به گزارش ایرنا، فرهاد همتی روز یکشنبه در جلسه شورای عشایر گیلانغرب، با تاکید بر ضرورت ارتقای سطح خدمات عمومی و وضعیت معیشتی عشایر در حوزه های مختلف ، تعداد خانوارهای عشایری مستقر در این شهرستان را یک هزار و 500 خانوار ذکر کرد و اظهارداشت: از این تعداد، 900 خانوار بومی شهرستان و 600 خانوار نیز به بصورت مهمان در طول سال در گیلانغرب حضور دارند.
وی عشایر را جمعیتی کم هزینه اما پرمنفعت برای کشور دانست و گفت: عشایر در تولید محصولات دامی نظیر گوشت، شیر و سایر فرآورده های دامی و صنایع دستی نقش مهمی برعهده دارند.
وی جمعیت عشایری مستقر در گیلانغرب را هشت هزار و 220 تن ذکر کرد و افزود: آبرسانی سیار، تامین آرد، علوفه دام و ارتقای بخش آموزشی، بهداشتی و عمرانی از جمله خدمات ارائه شده به جمعیت عشایر این شهرستان است.
فرماندار گیلانغرب اضافه کرد که تمامی هزینه های مربوط به آموزش 153 دانش آموز عشایری این شهرستان توسط دولت پرداخت می شود و 18 مدرسه سیار عشایری هم هوشمندسازی شده است.
مدیرکل امور عشایری کرمانشاه هم در سخنانی گفت: سال گذشته عشایر این استان بیش از 10 هزار تن گوشت قرمز، 24 هزار و 500 تن شیر ، 600 تن روغن حیوانی و انواع فرآورده های دامی و محصولات صنایع دستی تولید کردند.
علی اشرف آزادی، جمعیت عشایری استان کرمانشاه را 14 هزار و 109 خانوار با جمعیتی معادل 79 هزار و 207 تن در قالب 14 ایل ذکر کرد و گفت: عشایر کرمانشاه با در اختیار داشتن بالغ بر یک میلیون و 500 هزار راس دام، حدود 30 درصد از کل دام های استان و هفت درصد از کل دام های عشایر کشور را به خود اختصاص داده اند و از لحاظ تعداد دام، در رتبه چهارم کشوری قرار دارند.
وی با اشاره به این که تحقق اقتصاد مقاوتی سرلوحه فعالیت های دستگاه های اجرایی کشور قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد تولیدات عشایر در سالجاری در بخش های مختلف تا 20 درصد افزایش یابد.
مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه ادامه داد: با توجه به پراکندگی جمعیت و صعب العبور بودن نقاط استقرار عشایر و در راستای تسریع در امر سوخت رسانی، ساماندهی به وضعیت موجود، ارائه خدمت بیشتر به این قشر مولد و جلوگیری از تخریب جنگل ها و مراتع، هم اکنون با استفاده از پنج دستگاه خودرو ، سیلندر گاز مایع در بین خانوارهای عشایر توزیع می شود.
آزادی افزود: با هماهنگی های صورت گرفته با مرکز پخش فرآورده های نفتی، عشایر متقاضی دریافت سهمیه نفت سفید در سامانه این مرکز ثبت نام کرده اند و با همکاری اتحادیه و تعاونی های عشایری، کار توزیع نیز انجام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: اداره کل امور عشایری کرمانشاه روزانه بالغ بر یک هزار مترمکعب آب آشامیدنی سالم را در بیش از یکصد نقطه از محل های تجمع عشایر در مناطق ییلاقی و قشلاقی بین عشایر توزیع می کند.
وی گفت: به منظور دسترسی آسان به مراتع و اطراق گاه ها، بیش از 300 کیلومتر راه و گذرگاه های عشایر تعمیر و مرمت شده است.
7079/7398/8066 خبرنگار:سلطانمراد شهبازپور **انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.