به گزارش خبرآنلاین از تبریز، در چندسال اخیر شاهد برخی تخلفات در شوراهای برخی شهرها بوده‌ایم، به نظر می‌رسد شهر تبریز را به واسطه دستگیری بیش از 15 مدیر ارشد شهرداری در سال 95، باید به عنوان سرلیست تخلفات در حوزه شهرداری محسوب کرد.

به همین مناسبت در گفتگویی تخصصی با محمد پورحسن، کاندیدای حقوقدان شورای شهر تبریز دلایل حضور وی برای حضور در این شورا را از او جویا شدیم.

* هدفتان از ورود به شورای شهر به عنوان یک حقوقدان چیست؟
- عموما در جهان کسانی در مسند امورات اجرایی و کلان سیاسی قرار دارند که حقوقدان هستند، به نظر بنده جامعه ما هم قبل از اینکه سایر مشکلاتش را مورد توجه قرار دهد، باید مسائل حوزه قانونگذاری را به دقت مورد بررسی قرار داده و درصدد رفع آن برآید. به طور مثال بسیاری از قوانین ما تنقیه نشده‌اند و مهمتر اینکه قانون همواره به عنوان یکی از راه‌های توسعه کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

* مهمترین کارویژه حضور حقوقدانان در شورای شهر چه می‌تواند باشد؟
- در قانون شورا دو کلمه نظارت و تصویب بسیار مورد تأکید قرار گرفته و عدم آگاهی از کاربرد این دو لغت می‌تواند زیان‌های بسیاری به وجود آورد. طبیعتا حضور حقوقدانان در شورای شهر به واسطه آشنایی با قانون، می‌تواند نقش بسیار مهمی در اجرای این دو واژه ایفا کند.

* با توجه به تخلفاتی که در شورای شهر تبریز صورت گرفته، شما ریشه این تخلفات را در چه می‌بینید؟
- به نظر بنده مهمترین علت وقوع این تخلفات به مشارکت پایین مردم برمی‌گردد، از این رو به دلیل رد صلاحیت‌های صورت گرفته در دوره قبل شاهد آن بودیم که نفر آخر شورا با رأی 17 هزار نفری یعنی یک و نیم درصدی توانست عضو شورای شهر تبریز شود. به همین دلیل چنانچه امکان انتخاب متنوع برای مردم وجود می‌داشت و اگر حقوقدان‌های آگاه و پاکدست در شورا حضور می‌یافتند، امکان بروز بسیاری از این تخلفات شکل نمی‌گرفت.

* به نظر شما عدم آگاهی اعضاء از قانون منجر به بروز این تخلفات شده است؟
- با توجه به اینکه مرجع قضایی حکم خود را در خصوص تخلفات صورت گرفته در تبریز صادر کرده است، به نظر می‌رسد این تخلفات عمدی بوده است هرچند ما بسیار خوشحال می‌شویم اگر محرز شود که عدم آگاهی از قانون منجر به بروز تخلفات شده است.

* به عنوان سؤال آخر، درباره انتخابات پیش رو اگر سخنی دارید بفرمایید؟
- من از همشهریان عزیز و از ملت شریف ایران درخواست می‌کنم که نخست با حضور گسترده در انتخابات و رأی به آقای روحانی شرایط را برای ادامه مسیر فعلی کشور فراهم سازند. به نظر بنده اگر آقای روحانی در انتخابات پیروز نشود و غاطبه لیست امید نیز در شوراها پیروز شوند با امکان اقدام مناسبی در شوراهای شهر فراهم نمی‌شود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 650469
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.