در این گزارش آمده است: کرمانشاه با دارا بودن بیشترین خط مرزی با کشور عراق از دیرباز به عنوان بزرگترین منطقه مرزی کشور شناخته شده و مورد توجه بوده است و از دیرباز و سال های بسیار دور تنها مرز رفت و آمد زوار عتبات عالیات و مبادلات تجاری فقط مرز خسروی در غرب کشور فعال و در اختیار بوده است، حتی پیش از جنگ تحمیلی که شهرهای مرزی ایران مورد هجوم و حمله صدامیان قرار گرفت و ناامن شد.
زائران کشورهای مختلف از جمله افغانستان، هندوستان و پاکستان برای زیارت عتبات و زیارت خانه خدا در زمان حج با اتوبوس های کاروانی خود با عبور از کرمانشاه و مرز خسروی وارد خاک عراق می شدند که پس از جنگ و برقراری امنیت در منطقه ، مرز خسروی به عنوان بزرگترین و تنها مرز معتبر غرب کشور برای رفت و آمد تجاری و زیارتی مورد توجه دولت قرار گرفت و به دلیل حجم بسیار زائران ایرانی و خارجی، بزرگترین و مجهزترین پایانه مرزی خاورمیانه در این شهر مرزی مورد بهره برداری قرار گرفت.
طراحی این پایانه مرزی به گونه ای انجام گردید که با امکانات مراکز اداری می توانست در کوتاه ترین زمان ممکن ورود و خروج زائران را میسر بسازد، اما با بروز جنگ های داخلی در عراق و ناامنی هایی که تا نزدیکی های مرز ایران هم کشیده شد، موجب تعطیلی موقت مرز خسروی و آماده سازی شهرستان مهران در استان ایلام برای رفت و آمد زائران ایرانی مورد توجه قرار گرفت که البته به دلیل شتابزدگی در ایجاد زیرساخت ها به سبب ضرورت زمان، رفت و آمد زائران از این مرز همواره با مشکلاتی همراه بوده است.
مدیران ارشد استان کرمانشاه و دولتمردان در سال های اخیر در تلاش بازگشایی مرز خسروی برای رفت و آمد زائران عتبات عالیات به ویژه در ماههای محرم و صفر بودند چرا که امکانات رفاهی در کرمانشاه و شهرهای حد فاصل تا رسیدن به مرز خسروی از نظر رفاهی بسیار مناسب بوده و از سوی دیگر وجود سرکنسولگری عراق در کرمانشاه برای انجام تشریفات قانونی از شاخصه های استان برای ورود و خروج زائران بوده است ، ضمن آنکه در شهرستان قصرشیرین ، پس از جنگ ، اماکن رفاهی بسیار مجهز و قابل توجهی از جمله مهمانسرا و هتل و سالن های غذاخوری به گونه ای طراحی و آماده سازی گردیده که می تواند پاسخگوی جمعیت انبوه زائران به ویژه در ماههای محرم و صفر که اوج این همایش مذهبی است، باشد.
با توجه به اینکه مسیر مرز خسروی به شهرهای زیارتی عراق بنا به نظر مسئولان عراقی از امنیت قابل ملاحظه ای برخوردار شده، در اربعین سال جاری شرایط لازم برای زائران از مرز خسروی فراهم گردیده است.
اسداله رازانی استاندار کرمانشاه در ستاد جلسه اربعین استان که در سالن جلسات استانداری برگزار گردیده در این باره گفته است: مقرر شده در سال جاری رفت و آمد از مرز خسروی برای زائران اربعین به صورت محدود تا سقف 300 هزار نفر باز باشد.
بنا به گزارش واحد روابط عمومی و امور بین الملل استانداری علاوه بر نشست مذکور، جلسات دیگری در روزهای همین هفته و آینده به طور اختصاصی برای آماده سازی هر چه بهتر این برنامه تشکیل خواهد شد.
البته استاندار کرمانشاه با تاکید بر آنکه در سالهای اخیر کرمانشاه از نظر زیرساخت ها دچار تحولات مناسبی شده است اما در مورد آماده سازی مرز خسروی مدیریت های اجرایی را به تلاش بیشتر موظف نموده است.
استاندار کرمانشاه با اعلام اینکه امکان رفت و آمد زائران عتبات از مرز خسروی انجام پذیر شده گفت: در روزهای پایانی این هفته جهت پیگیری نیازهای اصلی و اساسی در مرز خسروی جلساتی در ستاد اربعین استان و ستاد مرکزی اربعین کشور با حضور مقامات ذیربط از جمله معاون امنیتی وزارت کشور انجام و تصمیم گیری خواهد شد.
رازانی از مسئولین استان نیز خواست که نهایت تلاش خود را برای سرعت بخشیدن به ایجاد پارکینگ و گیت های ورود و خروج و محل اسکان زائران در شهرستان های قصرشیرین و شهرهای همجوار مسیر راه، به کار گیرند.
استاندار کرمانشاه با تاکید بر موقعیت فراهم شده برای رفت و آمد زائران اربعین حسینی از مرز خسروی افزود: اربعین امسال این برنامه به طور محدود انجام خواهد گردید و در صورت فرآیند مناسب در سالهای آینده حجم بیشتری را به این رفت و آمد اختصاص خواهیم داد.
به دلیل حجم زیاد رفت و آمد زائران اربعین حسینی به گفته این مقام مسئول قرار است کالاهای تجاری مرزهای مهران، شلمچه و چزابه در این ایام به بازارچه سومار به عنوان تنها مرز تجاری کشور با عراق در ایام اربعین امسال منتقل بشود که می تواند در راستای توسعه بازارچه سومار و گمرک استان خبر خوبی باشد.
در ادامه این نشست مجتبی نیک کردار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه به عنوان سرپرست موقت ستاد اربعین استان معرفی شد.
در پایان این نشست مقرر شد شهرداری های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپلذهاب زیر ساخت های پارکینگی این شهرستان ها را برای ایام اربعین امسال آماده سازی کنند.
8066 انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.