به گزارش خبرنگار ایرنا، هرسال با آغاز فصل بهار در مناطق کوهستانی شهرستان جوانرود در سفره سخاوتمند طبیعت انواع گیاهان کوهی و خوراکی شروع به رشد کرده و روزانه صدها نفر از شهروندان برای چیدن این گیاهان راهی مناطق کوهستانی می شوند.
استفاده از گیاهان خوراکی در زمان قدیم در بین مردم بسیار مرسوم بوده و هم اکنون نیز مردم این شهرستان علاقه زیادی به مصرف این نوع گیاهان خوراکی دارند.
وجود گیاهان خوراکی، چون کنگر، گیلاخه، پاغازه، شنگر، ونگی، پی شوک، کله شنگ، تره، جعفری کوهی، پیچک، سیر و قارچ و... در دشتها و مناطق کوهستانی شهرستان جوانرود زمینه اشتغال افرادی زیادی بویژه روستائیان را فراهم کرده و آنها با جمع کردن این گیاهان و آوردن به شهرها سفره های مردم را رنگین می کنند.
هم اکنون که فصل بهار است، مردم به دامن طبیعت می زنند و از گیاهان خوراکی به عنوان غذا و برای کسب درآمد استفاده می کنند، هرچند که این گیاهان به مرور زمان در معرض انقراض قرار گرفته اند.
یکی از فروشندگان گیاهان خوراکی در جوانرود گفت: مردم مصرف گیاهان خوراکی در فصل بهار را یک ضرورت دانسته و گروهی از مردم در این فصل خوردن این سبزی ها را جایگزین مواد پروتئینی همچون گوشت می کنند زیرا آنها مصرف گیاهان خوراکی را شفابخش می دانند و برای درمان بیماری های خود از آن استفاده می کنند.
پرویز عزیزی می گوید: رویش گیاهان خوراکی علاوه بر تأمین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز مردم، منبع درآمد مناسبی برای برخی از مردم این شهرستان شده است.
وی در خصوص قیمت این گیاهان گفت: هر کیلوگرم از این گیاهان خوراکی بین 20 تا 80 هزار ریال به فروش می رسد و با توجه به گرانی گوشت، لبنیات و مواد غذایی مردم به مصرف این گیاهان روی می آورند.
یکی دیگر از فروشندگان گیاهان خوراکی می گوید: خواص دارویی از ویژگی های برجسته گیاهان کوهی این شهرستان است که هم در بحث درآمدزایی و هم در بحث اشتغال و هم در بحث خواص درمانی و غذایی حرفی برای گفتن دارند.
محمد ویسی می گوید: با وارد شدن گیاهان خوراکی به بازار، مصرف گوشت و حبوبات به نحو چشمگیری کاهش می یابد چرا که به باور مردم این گیاهان علاوه بر تنوع در برنامه غذایی حاوی پروتئین های مقوی هستند که برای درمان برخی از نارسائی های بدن مؤثر هستند.
محمود جعفری افزود: این گیاهان با خاصیت های درمانی فراوان در بهار به صورت تازه خوری برای تهیه آبگوشت مخصوص، خورشت، کوکو و غذاهای محلی استفاده می شود.
شهرستان جوانرود بیش از 20 نوع گونه گیاه خوراکی و دارویی دارد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جوانرود نیز با بیان اینکه بهره برداری بی رویه از رویشگاه های طبیعی باعث نابودی و انقراض گونه های مختلف گیاهی می شود، به مردم توصیه کرد؛ از برداشت بی رویه گیاهان بهاری خودداری کنند.
بهزاد رستمی بر استفاده اصولی از گیاهان بهاری تاکید کرد و افزود: برداشت بی رویه گیاهان بهاری در رویشگاه‌های طبیعی آنها زمینه از بین رفتن این گونه‎های گیاهان را بوجود می‌آورد و این مساله لزوم توجه مردم در استفاده از گیاهان خودروی بهاری را نشان می‌دهد.
وی از شهروندان خواست هنگام چیدن این نوع گیاهان خوراکی از تخریب و کندن ریشه های آنها خودداری کرده و از کندن گیاهانی که به اندازه کافی رشد نکرده اند پرهیز کنند.
رستمی یادآورشد: هر چند گیاهان خوراکی محصولات فصلی هستند و به صورت متنوع مورد استفاده مردم قرار می گیرند اما باید توجه داشت که برخی از این گیاهان از طریق پیازچه تولید می شوند که برداشت بی رویه آنها موجب انقراض آنها می شود.
شهرستان جوانرود بیش از 62 هزار هکتار زمین های ملی و جنگلی دارد.
جوانرود با 75 هزار نفر جمعیت در 86 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.
7453/8066 خبرنگار:بهمن کریمی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.