به گزارش خبرنگار، اسدالله رازانی روز پنجشنبه در حاشیه سفر معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور به قصرشیرین در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به امکانات مطلوب موجود در مرز خسروی، افزود: برای تسهیل در تردد زائران به عتبات عالیات از مرز خسروی، از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی شود.
وی اظهار کرد: محوطه سازی 80 هکتار زمین در قصرشیرین و همچنین 30 هکتار دیگر در کنار شهر خسروی برای احداث توقفگاه خودروی زائران اربعین حسینی در دست اقدام است.
وی بیان کرد: ایجاد سرویس های بهداشتی در محوطه مرز خسروی، افزایش گیت های ورود و خروج زائران و ایجاد امکانات رفاهی برای زائران از مجموعه اقدام هایی است که در دست اقدام و پیش بینی شده است.
نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه ادامه داد: با توجه به شرایط داخل عراق و امکان تردد دوباره زائران از مرز خسروی پس از سال ها توقف، امید است شاهد تردد آسان زائران اربعین حسینی از این مرز باشیم.
رازانی، همچنین در خصوص تقویت و فعال شدن بخش تجاری پایانه ها، گفت: با توجه به مسایل داخل اقلیم و مرکز عراق، شاهد کاهش صادرات کالا از مرز رسمی پرویزخان بوده ایم و در صورت فعال شدن بخش تجاری پایانه ها، شاهد بازگشت دوباره رونق تجاری به مرزهای خسروی و پرویزخان خواهیم بود.
فرهاد تجری نماینده مردم قصرشیرین سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تردد زائران اربعین حسینی از مرز خسروی با توجه به سرمایه گذاری های فراوانی که در این شهرستان برای ایجاد هتل و مراکز اقامتی صورت گرفته است، می تواند فرصتی برای بازگشت دوباره رونق اقتصادی و کاهش معضل بیکاری شهرستان قصرشیرین باشد.
فرماندار قصرشیرین نیز در سخنانی افزود: قصرشیرین از دیرباز مکان تردد زائران عتبات عالیات بوده که در سال های اخیر به دلایل امنیتی آن سوی مرز، این امکان فراهم نشده بود.
فرامرز اکبری با اشاره به تامین امنیت آن سوی مرز از طرف عراقی، افزود: با توجه به سرمایه گذاری های فراوانی که برای ایجاد هتل ها و امکانات موجود در قصرشیرین صورت گرفته است، امید است امسال شاهد تردد دوباره زائران از مرز رسمی خسروی باشیم.
وی اضافه کرد که با هماهنگی صورت گرفته با شهرداری، به افرادی که زمین های بلااستفاده در سطح شهر دارند، مجوز استفاده از این محل ها برای ایجاد توقفگاه خودرو برای رفاه حال زائرانی که از اقصی نقاط کشور به این شهرستان سفر می کنند، داده شده است.
وی ادامه داد: باید تمهیدات لازم برای رفاه حال زائران در محوطه و فضای بیرون از سرسرای پایانه نیز پیش بینی شود ضمن اینکه هفته آینده نیز استاندار کرمانشاه در نشست با استاندار دیالی عراق در خصوص مسایل تجاری و همچنین موضوع مرز و اربعین نیز با هم ملاقاتی خواهند داشت.
جواد ملایی جانشین قرارگاه منطقه ای ارتش در غرب کشور نیز گفت: با توجه به این که متولی بحث اربعین و مسئولیت در مرز با ارتش است، طرح احداث توقفگاه خودرو در 85 هکتار زمین در قصرشیرین و 30 هکتار دیگر در مرز خسروی با میانگین 50 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اقدام است ضمن این که در ارتباط با برپایی موکب ها، راه اندازی بیمارستان صحرایی و ایجاد امکانات رفاهی نیز اقدام های بسیار مطلوبی صورت گرفته است.
اسدالله رازانی استاندار کرمانشاه و داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور روز پنجشنبه به منظور بازدید از مرزهای رسمی پرویزخان و خسروی وارد شهرستان قصرشیرین شدند.
با پیگیری مسئولان استان کرمانشاه، با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه، اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شده ولی به دلیل مسایل امنیتی داخل عراق، این مرز به روی زوار ایرانی بسته است.
مرز رسمی خسروی هفدهم خرداد سال 92 به دنبال وقوع حادثه تروریستی در مسیر تردد زوار ایرانی در آن سوی مرز که به شهادت 14 نفر و مجروح شدن 44 زایر ایرانی منجر شد، مسدود شده است.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده تا زایران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت کنند.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
7079/3012/8066 خبرنگار: نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.