گسترش دامنه فعالیت شبکه های اجتماعی در چند سال اخیر تاثیر بسیاری بر حوزه های مختلف گذاشته و بسیاری از بخش های جامعه تحت تاثیر نفوذ این شبکه ها قرار گرفته اند و برخی از رویدادهای کشور نیز تحت تاثیر اطلاع رسانی ها و موضع گیری های مردم در شبکه های اجتماعی قرار گرفته و مسوولان را وادار به واکنش و عذرخواهی کرده است.
عمر شبکه های اجتماعی اگرچه به سال های قبل برمی گردد اما از نظر دامنه گستردگی و فعالیت و تعداد کاربران به مانند امروز به کمتر از یک دهه می رسد و غیر از فیسبوک به عنوان شبکه ای گسترده با نفوذ و پر مخاطب که عمر آن به حدود یک دهه می رسد سایر شبکه ها عمری کمتر از پنج سال دارند اما به جرات می توان گفت با همین عمر کوتاه تاثیرات شگرفی بر فضای جوامع گذاشته اند.
سرعت در انتقال پیام، نداشتن خط قرمزهای مرسوم رسانه ای، نداشتن فیلترهای انتقال پیام مانند رسانه ها، دربرگیرندگی، جابجایی راحت اطلاعات در قالب متن، عکس و ویدئو را می توان از ویژگی های بارز این شبکه ها به نسبت رسانه ها دانست.
شبکه های اجتماعی امروز به عنوان رقیب جدی رسانه ها مطرح هستند اگرچه کارکرد این 2 به طور کلی در برخی موارد از هم جداست اما هر 2 در راستای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی تلاش می کنند و شبکه های اجتماعی البته از سرعت انتقال بسیار بالایی برخوردارند.
داشتن سواد رسانه ای برای تمایز بین اخبار صحیح و ناصحیح یکی از نیازهای بشر فعلی در استفاده از شبکه های بیشمار اجتماعی است که می رود به تهدیدی برای جوامع تبدیل شود چرا که اخبار در آن بدون منبع و در کمترین زمان دست به دست می شود و دست آخر صحت تعداد کمی از این اخبار تایید می شود.
شبکه های اجتماعی اما برای فعالان رسانه ای هم در یافتن سوژه ها، اطلاع از بازخورد یک خبر و گزارش، آشنایی با افکار و اندیشه های مختلف افراد بسیار موثر است.
امروز دیگر شبکه های اجتماعی به خصوص تلگرام به محلی برای تضارب آرا تبدیل شده اند و افراد از هر قشر و با هر نوع طرز تفکری بی محابا با هم بر سر مسایل مختلف بگو مگو می کنند اگر چه رعایت نکردن اصول گفت و گو و کشیدن مسایل به ورطه توهین، تهمت و افترا از چالش های اصلی این حوزه است اما برای تمرین گفت و گو مکان مناسبی است.
هر روز که از عمر شبکه های اجتماعی می گذرد فرهنگ استفاده از آن در جامعه بیشتر نهادینه می شود و اقشار مختلف به تناسب نوع پیشه و فعالیت خود اقدام به اطلاع رسانی در آن می کنند یکی برای مغازه اش کانال تلگرامی می زند و دیگری بازاریابی می کند و این گروه ها و کانال ها محلی برای تبلیغات ارزان و فعالیت های مالی و اقتصادی نیز تبدیل شده است.
جذابیت شبکه های اجتماعی به حدی زیاد و از همه مهمتر آنچنان فعالیت در آن آسان است که تمام افراد جامعه با هر سطح سواد و دانشی با تمرین و تکرار فعالیت در آن را به راحتی فرا می گیرند و این جذابیت و سهولت و دسترسی آسان بیشتر مردم را به فعالیت در آن واداشته است.
نمود شبکه های اجتماعی و تاثیرات آن در سال های اخیر بیشتر شده و نمونه بارز این تاثیرگذاری را می توان در انتخابات سال 92 دید اگرچه در سال 88 هم تاثیرات خود را گذاشته بود اما به دلیل گستردگی فعالیت و تنوع شبکه های اجتماعی این نمود در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری سال 92 و همچنین انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی در سال 94 بسیار بارز بود.
شبکه های اجتماعی این امکان را به کاربران خود داده است تا به صورت زنده افکار و عقاید خود را نشر دهند و این به کمک بسیاری از افراد در زمان انتخابات آمد، افرادی که دسترسی به تریبون های رسمی و رسانه های رسمی کشور برای گفت و گو با مردم را نداشتند توانستند از این طریق پیام خود را برای حضور مردم در انتخابات برسانند و این مورد بسیار هم تاثیر گذار بود.
