به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، مجید همتی اظهار داشت: شاربن یا سیاه زخم یک بیماری بسیار خطرناک مشترک بین انسان و دام است.

وی با بیان اینکه این بیماری در نشخوارکنندگان به صورت فوق حاد بروز می‌کند، گفت: علائم بالینی این بیماری به طور معمول دیده نمی‌شود و در صورت بروز مهلت معاینه و بررسی دام را نداده و به محض درگیری تنها لاشه دام تلف شده مشاهده می‌شود که خون منعقد نشده از منافذ طبیعی بدن دام همچون دهان و بینی خارج می‌شود.

همتی با اشاره به تلفات بالا در صورت بروز این بیماری، عنوان کرد: در انسان نیز سبب ایجاد زخم‌های سیاه رنگی می‌شود که به سیاه زخم معروف است و این بیماری به طور معمول درمانی ندارد یا سخت و دیر درمان است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: عامل این بیماری باکتری باسیلوس آنتراسیس است که در خاک وجود دارد و جزو باکتری‌های هاگ‌دار است که ممکن است تا 50 سال نیز در طبیعت باقی بماند و با ضدعفونی کننده‌های معمولی نیز از بین نمی‌رود.

همتی بیان کرد: با وجود تلاش‌ها و واکسیناسیون عمومی انجام شده در هفت سال اخیر موردی از شاربن دامی نداشته‌ایم و این بیماری کنترل شده است.

وی با اشاره به عدم وجود هیچ کانونی از این بیماری در استان در هفت سال گذشته، گفت: سازمان دامپزشکی واکسیناسیون این بیماری را به صورت هدفمند اجرا می‌کند.

همتی گفت: با هدفمند شدن این واکسن، واکسیناسیون فقط در مناطقی که ریسک بیماری بالا است و در واحدهای صنعتی انجام می‌شود و در سایر مناطق مراقبت فعال جهت پایش بیماری انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در سه شهرستان سنقر و کلیایی، صحنه، دالاهو و بخشی از شهرستان سرپل‌ذهاب، گاوداری‌های صنعتی و نیز قسمت‌هایی از نوار مرزی همزمان با مایه‌کوبی آبله، واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین نیز علیه شاربن انجام می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: در سال گذشته 600 هزار راس گوسفند و بز، 30 هزار راس گاو و گوساله و 1600 راس تک سمی در استان علیه بیماری مذکور به صورت رایگان واکسینه شده‌اند.

انتهای پیام /

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 609542
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.