گل آلود شدن آب شرب شهر 50 هزار نفری هرسین از فروردین 95 آغاز شد و مردم تا مدتی یا آب معدنی می خریدند و یا همچون عشایر از چشمه های اطراف شهر آب تهیه می کردند.
با اینکه چند ماه بعد کدورت آن از بین رفت اما همه نگاه ها به تصفیه خانه نیمه کاره ای دوخته شد که 13 سال از عمر آن گذشته است.
اسدالله رازانی، استاندار کرمانشاه 29 اردیبهشت 95 در بحبوحه نگرانی و اعتراض هرسینی ها به وضعیت آب، به این شهر سفر و وعده کرد که تصفیه خانه هرسین 'تا قبل از بارندگی های فصل پاییز' به بهره برداری می رسد اما این کار به دلیل استقبال نکردن شرکت های پیمانکار به نتیجه نرسید.
مطالعه، ارزیابی و جانمایی نصب تصفیه خانه اما آنقدر طولانی شد که عملیات اجرایی طرح تاکنون هم آغاز نشده است.
کش‌ دار شدن مقدمات نصب دستگاه تصفیه آب بالاخره در 31 فروردین 96 اعتراض امام جمعه شهرستان هرسین را هم در آورد و او گفت: مردم شهرستان هنوز از آب گل آلود استفاده می‌کنند و از این مشکل دلخور هستند.
حجت الاسلام روح الله باقری در نشست شورای اداری شهرستان هرسین که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، اظهار کرد: بارها و بارها مسئولان بزرگوار از نماینده تا پایین همه قول دادند و هنوز اقدامی عملی صورت نگرفته است؛ مردم واقعا نگران و به فرموده رهبری گله مندند اما امیدواریم با حضور آقای وزیر و دستور این بزرگوار مشکلات برطرف شود.
یک هفته بعد فرماندار هرسین اعلام کرد که عملیات اجرایی تصفیه خانه آب شرب هرسین 2 هفته دیگر(اواسط اردیبهشت) آغاز می‌شود.
امیر شاه آبادی اظهار داشت: پس از پیگیری های استاندار کرمانشاه و سلیمانی نماینده شهرستان هرسین و با تلاش تخت شاهی مدیرعامل آبفای استان، پس از ارزیابی های صورت گرفته از پیمانکاران واجد شرایط در آستانه عید بزرگ مبعث پیمانکار تصفیه خانه غیرمتعارف آب شرب هرسین انتخاب و معرفی شد.
این وعده هم عملیاتی نشد و در گیر و دار نامه نگاری‌های اداری متوقف شد.

** علت تاخیر در تکمیل تصفیه خانه
شاید علت اصلی طی مراحل مناقصه برای انتخاب پیمانکار اجرای طرح است که ابتدا قرار بود در سال 95 نهایی شود اما به گفته مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان هرسین به دلیل استقبال نکردن شرکت های پیمانکار به نتیجه نرسید.
ساسان افضلی کیا در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: تصفیه خانه جدید شهرستان هرسین یک سیستم خاص و جدید دارد که تنها تعداد محدودی از شرکت‌های موجود در کشور توان اجرای آن را دارند به همین دلیل در اواخر سال 95 گرچه اسناد مناقصه توسط هشت شرکت خریداری شد اما تنها 2 شرکت به آن پاسخ دادند.
به گفته او 'طبق قانون مناقصه دست کم باید سه شرکت در مناقصه شرکت و قیمت ارائه کنند که عملی نشدن این موضوع سبب تجدید مناقصه شد.'
البته در مناقصه دوم هم که در ابتدای سال 96 انجام شد، باز هم همان 2 شرکت قیمت ارائه کردند اما به گفته افضلی کیا، این بار پاکت‌های شرکت کنندگان باز شد و شرکتی که قیمت کمتری داده بود، به عنوان برنده مزایده انتخاب شد.
طبق اطلاعات منتشر شده، شرکت 'طوبی سازان' در این مناقصه برنده شده اما آنچنان که مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان هرسین تاکید دارد، اسناد مناقصه باید برای طی مراحل اداری ارسال و از سوی کمیته فنی و کمیته ارزیابی استان تایید می شد تا مقدمات عملیات اجرایی ساخت و نصب تصفیه خانه طی شود.
به گفته افضلی کیا، در گام بعد اسناد مناقصه برای ابلاغ قرارداد به کمیته قرارداد ارسال شده که این مرحله هم روند خاص خود را دارد اما چندان طولانی نیست.