تشکیل گروه های مختلف در شبکه های اجتماعی این روزها و در آستانه انتخابات 29اردیبهشت 96 پر رنگ شده و در این میان شبکه اجتماعی تلگرام به دلیل جذابیت، تنوع، دسترسی آسان و انتقال آسان و سریع داده ها و امکان ایجاد گروه و کانال، بیشتر مورد اقبال عمومی است.
هرچه به زمان انتخابات نزدیک تر می شویم مباحث گروه ها و کانال های تلگرامی به سوی انتخابات می رود و در فضای عقلانی و به دور از تهمت، افترا و توهین که متاسفانه در دوره های قبل مشاهده می شد افراد اینک به گفت و گو و مطرح کردن برنامه های گزینه های احتمالی خود برای انتخابات می پردازند.
بسیاری از فعالان فضای مجازی معتقدند تاثیر گذاری شکبه های اجتماعی در این دوره از انتخابات بسیار بیشتر و قوی تر است و هر کاندیدایی که بتواند از این فضا به درستی استفاده کند برنده رقابت ها است.
اکنون در شبکه های اجتماعی شاهد حضور افرادی به عنوان داوطلب احتمالی و تشریح برنامه هایش هستیم و کاربران هم عملکردهای گذشته احتمالی آنها و برنامه هایشان را مورد نقد و ارزیابی قرار می دهند و از این طریق به یافتن افراد اصلح برای سپردن سکان مدیریت شهری و روستا کمک می کنند.
برخی از کاربران معتقدند که شبکه های اجتماعی این فضا را در اختیار جامعه قرار داده تا با افکار، برنامه های داوطلبان بهتر و بیشتر آشنا بشویم و اینک به لطف این شبکه ها داوطلبان همیشه در دسترس نقد و انتقاد هستند.
نقد عملکرد اعضای فعلی شوراها به صورت تخصصی و از سوی کارشناسان و متخصصان حوزه های مختلف در فضای مجازی نیز اینک بازار داغی دارد و این مورد مهم هم می تواند به گرم کردن تنور انتخابات کمک کند.
میزان علاقه مندی و مشارکت نسل جوان در این مباحث نیز نشان دهنده اشتیاق آنان در روند تصمیم گیری کشور است و در مطالب آنها این حساسیت و تعصب در مورد اینکه چه کسی اصلح است را به وضوح می توان دید.
می توان گفت که شبکه های اجتماعی میزان حساسیت، علاقه مندی، تعصب و تعهد بیشتر مردم به خصوص نسل جوان را در مورد سرنوشت کشور افزایش داده و فضای بی تفاوتی سال های گذشته را تا حد بسیار زیادی از بین برده است.
در این شبکه ها علاقه به بحث و گفت و گو در کمال ادب و آرامش کاملا به وضوح دیده می شود و تمرین دموکراسی در بیان عقاید و آرا مختلف و ایجاد بستری برای تضاب آرا فراهم شده است و کاربران در فضایی کاملا ناهمگون با وجود افکار و عقاید مختلف به طرح مساله و دیدگاه می پردازند و همانجا مورد نقد قرار می گیرند و این فضا را می توان فضایی خوب برای تمرین به سوی دموکراسی و گفت و گو نام نهاد.
داوطلبان احتمالی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و اعضای ستادهای انتخاباتی داوطلبان ریاست جمهوری هم باید از این بستر مناسب فراهم شده برای معرفی دیدگاه ها و برنامه های خود استفاده کنند و فضا را به سمت گفت و گو، بحث و برسی در فضای سالم، اخلاقی و رقابتی ببرند و از تنش، درگیری و بی اخلاقی پرهیز نمایند و نگذارند فضای جامعه به واسطه انتخابات در معرض تهدیدهای اخلاقی و امنیتی قرار گیرد.
شبکه های اجتماعی از هم اینک که حدود 86 روز به انتخابات 29 اردیبهشت سال 96 باقی مانده نوید حضوری آگاهانه با مشارکت بالای مردم را می دهند، حضوری که در آن ملت ایران رییس جمهور منتخب را برای چهار سال دیگر انتخاب می کنند و اعضای پارلمان های محلی را از میان خیل زیادی از علاقه مندان به مدیریت شهری و روستا بر می گزینند.
3033/8066..............................................................................................................................
خبرنگار ایرنا در کرمانشاه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.