شهر کنگاور مرکز شهرستان کنگاور در 94 کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه در مسیر راه اصلی همدان - کرمانشاه واقع شده است.
این شهر از شمال به شهرستان اسدآباد، از جنوب به شهرستان نهاوند، از شرق به تویسرکان و از غرب به صحنه منتهی می شود.
برای نخستین بار در متون آشوری از شهر کنگاور به نام 'کن کبیر' یاد شده است و در دیگر منابع مختلف تاریخی با نام های مختلفی همچون کان گوهر، کنکوبار و کنکور نامیده شده است.
جاذبه های گردشگردی هر منطقه به واسطه داشته های آن منطقه تعریف می شود و با توجه به موقعیت و توانمندی های شهرستان کنگاور، زمینه گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی و زیرمجموعه های آنها وجود دارد.
تعداد 116 اثر تاریخی ثبت شده ملی در شهرستان کنگاور از دوران مادها، هخامنشیان، ساسانیان، صفویه، اشکانیان و قاجاریه بازتابی از فرهنگ و تمدن ایرانیان را به نمایش گذاشته است.

**معبد آناهیتا
'ایزدور خاراکسی' در سال 37 میلادی از کنگاور عبور کرده و از این شهر با نام 'کنکوبار' یاد کرده و همچنین از معبدی در این شهر برای نیایش الهه آرتمیس یاد می کند.
شاید شهرت کنگاور از آغاز تا امروز به دلیل بنای سنگی است که پیش از اسلام بر فراز صفه ای در مرکز این شهر بنا شده است و به نام معبد آناهیتا شهرت یافته است.
این معبد که یکی از مهمترین آثار تاریخی ملی کشور محسوب می شود در داخل شهر کنگاور با مصالح سنگ لاشه، بلوک های سنگی تراش خورده و ملات گچ نیم کوب ایجاد شده است.
مورخین آن را معبدی برای الهه آناهیتا دانسته اند.
آناهیتا ایزد بانوی آبهای روان، زیبایی ، فراوانی و برکت در دوران پیش از اسلام بوده است.
عده ای از محققان این بنا را کاخی ناتمام معرفی کرده اند که خسرو پرویز پادشاه ساسانی برای همسرش شیرین احداث کرده است.
برخی نیز زمان ساخت آن را به اواخر سده سوم و عده ای از مورخان این معبد را به دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی نسبت می دهند.

** پل تاریخی کوچه
این پل در 10 کیلومتری شهرستان کنگاور بر سر راه جاده کنگاور به تویسرکان در کنار روستای کوچه و بر روی رودخانه خرم رود احداث شده است.
تاریخ احداث این پل به دوره صفویه و زمان شاه عباس بر می گردد، مصالح به کار رفته در این پل عموما آجر، گچ و قلوه سنگ است و دارای پنج چشمه طاق از نوع جناغی است.
روزگاری به دلیل حجم زیاد رودخانه پایه های زیرین پل، محافظ و در واقع مهار کننده جریان تند آب بود که اکنون به دلیل خشکی کامل رودخانه کاملا نمایان است.

** تپه تاریخی گودین
این تپه در 12 کیلومتری جنوب شرقی کنگاور و یک کیلومتری شرق شهر گودین قرار دارد، این تپه تاریخی نخستین بار در سال 1965 میلادی برابر با 1344 هجری شمسی توسط دکتر کایلریانگ کانادایی مورد حفاری قرار گرفت.
این تپه دارای هفت لایه تاریخی است و آثار بدست آمده از آن حکایت از استقرار طولانی و تقریبا بی وقفه از اواسط هزاره ششم پیش از میلاد (هشت هزار سال قبل) است.
جدیدترین طبقه آن مربوط به دوران اسلامی و قدیمی ترین طبقه متعلق به اواخر دوره نوسنگی است.
آثار به دست آمده در این تپه شامل کاسه های سفالی اتاق های متعلق به دوران ماد، ستون های چوبی با پایه های سنگی و الواح سنگی که حکایت از داد و ستد این منطقه با منطقه شوش در آن زمان را دارد.
از دیگر جاذبه های این شهرستان می توان به خانه ساری اصلانی، حمام بزرگ و حمام توکل اشاره کرد.

** امام زاده ابراهیم (ع)
بقعه مبارکه امام زاده ابراهیم (ع) در مرکز شهرستان کنگاور و ضلع شمال غربی معبد آناهیتا واقع شده است.
امام زاده ابراهیم (ع) از نوادگان امام سجاد (ع) است، آستان مقدس این امام زاده در سال 1336 هجری شمسی بر اثر زلزله ای که رخ می دهد بطور کلی تخریب و تنها سر درب ورودی آن باقی می ماند که بعدها مرمت و طبق نقشه های قبلی بازسازی شد.

