قرار داده است.
در نتیجه رویکردهای حمایتی دولت تدبیر و امید، سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز اقدام به تعریف و طراحی مشوق هایی در راستای حمایت از کشاورزان استان نموده که این مشوق ها می تواند به توسعه و تقویت هرچه بیشتر بخش کشاورزی استان منجر شود.
روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه این مشوق ها را شامل، واگذاری اراضی منابع ملی به طرح های کشاورزی و صنایع تبدیلی و غیرکشاورزی، کاهش زمان صدور مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی، معافیت از پرداخت عوارض گمرکی محصولات تولیدی قابل صدور بخش کشاورزی به خارج از کشور، معافیت طرح های کشاورزی و صنایع مرتبط با کشاورزی از پرداخت سهم بیمه کارفرما،عوارض و مالیات و صدور مجوزهای لازم در حداقل زمان برخورداری از معافیت گمرکی ملزومات و ماشین آلات وارداتی مورد نیاز طرح های کشاورزی اعلام کرده است.
حمایت مالی و معرفی مجریان برای دریافت تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی، تسریع در کاهش فرآیند بررسی طرح ها با تشکیل میز مشترک با بانک عامل، تهیه کتابچه و سی دی اطلاعات فرصت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی شامل مطالعه و زیرساخت برای واگذاری به سرمایه گذاران و دانش آموختگان دانشگاهی و ارائه مشاوره رایگان به سرمایه گذاران برای انتخاب نوع فعالیت،محل اجرای طرح و کسب مجوز فعالیت ،ارائه اطلاعات کارشناسی و نظارت فنی رایگان بر اجرای طرح و راهنمایی ذر زمینه بازاریابی و زمینه های فروش محصول از دیگر این مشوق ها است که توسط سازمان جهاد کشاورزی اعلام شده است.
سازمان جهاد کشاورزی اکنون فرصتی را برای حمایت های جدی از بخش کشاورزی فراهم کرده و کشاورزان می توانند از این فرصت طلایی ایجاد شده توسط دولت تدبیر و امید نهایت استفاده را در راستای رفع مشکلات کاری خود ببرند و با استفاده از مشوق های ارائه شده به افزایش تولید محصولات، افزایش سطح درآمد و همچنین توجه به صادرات محصولات کشاورزی مبادرت نمایند.
**خبرنگار ایرنا در کرمانشاه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.