به گزارش خبرنگار ایرنا، بازارچه سومار که صدور مجوز ایجاد آن از طریق هیات وزیران پس از الحاق بخشی از بخش مرزی سومار از توابع شهرستان قصرشیرین به گیلانغرب به منظور برخورداری این شهرستان از ظرفیت های مثبت مرزی توسط مجلس شورای اسلامی در سال 90 صورت گرفت و در دولت قبل کار احداث آن در حد مجوز های اداری راکد باقی ماند.
با شروع به کار دولت یازدهم و توجه ویژه دولت تدبیر و امید به توسعه مناطق مرزی، ایجاد و راه اندازی بازارچه مرزی سومار با نگرش به برون رفت شهرستان گیلانغرب و زمینه ایجاد توسعه اقتصادی، اجتماعی بلافاصله از همان اوایل آغاز به کار با جدیت در دستور کار قرار گرفت.
با تشکیل ده ها جلسه و کارگروه شهرستانی و استانی و همچنین پیگیری ها و سفرهای برون مرزی مسئولان ارشد استان از جمله استانداران کرمانشاه و دیالی عراق، نمایندگان وقت مجلس، مدیران کل دستگاه های ذیربط و فرمانداران شهرستان های گیلانغرب و بلدروز عراق، از جمله اقدام های انجام گرفته در راستای تحقق مطالبه به حق مردمان غیور این دیار برای راه اندازی بازارچه مرزی سومار بود.

** هزینه بیش از 230 میلیارد ریال برای راه اندازی بازارچه مرزی سومار
سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: 255 روز کار بی وقفه و شبانه روزی برای اجرای طرح های عمرانی عمرانی در دولت تدبیر و امید با هزینه ای بیش از 230 میلیارد ریال اعتبار به منظور ایجاد زیرساخت های لازم در گستره ای به وسعت 36 هکتار، سرانجام به ثمر نشست و بازارچه مرزی سومار راه اندازی شد.
فرهاد همتی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: احداث راه دسترسی، احداث طولانی ترین پل ها بر روی رودخانه خروشان کنگیر، ساخت پایانه اداری، محوطه سازی محل اصلی بازارچه در نقطه صفر مرزی و همچنین توقفگاه بازارچه در مجاورت آن از جمله اقدام های لازم برای ایجاد بازارچه مرزی سومار بود.

** گشایش بازارچه مرزی سومار در 16 فروردین سال 94
وی اظهارداشت: آیین گشایش بازارچه مرزی سومار با حضور مقامات ارشد از مسوولان سیاسی 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در 16 فروردین 94 به طور رسمی برگزار شد.

** ایجاد یک هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم در بازارچه مرزی سومار
سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: با راه اندازی بازارچه مرزی سومار تاکنون یک هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم از حمل و نقل، تخلیه و بارگیری، کارگری، ترخیص کالا، اظهار کالا، عوامل خدماتی، اداری، بازرگانی و پیله وری از قبل آن ایجاد شده است.
همتی اضافه کرد که ایجاد اشتغال در بازارچه مرزی سومار مصداق عینی و بارز اقتصاد مقاومتی و اجرا و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و جامه عمل پوشاندن به سیاست های راهبردی نظام با رویکرد درون نگری، برون زایی و احیای چرخ اقتصادی واحدهای تولیدی و صنعتی توسط دولت تدبیر و امید است.
وی اظهار کرد: طرح توسعه بازارچه مرزی سومار نیز اکنون در دستور کار قرار گرفته که پیش بینی می شود تا 15 هکتار دیگر این بازارچه توسعه یابد و در مجموع وسعت هر 2 محدوده اصلی و توقف گاه آن به 51 هکتار افزایش یابد.
وی اضافه کرد: در 2 سال گذشته با نگرش به روند رو به رشد مبادلات تجاری و اقتصادی و دارا بودن ظرفیت های لازم و به خصوص در چند ماه اخیر در خصوص تکمیل زیرساخت های بازارچه سومار، با پیگیری های صورت گرفته و توجه ویژه استاندار کرمانشاه و همکاری سایر دستگاه های اجرایی، اقدام های بسیار خوبی در راستای توسعه آن انجام شده است.
وی از مهم ترین اقدام های انجام شده را تامین و توسعه آب، برق، تلفن و امکانات اداری و خدماتی، استقرار باجه بانک و اخذ موافقت احداث فیبر نوری در سطح بازارچه مرزی سومار بیان کرد.
وی گفت: در طرح توسعه به منظور ساماندهی دفاتر مورد نیاز برای تجار و پیله وران جانمایی لازم صورت گرفته است.

