به گزارش خبرنگار ایرنا؛ مطالعات طرح راه آهن کرمانشاه از سال 69 شروع اما عملیات اجرایی آن در سال 1380 آغاز شد و تا سال 90 هم این راه آهن از اراک به ملایر رسید.
دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر 27 تیر ماه سال 95 خود به کرمانشاه در دیدار با مردم این شهر به آنها قول داد که در دولت یازدهم قطار وارد شهر کرمانشاه شود و این قول او امروز در مرز تحقق است چرا که قطار کرمانشاه به نزدیکی های شهر رسیده است.
مسئولان استان کرمانشاه از استاندار گرفته تا معاون عمرانی او هر هفته از روند پیشرفت طرح راه آهن کرمانشاه بازدید می کنند و به صورت شفاف به مردم می گویند که سرنوشت این طرح مهم به کجا رسیده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت که دولت تدبیر و امید مصمم به آوردن قطار به شهر کرمانشاه است و در عمل این اراده خود را به اثبات رساند.
مجتبی نیک کردار اظهار کرد که ظرف 10 سال یعنی از سال 80 تا سال 90 تنها 90 کیلومتر از خط راه آهن کرمانشاه یعنی از اراک به ملایر اجرا شد یعنی هر سال تنها 9 کیلومتر و این در حالی است که در آن 10 سال دولت محدودیت های بودجه ای و تحریم ها را پیش رو نداشت و با بودجه های کلانی که در اختیار دولت بود می توانست بخش زیادی از این طرح را به پایان برساند و حتی آن را افتتاح کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه اما به تصمیم قاطع دولت تدبیر و امید برای رساندن ریل و راه آهن به کرمانشاه اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم با همه محدودیت های بودجه ای و تحریم ها و اوضاع نابسامان اقتصادی ثابت کرد که بر سر وعده خود به مردم پابرجاست و قطار را در همین دولت وارد استان می کند.
نیک کردار اضافه کرد: در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید 176 کیلومتر ریل گذاری از ملایر تا کرمانشاه در حال اجراست یعنی هر سال 44 کیلومتر و این نشان می دهد که دولت یازدهم به وعده خود به مردم کرمانشاه وفاداراست.
او سرعت اجرای این طرح در دولت تدبیر و امید را پنج برابر دانست و گفت: 500 درصد شاهد افزایش سرعت در اجرای طرح راه آهن کرمانشاه هستیم.
مسیر ملایر تا کرمانشاه 176 کیلومتر است که باید ریل گذاری انجام شود که به گفته نیک کردار از این میزان 147 کیلومتر آن ریل گذاری شده و 29 کیلومتر باقی مانده است.
وی با بیان اینکه عملیات اجرای ریل گذاری در 29 کیلومتر باقی مانده به سرعت در حال اجراست، گفت: عملیات ریل گذاری این طرح تا 15 تیر امسال به پایان می رسد و پیشنهاد حضور دکتر روحانی در مراسم افتتاح طرح راه آهن کرمانشاه را به دفتر رئیس جمهوری داده ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم.
وی همچنین اظهار کرد که اکنون 80 درصد عملیات ساخت ایستگاه های راه آهن کرمانشاه انجام شده و مابقی نیز در دست اجراست.
معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه به بودجه طرح بزرگ راه آهن کرمانشاه نیز اشاره کرد و افزود: تاکنون 12هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده و حدود چهار هزار میلیارد ریال دیگر برای تکمیل این طرح مورد نیاز است.
او می گوید با افتتاح این طرح مهم براساس برآوردهای اولیه حدود 300 نفر به صورت مستقیم صاحب شغل می شوند و در کنار آن شغل های جانبی و غیرمستقیم زیادی نیز ایجاد خواهد شد.
اگرچه پروژه قطار کرمانشاه از زمان مطالعه و اجرا سال ها طول کشیده اما دولت تدبیر و امید بر سر قولی که به مردم این استان مرزی داد پایبند است و امروز می بینیم که عزم دولت برای رسیدن قطار به کردستان و کرمانشاه مصمم است و در نظر است که بعد از اتمام طرح راه آهن کرمانشاه، این خط ریلی به مرز خسروی و سپس به کربلای معلی متصل شود.
استان کرمانشاه با 2 میلیون تن جمعیت و 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق به نوعی مرکزیت غرب کشور را دارد و طرح راه آهن کرمانشاه این منطقه را دچار شکوفایی و تحول می کند و بر فعالیت های مردم استان های همجوار نیز تاثیر خواهد گذاشت.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.