** تصاویر کدورت آب ساختگی است
همزمان با انجام مقدمات زمان‌بر انتخاب پیمانکار، فضای مجازی شهرستان هم پر از انتقاد و اعتراض به وضعیت آب شرب شهر شد.
طی دو سه ماه اخیر، برخی از گروه ها، کانال ها و صفحات فضای مجازی با انتشار تصاویری که نشانگر کدورت بالای آب لوله کشی بود، اعتراض خود را نشان دادند.
البته به اعتقاد مدیر امور آب و فاضلاب هرسین، در بهار 96 هیچ تغییر رنگی در آب شرب شهر وجود نداشته و تصاویری که در این زمینه در فضای مجازی منتشر شده، ساختگی و کذب است.
به گفته افضلی کیا، سیستم تصفیه اضطراری آب شهر در بهار امسال بازنگری و به روز رسانی شد و با وجود افزایش قابل توجه حجم کدورت آب به دلیل بارندگی های بهاره، فیلترهای تصفیه به درستی عمل کردند و کدورت در آب آشامیدنی همواره در حالت مطلوب (یک ان.تی.یو(NTU) قرار داشته است.
طبق استاندارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، استاندارد ملی کدورت در آب آشامیدنی 'یک ان.تی.یو(NTU)' و حداکثر مجاز آن پنج ان.تی.یو(NTU) است.
میزان کدورت یا تیرگی آب یکی از معیارهای آلودگی میکروبی آن محسوب می شود.

** انتقادات مجدد امام جمعه و وعده آبفا
امام جمعه شهرستان هرسین که ظاهرا از کند بودن روند تکمیل تصفه خانه ناراضی است، 19 خرداد در خطبه های نماز جمعه این شهر گفت: مسئولان چند بار به شهرستان آمدند و قول هایی دادند که عملی نشده است.
الهه رستمی عضو و رییس شورای اسلامی شهرستان هرسین هم به سایت بیستون نیوز گفت: تا آخرین روز کاری در شورا پیگیر حق بجای مردم شهر هستیم و هیچ نوع کم کاری را قبول نخواهیم کرد.
همزمان شایعه برگشت اعتبار خرید دستگاه تصفیه در شهر پیچید اما فرمانداری شهرستان روز 20 خرداد در اطلاعیه ای تصریح کرد که 'هرگونه شایعه یا مصاحبه یا گفتگو در خصوص تاخیر و یا برگشت اعتبار تصفیه خانه صحت ندارد و به زودی عملیات اجرایی تصفیه خانه غیرمتعارف آب شرب هرسین شروع خواهد شد.'
در بسیاری از کشورها یک سیستم تصفیه آب یکسان استفاده می‌شود که به نوعی 'متعارف' و مرسوم شده اما به گفته افضلی کیا، دستگاهی که قرار است در شهرستان هرسین نصب شود به ‌روز و جدید است که با سیستم متعارف تفاوت هایی دارد از جمله داشتن فیلترهای خود شستشو و ورود راحت به مدار.
اما مدیر امور آب هرسین در باره آخرین وضعیت ساخت و تکمیل تصفیه خانه هم گفت که 'اکنون اسناد مناقصه در مرحله امضای صورت جلسه است که پس از امضای ذیحساب به پیمانکار ابلاغ می شود و پیمانکار نیز برای تامین ضمانت بانکی اقدام و عملیات اجرایی را آغاز می‌کند.'
وی پیش‌بینی کرد که ابلاغ قرارداد و تامین ضمانت نامه از سوی شرکت طوبی‌سازان، 10 تا 15 روز زمان ببرد و پس از آن عملیات اجرایی ساخت تصفیه خانه از نیمه اول تیرماه آغاز شود.
افضلی کیا تاکید کرد: مدت قرارداد ساخت این تصفیه خانه چهار ماه است و بی شک تا پیش از آغاز بارندگی های فصل پاییز به بهره‌برداری می رسد.
به گفته وی هنوز رقم قطعی و هزینه نهایی این طرح مشخص نشده است اما شرکت آبفا آغاز عملیات اجرایی را منوط به تایید مبلغ و هزینه نمی داند.
شهرستان هرسین در 44 کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان کرمانشاه واقع شده و طبق نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 1390، بیش از 86 هزار نفر جمعیت دارد.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.