به گزارش خبرنگار ایرنا؛ فرامرز اکبری روز پنجشنبه در جریان دیدار استاندار کرمانشاه و رییس سازمان امور عشایری کشور با فرمانداران شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب و دالاهو و سران ایلات و طوایف عشایر منطقه غرب کشور در منطقه قشلاقی سد تنگه حمام در منطقه صفر مرزی قصرشیرین افزود: در این شهرستان مرزی هزار و 600 خانوار عشایری با جمعیت 10 هزار نفر در منطقه قشلاق همه ساله مستقر می شوند که سهم مهمی در تولید فرآورده های دامی و گوشتی دارند.
وی گفت: عشایر قصرشیرین 200 هزار راس دام سبک در اختیار دارند که سالانه هشت هزار تُن گوشت و هفت هزار تن فرآورده دامی تولید می کنند.
فرماندار قصرشیرین از مهم ترین مشکلات عشایر منطقه را مشخص نکردن سهمی برای آنها در حوزه سامانه آبیاری گرمسیری، بحران خشکسالی، تامین آب آشامیدنی و کمبود آب مورد نیاز برای دام ها بیان کرد و گفت: هم اکنون راه های عشایری شهرستان برای خدمات رسانی مناسب نیست و نیاز است در شورای برنامه ریزی، اعتباراتی برای حوزه راهداری جهت رفع این مشکل تخصیص یابد.
وی از نماینده مردم در مجلس و همچنین سایر مسوولان خواست تا نسبت به رفاه، بهداشت، مراتع و همچنین خدمات رسانی به عشایر حمایت های لازم را به عمل آورند.

** در برنامه ششم توسعه حمایت از عشایر دیده شده است
نماینده مردم شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این دیدار با بیان اینکه در لایحه برنامه ششم توسعه شاهد احکام بسیار خوبی برای حمایت از عشایر هستیم گفت: عشایر جزو اقشار مولد کشور هستند که در زمینه تولید بدون هیچ چشم داشتی حضور فعالی دارند
فرهاد تجری افزود: در بحث آبرسانی به عشایر و همچنین جانمایی آنها با توجه به معضل بی آبی و خشکسالی با برنامه ریزی لازم و عنایت مسوولان شاهد رفع مشکلات عشایر خواهیم بود.
او گفت: امروز به برکت نعمت امنیت و تیز هوشی و درایت رهبری های آگاهانه رهبر معظم انقلاب شاهد حضور عشایر غیور در جوار مرز هستیم و در کمال امنیت و آسایش در زمینه تولید مشغول به فعالیت هستند.

** صرف 15میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به عشایر
مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه نیز در ادامه با اعلام اینکه از ابتدای امسال 15 میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به عشایر هزینه شده است، گفت: با آبگیری بند خاکی به ظرفیت 50 هزار مترمکعب در منطقه دالاهو، بخشی از مشکلات آب عشایر مرتفع می شود.
علی اشرف آزادی از مهم ترین مشکلات عشایر منطقه را کمبود اعتبار برای پاسخگویی به تقاضای بازگشت عشایر به منطقه عنوان کرد و افزود: هر روز شاهد مراجعه تعدادی از عشایر برای بازگشت به زندگی عشایری گذشته و حضور در منطقه هستیم که اگر برنامه ریزی شود می تواند در رفع بیکاری موثر باشد.
وی اضافه کرد که در آیین نامه ساماندهی مصوبه هیات وزیران عنوان شده است که تمام دستگاه های اجرایی باید بخشی از اعتبار خود را متناسب با خدمات رسانی به عشایر تخصیص دهند.
مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه همچنین رفع نقطه کور برای آنتن دهی تلفن همراه و دریافت شبکه های صدا و سیما را از دیگر مشکلات عشایر استان اعلام کرد و خواستار رفع این مشکلات شد.
استاندار کرمانشاه روز پنجشنبه در سفر به قصرشیرین تاکنون در جلسه شورای عشایر استان در منطقه سد تنگ حمام حضور یافت و همچنین از مجتمع گلخانه ای و مسکن مهر در محل قصر جدید بازدید کرد.
برنامه های بعدی استاندار بازدید از مرز پرویز خان و شرکت در جلسه شورای اداری شهرستان قصرشیرین است.
عشایر استان کرمانشاه با داشتن یک میلیون و 500 هزار راس دام، سالانه 39 هزار تن فرآورده های دامی تولید می کنند که 30 درصد نیاز استان را شامل می شود.
عشایر استان کرمانشاه 14 هزار و 109 خانوار با جمعیت 80 هزار نفر متشکل از 14 ایل را شامل می شوند که سالانه با تولید بیش از هزار تن گوشت قرمز، 24 هزار و 500 تن شیر، 600 تن روغن حیوانی و افزون بر هزار و 630تن انواع الیاف دامی نقش به سزایی در تولید فرآورده های دامی و اقتصاد دارند.
7079/3012/3033 خبرنگار:نازنین باباخانی **انتشار دهنده:فرزاد نویدی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.