هنوز اعتراض‌ها و حرف و حدیث‌ها در باره نحوه ورود برخی منتخبان شورای پنجم شهر کرمانشاه داغ است و کار آنقدر بالا گرفته که فرمانداری همچنان در حال بازشماری آراست اما دغدغه شهروندان، مهمتر و ریشه‌ای از تخلفات انتخاباتی است.
این اعتقاد در بین بخش زیادی از شهروندان کرمانشاه ریشه دوانده که شورای شهر، برنامه مدون و شفافی برای مدیریت و عمران شهر ندارد و در نبود نظارت کافی و مستمر، زمینه زد و بند و پیگیری منافع شخصی و گروهی در آن کاملا مهیاست.
گویا شورای شهر به یک شرکت سهامی و هیات مدیره شهرداری تبدیل شده و چون برنامه مدون و روشنی هم برای اداره و توسعه شهر وجود ندارد، هر عضو آن براساس تشخیص شخصی و نه منافع عمومی، تصمیم گیری می کند.
شاید به همین دلیل است که با وجود حضور پرشور کرمانشاهی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، 11 منتخب شورای شهر با آرای 20 تا 40 هزار نفری مجوز ورود به شورای شهر یک میلیونی کرمانشاه را کسب کرده اند و شهروندان بسیاری یا رای نداده و یا ترجیح داده اند به یک یا 2 نفر بیشتر رای ندهند.
در این شرایط دیگر تخصص، شناخت مشکلات و برنامه چندان مهم نیست و هر نامزدی که شهرت، پایگاه قومی- قبیله ای و ثروت کافی داشته باشد، به راحتی بیشتر از 20 هزار رای لازم را برای ورود به شورای شهر کسب خواهد کرد.
ریشه این وضعیت نامطلوب را باید در پایه و زیربنای نظام شورایی شهر جستجو کرد؛‌ جایی که 'نظام شورایی' بدون هیچ مقدمه و کمترین آزمون و خطایی به یکباره و به صورت سراسری به اجرا گذاشته شد.
شاید دست کم اگر در پایان هر دوره شورای شهر، ‌نواقص و موانع آن بررسی و اصلاح می شد، ‌اکنون وضعیت به مراتب بهتر و شورا مردمی‌تر از مقطع کنونی بود.
انتظار انجام چنین کاری حتما نیازمند یک عزم ملی و ورود دولت و مجلس است و زمینه سازی برای آن نیز زمانبر است اما بی شک در کوتاه مدت هم می توان به اصلاحاتی فوری و موثر دست زد و افق های روشن تری را مقابل شهر کرمانشاه گشود.
شاید مهمترین و ضروری ترین کارهای قابل انجام را که اکنون می توان در شهر یک میلیونی کرمانشاه پیگیری کرد، بتوان ‌اینگونه برشمرد:
- برگزاری کارگاه های آموزشی برای منتخبان با هدف اصلاح نگاه شخصی و تک بعدی سابق به شورای شهر، قوانین پیرامون آن، انتظارات عمومی و لزوم پاسخگویی مستمر
- تشکیل تیمی از نخبگان مدیریت شهری با هدف بررسی و تدوین نقاط قوت و اقدام های موثر شوراهای نمونه کشور و بومی کردن آن برای استفاده در کرمانشاه. این تیم به عنوان بازوی مشورتی در کنار شورا بماند و در تصمیمات مهم یاری‌گر منتخبان باشد.
- نظرخواهی از مردم و نخبگان شهر در باره اولویت ها و مهمترین ‌آسیب های شهری، راهکار رفع آنها و شیوه های هم افزایی و جلب مشارکت شهروندان و سایر نهادهای عمومی و دولتی و در نهایت تدوین و بکارگیری برنامه‌ریزی‌شده این دیدگاه ها
- نظارت برنامه محور بر عملکرد شهرداری و الزام شهردار به پاسخگویی روشن و عمومی در قبال اقدامات شهرداری
-هماهنگی عملیاتی با استانداری، فرمانداری و سایر ادارات دخیل در مدیریت شهر کرمانشاه با هدف جلوگیری از موازی‌کاری و ایجاد یک وحدت رویه.
-اعمال نظارت دقیق استانداری بر عملکرد شورا، پایش دائمی تصمیمات آن و ارائه گزارش های فصلی از عملکرد اعضا به مردم.
بی شک بدون نظارت و همکاری استانداری و فرمانداری کرمانشاه این چند راهکار به جایی نخواهد رسید و چه بسا نتیجه عکس هم بدهد.
اما در کنار این اقدام های ضروری، اتاق جلسات اعضای شورای شهر در ساختمان آجری سبزه میدان باید به یک 'اتاق شیشه ای و شفاف' تبدیل شود تا مردم در جریان کم و کیف هر آنچه در آن می گذرد، باشند.
برای تحقق این کار، پیشنهاد می شود که مشروح همه جلسات اعضای شورا غیر از جلساتی که طبق قانون محرمانه است، به صورت عمومی منتشر شود.
طبعا وقتی اعضای شورا بدانند مردم از ریز اظهارات و تصمیمات آنان مطلع می شوند، دقت و وسواس بیشتری در موضع گیری ها خواهند کرد.
استانداری و منتخبان دوره پنجم شورای شهر اگر پیشرفت و عمران کرمانشاه را اولویت خود می دانند، انتظار می رود که برای عملیاتی کردن پیشنهادهای مذکور گام های عملی بردارند و پیشقدم شوند.
8066/7444 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.