در استان کرمانشاه که جزو پربارش ترین نقاط کشور است آمارها نشان می دهد که آسمان این استان در فصل بارش امسال آنگونه که باید نباریده است؛ از طرفی بخشی از مشکلات کمبود آب شرب در شهرها و روستاهای این استان نیز به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های لازم است.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه به ایرنا می گوید که شهر کرمانشاه علاوه بر 850 هزار متر مکعب کمبود مخزن، مشکل فرسودگی شبکه نیز دارد که برای اصلاح چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
به گفته هوشنگ اکبری، برای شهر کرمانشاه سه هزار و 700 لیتر در ثانیه آب از 145 حلقه چاه و بخشی نیز از سد گاوشان تامین می شود در حالی که این شهر به 950 لیتر در ثانیه دیگر نیز نیاز دارد.
اکبری تاکید می کند که حل این مشکلات نیاز به بودجه و زمان دارد و اگر مردم فقط 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند مشکل آب شهر کرمانشاه به طور موقت حل خواهد شد.
وی مشکل آب روستای ده پهن و شهرک کرناچی کرمانشاه را به دلیل انشعاب های غیرمجاز و مصرف زیاد آب و مشکل سایر نقاط شهر را نیز کمبود مخازن عنوان کرد.
اکبری از شهرهای پاوه، جوانرود، هرسین و کنگاور به عنوان دیگر شهرهای دارای مشکل آب در استان نام برد و تاکید کرد که در سایر شهرهای استان مشکل خاصی وجود ندارد.

**روستاهایی که همچنان به صورت سیار آبرسانی می شوند
با وجود تمام تلاش های سالهای اخیر دولت در آبرسانی به روستاهای استان کرمانشاه اما شاید باور کردنش سخت است که در سال 96 روستاهایی در استان کرمانشاه هستند که همچنان به صورت سیار آبرسانی می شوند و به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در شرایط عادی سال تعدادشان 93 روستا است و با گرمتر شدن هوا به 300 روستا نیز می رسند.
البته ایرج شهبازی در گفتگو با ایرنا شاخص بهره مندی روستاهای استان کرمانشاه از آب سالم را حدود 80 درصد عنوان می کند اما می گوید که همچنان 153 روستای بالای 20 خانوار و تعداد 106 روستای کمتر از 20 خانوار زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان نیستند.
وی همچنین می گوید که کار کلرزنی آب 520 روستا با جمعیتی بالغ بر 124 هزار نفر به صورت دستی انجام می شود.
به گزارش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه، تعداد کل روستاهای دارای سکنه استان 2 هزار و 607 روستا است که از این تعداد هزار و 757 روستا بالای 20خانوار و نیز850 روستا زیر 20 خانوار هستند.

**تداوم رنج خشکسالی 18 ساله
بعد از عبور از وضعیت آبی شهر ها و روستاهای استان کرمانشاه به سراغ مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه می رویم تا از آخرین وضعیت سدها و منابع آب زیر زمینی استان آگاه شویم.
کیاست امیریان به ایرنا می گوید: از آنجایی که آغاز بارش ها در پاییز 95 دیرتر بود و در اردیبهشت 96 نیز بارش کمتری داشتیم لذا این وضعیت نتوانست روند خشکسالی که از 18 سال پیش شروع شده است را جبران کند و همچنان وضعیت رو به کاهش منابع آب زیر زمینی ما ثابت مانده است.
البته او حال و روز هشت سد استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: از یک میلیارد و 167 میلیون متر مکعب ظرفیت سدهای استان یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده و سدهای استان 93 درصد پر شدگی دارند.
هر چند امیریان تاکید کرد که برای انتقال آب سد گاوشان به شهر کرمانشاه باید یک تصفیه خانه 200 هزار متر مکعبی احداث شود.
وی همچنین از برنامه بلند مدت آب منطقه ای استان برای برداشت از سدهای کبوترلانه ، قشلاق و سلیمانشاه به منظور تامین نیازهای آب شرب استان خبر داد و تاکید کرد که 360 شهر کشور با مشکل کمبود آب مواجه هستند و اصلی ترین راه حل نیز مدیریت در مصرف آب است.

**روند کاهش نزولات حتی در پر بارش ترین نقطه استان کرمانشاه
به وضعیت بارش ها در سال زراعی 96- 95 نیز که نگاهی می اندازیم می بینیم که حتی پاوه با 715 میلیمتر بارش با اینکه بهترین وضعیت را در استان کرمانشاه داشته است اما حتی این شهرستان نیز به گفته معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه نسبت به بلند مدت سه درصد کاهش بارندگی داشته است.
علی محمد زورآوند در گفتگو با ایرنا، همچنین از روند کاهشی بارش ها به نسبت بلندمدت در برخی از شهرهای استان خبر داد و گفت: شهرستان روانسر نسبت به بلندمدت چهار درصد کاهش، جوانرود و ثلاث باباجانی 13 درصد، سنقر و کلیایی 6 درصد ، گیلانغرب هفت درصد، سرپل ذهاب 32 درصد و قصرشیرین 50 درصد کاهش داشته است.
البته زورآوند از بهبود شاخص بارش ها در برخی از مناطق استان نیز خبر داد و گفت: با وجود کاهش بارندگی ها نسبت به سال زراعی 95- 94 اما نسبت به بلند مدت، شهرهای هرسین و ماهیدشت 22 درصد افزایش، دالاهو 20 درصد، اسلام آبادغرب 13 درصد، صحنه 10 درصد و کنگاور 9 درصد افزایش بارش داشته اند.
به گفته وی، شهر کرمانشاه نیز بارشی در حدود 395 میلیمتر داشته است که در مقایسه با بارش 653 میلیمتری سال گذشته 40 درصد کاهش و در مقایسه با دوره بلندمدت نیز 9 درصد کاهش داشته است.
7457/8066 خبرنگار:جواد الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.