** امامزاده باقر بهاالدین (ع)
بقعه مبارکه این امام زاده بزرگوار، در ابتدای ورودی شهر گودین و در کنار تپه تاریخی گودین واقع شده و از نوادگان امام باقر(ع) می باشد.
هر ساله آستان مقدس امامزاده باقر(ع) پذیرای زائران زیادی از اطراف شهرستان و نیز استانهای دیگر می باشد و با توجه به اینکه در کنار تپه تاریخی گودین واقع شده، دارای دو جاذبه همزمان تاریخی و مذهبی است.

**امام زاده سید جمال الدین (ع)
این امام زاده در روستای هدف گردشگری فش در 15 کیلومتری شمال غربی کنگاور واقع شده است.
امام زاده سید جماالدین (ع) از نوادگان امام صادق (ع) می باشد، این امام زاده در کنار قبرستان قدیمی واقع شده، به طوری که تعدادی سنگ قبر متعلق به قرون چهارم و پنجم هجری قمری نیز در آن محل یافت شده است.
همه این آثار تنها گوشه ای از زیبایی ها و تاریخ باستان این شهرستان است که هر ساله تعداد زیادی از تاریخ دوستان را به سمت خود جذب می کند.
روستاهای کنگاور دارای آب و هوایی بسیار مطلوب هستند که وجود سراب های متعدد بیانگر این ادعاست.

** روستای فش یکی از 14 روستای هدف گردشگری استان کرمانشاه
روستای فش از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگاور است و با توجه به قدمت بنای زیارتگاه امامزاده سید جمال الدین بن جعفر صادق (ع) و نوشته هایی به خط کوفی بر روی سنگ قبرهای گورستان قدیمی روستا می توان پیشینه تاریخی روستای فش را به قرون گذشته مرتبط دانست.
یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی روستا، سراب زیبای فش است که در نزدیکی روستا قرار دارد و اطراف آن را درختان بلند جنگلی، گل ها و گیاهان خودرو فرا گرفته است.
این سراب در سال 1382 به عنوان یک اثر گردشگری به ثبت رسیده است.

** سراب کبوتر لانه
این سراب در غرب کنگاور با تشکیل رودخانه کبوترلانه در پایاب خود واقع شده و یکی از نقاط تفریحی دامنه روستای کبوتر لانه به حساب می آید.