** پیگیری راه اندازی فعالیت کوله بری در بازارچه مرزی سومار از سوی دولتمردان
سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: موضوع راه اندازی کوله بری در بازارچه مرزی سومار از مدتی قبل در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار دارد و طرف عراقی هم خواهان تحقق این امر است.
همتی افزود: صدور مجوز راه اندازی فعالیت کوله بری از طریق کارگروه ویژه مرز به عنوان زیرمجموعه شورای امنیت کشور، یکی از خواسته های به حق مردم غیور این خطه در حال تعیین تکلیف است و امید است این مهم به زودی محقق شود.
وی ادامه داد: احداث پایانه های مسافری، تجاری و کارگری در بازارچه سومار هم در مرحله فنداسیون است و 99 درصد کارهای ایجاد شعبه بانکی هم در بازارچه تاکنون انجام شده است و طی چند روز آینده به طور کامل نهایی و گشایش می یابد تا مشکلات این حوزه هم برطرف شود.
وی اضافه کرد: در بحث مسیر ارتباطی هم در محور دهستان ویژنان، کار بهسازی، تعریض و روکش آسفالت بخشی از این محور انجام شد و مابقی درحال انجام است ضمن این که احداث راه ترانزیتی از مسیر زله زرد هم در مرحله اختصاص اعتبار است که با تحقق این مهم، رونق در وضعیت صادرات را شاهد خواهیم بود.

** رسمی شدن بازارچه مرزی سومار در دستور کار دولت یازدهم
سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: رسمی شدن بازارچه مرزی سومار در دستور کار دولت است و تاکنون بازدیدهای متعددی توسط نمایندگان دولت و وزارت کشور از محل انجام شد تا این امر به سرانجام برسد و به زودی شاهد تردد مسافر و زوار عتبات عالیات از این مرز باشیم.
همتی گفت: در نتیجه تلاش همه جانبه، اقدام ها و پیگیری های صورت گرفته فرمانداری، گمرک، سازمان همیاری شهرداری ها و مجموعه دستگاه های ذیربط ، انجام 30 کیلومتر روکش آسفالت مسیر به دلیل خسارت وارده ناشی از عملیات عمرانی سد شرف شاه در تعهد دستگاه کارفرمای سد و آب منطقه ای است و مقرر شد پس از عملیات عمرانی سد، مراحل روکش آسفالت انجام شود.

** صادرات بیش از 50 نوع کالا از بازارچه مرزی سومار به عراق
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون از بازارچه مرزی سومار، بیش از 50 نوع کالا به استان های دیالی، بخش واسط و استان های شرقی و جنوبی عراق و بغداد صادر می شود.
همتی گفت: از ابتدای شکل گیری بازارچه سومار طی 2 سال فعالیت آن تاکنون، افزون بر 712 هزار تن انواع کالا توسط 44 هزار و 760 کامیون و به ارزش بیش از 288 میلیون دلار از طریق بازارچه سومار صادر شده است.
وی اظهار کرد: میزان صادرات کالا در سال 95 از نظر ارزش بیش از پنج برابر و از نظر وزنی 62 درصد نسبت به سال 94 رشد داشته است.
امید است با رونق و توسعه بازارچه مرزی سومار، بیش از پیش شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی بازارچه مرزی سومار باشیم و مرزنشینان گیلانغرب از قبل آن بتوانند منتفع شوند زیرا بیشترین شختی ها را در دوران دفاع مقدس برای دفاع از کیان اسلامی به دوش کشیده اند و مقاومت جانانه ای را در راستای دفاع از دیار خود به منصه ظهور رسانده اند.
بخش سومار در فاصله 90 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق 86 کیلومتر مرز دارد.
این بخش دارای 2 شهر سومار و نفت شهر و 13 روستاست.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت دارای 186 کیلومتر مرز با عراق است.
بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب 67 کیلومتر است.
در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالاها از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود.
7079/7398/3012/8066 خبرنگار:سلطانمراد شهبازپور** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.