وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 17 خرداد 95 در نامه ای به رییس جمهوری عنوان کرد که خدمات ارایه شده توسط برخی از گرایش‌های پیشگیری، ‌درمان و توانبخشی به طور مستقیم به حوزه سلامت مرتبط است که از آن جمله می‌توان به روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت، روانشناسی خانواده درمانی، علوم ورزشی، ورزش درمانی و خدمات سلامت، بهورزی، دارویاری سلامت یاری، تغذیه ورزشی، مراقبت از زنان، مراقبت طبی سالمندان، ‌مشاوره ژنتیک، ماساژ درمانی، بهداشت روان، مشاوره ورزشی و کایروپراکتیک اشاره کرد.
قاضی زاده هاشمی با تاکید بر لزوم انتقال رشته های علوم ورزشی مرتبط با سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکید کرد که وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه، می‌بایست در قبال نیازهای رو به افزایش جامعه در این حوزه پاسخگو باشد و این امر مستلزم سیاست‌گذاری آموزشی یکپارچه در خصوص این رشته‌ها در سطح کشور است.
رییس جمهوری هم در پی‌نوشت این نامه دستور داد که 'همه رشته‌های مرتبط به سلامت باید در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز باشد.'
با وجود گذشت بیش از هشت ماه از این دستور، هنوز اجرای آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.

** فعالیت غیرمجاز بخشی از دانشجویان علوم ورزشی
بخشی از دانش آموختگان گرایش های مختلف علوم ورزشی و تربیت بدنی اما به استقبال نامه وزیر بهداشت رفته و پیش از انجام عملی انتقال این رشته ها به وزارت بهداشت و ایجاد ساز و کار فعالیت قانونی آنها،‌ اقدام به ایجاد مراکز 'حرکات اصلاحی' کرده اند.
در واکنش به این موضوع محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت 16 بهمن در نامه ای به دانشگاه های علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور تاکید کرده که هرگونه فعالیت دانش آموختگان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی 'به صورت مستقل' در حوزه درمان 'غیر موجه است و مورد تایید نیست.'
به نظر می رسد منظور آقاجانی از فعالیت مستقل، 'فعالیت در مطب ها و موسسات پزشکی' است.
او در بخش دیگری از نامه خود نوشته 'هرچند آموزش و انجام فعالیت های ورزشی به صورت علمی و مستمر می تواند نقش مهمی را در پیشگیری از ابتلاء و پیشروی علائم بعضی از بیماری ها ایفا کند اما این موضوع نمی تواند توجیهی برای فعالیت غیرمجاز افراد مذکور باشد.'

** موضوع هنوز روشن نیست
معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم 19 بهمن در نامه ای به تنها مرکز حرکات اصلاحی استان، از آنها خواسته است که نسبت به 'جمع آوری تبلیغات و تجهیزات' خود اقدام کنند.
دکتر ساره محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که 'نامه ما براساس نامه ارسالی وزارت بهداشت بوده و حتما اجرای نامه وزیر بهداشت منتفی شده که چنین نامه ای صادر شده است.'
او در عین حال افزود: این نامه مخالفت با فعالیت غیرمجاز فعلی دانشجویان و دانش آموخته گان رشته های علوم ورزشی در حوزه درمان است و در مخالفت با تلفیق این رشته ها در وزارت بهداشت صادر نشده.
معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در باره وضعیت اجرای نامه وزیر بهداشت به رئیس جمهوری عنوان کرد: این موضوع را باید از خود وزیر بپرسید.
محمدی در پاسخ به اینکه آیا نامه اخیر معاون درمان وزارت بهداشت، در مقابل نامه وزیر بهداشت و دستور رئیس جمهوری قرار دارد یا خیر گفت: این موضوع هنوز برای ما هم روشن نیست.
رشته علوم ورزشی دارای گرایش های مختلفی از جمله فیزیولوژی ورزشی، آسیب شناسی ورزشی، حرکات اصلاحی، بیومکانیک ورزشی، رفتار حرکتی، روانشناسی و مدیریت ورزشی است.
دانشجویان و دانش آموخته گان بیشتر این گرایش ها تاکید دارند که چون به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مسأله سلامت درگیر هستند، لازم است که از وزارت علوم منفک و در وزارت بهداشت الحاق شوند تا بتوانند به صورت مستقل در حوزه درمان ورود کنند.
این الحالق البته مخالفانی هم دارد؛ از اساتید این رشته ها که جایگاه و وضعیت آینده خود را نامعلوم می بینند تا کادر پزشکی که هم اکنون در حوزه درمان فعال هستند اعتقاد دارند که این الحاق نباید صورت گیرد.
البته طبیعی است که در صورت عملیاتی شدن نامه وزیر بهداشت و الحاق رشته های مرتبط با سلامت در وزارت بهداشت، دانش آموخته گان این رشته ها پیش از خدمت رسانی به مردم نیازمند گذراندن دوره های آموزشی متناسب هستند.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.