** سراب ماران
این سراب در محل کوه مشرف بر سراب ماران و به فاصله 30 متری از ضلع شمال شرقی سراب تپه ای طبیعی قرار دارد این تپه در دامنه جنوبی ارتفاعات متمرکز است که در میان این بقایا علاوه بر سفال، تعدادی سنگ های ترشدار مکعبی شکل (مشخصه آجرهای ساسانی) در محل پراکنده و قابل مشاهده است.
از سوی دیگر این محل دارای یک چشم انداز بسیار زیبا طبیعی و مشرف بر دشت زیبای دهلر است که فضای سبز و آثار تاریخی زیبایی مضاعفی به طبیعت بکر آن داده است.
صنایع دستی این منطقه نیز شامل گلیم، صنایع چوبی معرق و منبت ، سازهای سنتی همانند تنبور و سه تار می باشد.
زبان و گویش مردمان شهرستان کنگاور فارسی محلی، کردی و لری است.
فرماندار کنگاور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه این شهرستان به عنوان ورودی شرقی استان کرمانشاه محسوب می شود، افزود: مسافران و گردشگران نوروزی از کنگاور به دیگر شهرستان های استان وارد می شوند و این شهرستان با اماکن مذهبی، تاریخی و جاذبه های خدادادی و انسان ساز میزبانی متفاوت برای مهمانان نوروزی خواهد بود.
علیرضا ایزدی، با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای پذیرایی و اسکان مسافران نوروزی از سوی فرمانداری و سایر دستگاههای اجرایی اندیشیده شده است، افزود: پیش بینی می شود بیش از 20 هزار گردشگر از معبد آناهیتا، بازار تاریخی و امام زاده ابراهیم (ع) کنگاور در ایام نوروز 96 دیدن کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی تاثیر چشمگیری در اشاعه و ترویج رشته های صنایع دستی خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در محوطه معبد آناهیتا با کیفیت بهتری نسبت به سال گذشته انجام شود.
ایزدی با بیان اینکه مهمانان نوروزی از خدمات شهرداری به طور رایگان و از محل های اسکان آموزش و پرورش با تخفیف های ویژه بهره مند می شوند، خاطرنشان کرد: شهرستان کنگاور نخستین ورودی استان کرمانشاه است و به دلیل وجود مسافران عبوری، بنابر پیش بینی ها میزبان بیش از 30 هزار مسافر خواهد بود.
فرماندار کنگاور همچنین در خصوص تأمین امنیت مسافران در ایام نوروز، گفت: نیروی انتظامی شهرستان تا پایان تعطیلات نوزوزی در آماده باش کامل هستند و امنیت مسافران را تأمین می کنند.
فرمانده انتظامی کنگاور هم در این راستا به ایرنا گفت: نیروی انتظامی و سایردستگاههای شهرستان، وظیفه خدمات رسانی به مسافران نوروزی را برعهده خواهند داشت و در این راستا دو ایستگاه نوروزی توسط پلیس برای پاسخگویی به نیاز مسافران در مسیر تردد آنها برپا شده است.
سرهنگ حسین براری با اشاره به کنترل سارقان سابقه دار گفت: در این ایام بیش از 34 گشت خودرویی محسوس و نامحسوس، 19 گشت موتورسوار و 10 گشت پیاده برای پیشگیری و پوشش دادن خیابانها و محلات به منظور جلوگیری از وقوع جرایم به خصوص سرقت راه اندازی شده است.
پیش بینی برنامه های فرهنگی و بومی پیش از تحویل سال 96 در قالب برنامه های نوروزگاه از جمله برنامه های پیش از تحویل سال است که امسال سازمان میراث فرهنگی کل کشور برای نقاط مهم گردشگری پیش بینی کرده است تا خبرهای خوش بهاری از حنجره نوروز خوانان به مسافران وعده داده شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کنگاور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته این شهرستان آماده ارائه خدمات و پذیرایی از مسافران نوروزی است.
منوچهر پاشایی افزود: نشست های متعددی در این حوزه تحت عنوان ستاد هماهنگی خدمات سفر در فرمانداری کنگاور برگزار و تصمیماتی خوبی هم از جمله برگزاری نوروزگاه برای اولین بار در کنگاور(آئین های سنتی، برپایی نمایشگاه های صنایع دستی، سوغات و غذاهای محلی، برپایی سیاه چادر)، تیم متخصص لیدری، توزیع تراکت و دفترچه های تبلیغاتی با هدف معرفی جاذبه های گردشگری، اقامتی، پذیرایی و نیز تعداد 30 اتاق با تمام امکانات نیز برای مسافران و گردشگران به این شهرستان پیش بینی شده است.
وی گفت: اجرای برنامه های نوروز خوانی با حضور هنرمندان بومی دوم تا هفتم 96 در معبد آناهیتا انجام می شود.
وی با بیان اینکه در تعطیلات نوروز 95 دست کم 2 هزار مسافر در مراکز اقامتی کنگاور پذیرش شدند، ادامه داد: پیش بینی می شود در نوروز 96 میزان حضور مسافران به این شهرستان نسبت به گذشته بیشتر شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کنگاور گفت: هم اکنون تمام مراکز اقامتی و پذیرایی اعم از مدارس و مکان های شهرداری آماده استقبال از مسافران است.
پاشایی افزود: همچنین مسئولان کمیته های 10 گانه به ویژه کمیته ستاد هماهنگی خدمات سفر برای ساماندهی، توسعه و ارتقای خدمات سفر به منظور رفاه حال مسافران و گردشگران نظارت و کنترل لازم بر تاسیسات گردشگری، اقامتگاه های بین راهی، جایگاه های سوخت، سرویس های بهداشتی مساجد بین راهی و نیز بازار عرضه کالا نظارت لازم را خواهند داشت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کنگاور با اشاره به برخورداری این شهرستان از مواهب و جاذبه های طبیعی و تاریخی منحصر بفرد تاکید کرد که باید با فراهم کردن امکانات و شرایط لازم به گونه ای برنامه ریزی کرد تا میزان ماندگاری مسافران و گردشگران ورودی به این شهرستان را افزایش داد چرا که چنین اتفاقی به رونق اقتصادی منطقه می انجامد.
بخوبی می توان واقف بود که جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی سرزمین کهن کنگاور مثلثی غنی و گرانمایه را ترسیم و خلق کرده اند که می توان وزن محور گردشگری اش را به عنوان دروازه ورود گردشگری غرب کشور قلمداد کرد.
8066/7447 گزارش از:مجید رحمتی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.