به گزارش ایرنا سید هادی حسینی بیدار روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سرانه تولید آب در استان همدان 230 لیتر در شبانه روز و سرانه مصرف مشترکان خانگی 160 لیتر در هر شبانه روز است.
وی اضافه کرد: در سال جاری با اجرای برنامه ها و اقدامات صورت گرفته ذخیره آب بهتر شده است، لذا باید در زمینه حفظ ، نگهداری و صرفه جویی و مصرف بهینه آب تلاش شود.
وی با تاکید بر اینکه امسال در تابستان مشکل قطعی آب و کم آبی نخواهیم داشت ادامه داد: این امر با مصرف بهینه توسط مشترکان محقق خواهد شد.
حسینی بیدار با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تنش آبی در اسدآباد گفت: با اقدامات انجام شده امسال هیچگونه دغدغه و مشکل کم آبی در اسدآباد نیز نداریم.
وی ادامه داد: در حال حاضر 60 لیتر در ثانیه آب از سد سرابی تویسرکان برداشت می شود که این امر با بهره گیری از مشاوران برجسته و طراحی پکیج تنها با 2 میلیارد و 500 میلیون ریال انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه آبی که به دست مشترکان در سطح استان می رسد سالم و بهداشتی است گفت: آبی که در اختیار مردم قرار می گیرد 6 مرحله پمپاژ می شود.
حسینی بیدار گفت: مشترکان آب و فاضلاب استان همدان 140 میلیارد ریال به این شرکت بدهی دارند که بیشتر آنها نیز دستگاه های اجرایی هستند.
وی اضافه کرد: 98.6 درصد از مردم این استان قبوض خود را به صورت غیر حضوری پرداخت می کنند.
وی درباره هدر رفت آب نیز گفت: در حال حاضر 10 درصد در زمینه خطای ظاهری و 14 درصد هدر رفت واقعی در ـآآب وجود داد که در مجموع هدر رفت آب در استان 24 درصد و در کشور 26 درصد است.

* اصلاح و توسعه 38 کیلومتر شبکه فاضلاب در همدان
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب همدان نیز گفت: در سال گذشته اصلاح و توسعه 38 کیلومتر شبکه فاضلاب در سطح استان انجام شده است و در زمینه شبکه آب نیز 21 کیلومتر اصلاح و توسعه صورت گرفته است.
فرهاد بختیاری فر افزود: در سال جاری نیز اصلاح و توسعه 52 کیلومتر شبکه آب و فاضلاب در دستور کار قرار دارد و چهار کیلومتر نیز از شبکه های فرسوده نوسازی می شود.
وی با اشاره به طرح فاضلاب شهر همدان نیز گفت: خطوط اصلی این طرح 130 کیلومتر است که 68 کیلومتر آن معادل 52 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در خطوط فرعی که 498 کیلومتر طراحی شده، 229 کیلومتر آن معادل 46 درصد اجرایی شده است.
بختیاری فر ادامه داد: 29 درصد از شبکه های آبرسانی استان همدان فرسوده هستند که برای اصلاح آن یک هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

* هیچگونه برداشتی از شبکه فاضلاب همدان برای سبزی کاری ها انجام نمی شود
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز با بیان اینکه هیچ گونه برداشتی از شبکه فاضلاب همدان برای سبزی کاری ها انجام نمی شود
گفت: سال گذشته برخورد قانونی با سه تا چهار مورد متخلف که برای سبزی کاری ها از فاضلاب استفاده می کردند، صورت گرفت و متخلفان محاکمه و پمپ آنها توقیف شد .
حمید رضا نیکداد افزود: شرکت آب و فاضلاب گروهای گشت و بازرسی خود را در خطوط جمع آوری فاضلاب به کار گرفته تا از این فاضلاب ها برای آبیاری سبزی کاری استفاده نشود.
وی درباره فاضلاب بیمارستانها نیز گفت: فاضلاب این بیمارستان ها توسط تصفیه خانه خود بیمارستان ها تصفیه و خارج می شود و با تفاهم نامه ای که با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی منعقد شده است، خروجی بیمارستان ها توسط آب و فاضلاب کنترل می شود.
وی ادامه داد: فاضلاب بیمارستان ها وارد شبکه های آب و فاضلاب نمی شود.
نیکداد ظرفیت باز چرخانی آب در استان را در طول سال 28 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: این بازچرخانی از تصفیه خانه رزن، همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان، اسدآباد، کبودراهنگ و سرکان است.
به گفته وی جمعیت شهری استان همدان یک میلیون و 97 هزار نفر است که 100 درصد آن زیر پوشش خدمات آب و فاضلاب قرار دارند.
در حال حاضر 414 هزار انشعاب آب در استان همدان واگذار شده است.
متوسط جمعیت زیر پوشش شبکه فاضلاب استان همدان نیز 775 هزار نفر معادل 70 درصد است که این رقم در کشور 47 درصد است.
2087/6993
خبرنگار: زهرا پیرنیا** انتشاردهنده: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.