به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله رازانی روز پنجشنبه در جمع فرمانداران شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب و دالاهو و سران ایلات و طوایف عشایر منطقه غرب کشور در منطقه قشلاقی سد تنگه حمام در منطقه صفر مرزی قصرشیرین افزود: جمعیت عشایری در جریان جنگ تحمیلی حضور موثری داشتند و پشتیبانی ها و حمایت های خود را در دفاع از کشور نشان داده اند که تقدیم 500 شهید عشایری از مجموع شهدای استان کرمانشاه، موید این مطلب مهم و اساسی است.
وی اظهار کرد: جمعیت عشایری، جامعه ای مولد هستند که 25 درصد تولیدات پروتئینی و گوشت کشور را تامین می کنند و می توان گفت این قشر انسان های زحمتکشی هستند.
استاندار کرمانشاه رسیدگی به مشکلات عشایری را مهمترین وظیفه مسوولان دانست و گفت: باتوجه به منابع و امکانات محدود، تاکنون بسیاری از نیازهای عشایر مستقر در منطقه غرب کشور را تامین کرده ایم.
رازانی با اشاره به اجرای طرح بزرگ سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه، افزود: این طرح به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با 70 هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و اراضی منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.
وی بیان کرد: با ورود آب به منطقه، بخشی از عشایر مستقر در غرب کشور نیز از این نعمت خداددادی بهره مند می شوند و شاهد شکوفایی و آبادانی بیش از پیش خواهیم بود.
وی اظهار کرد: از مجموع تونل 50 کیلومتری طرح سامانه انتقال آب گرمسیری، تنها 500 متر آن باقی مانده است که تا پایان امسال انجام می شود.
نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه در ادامه گفت: مطالعات طرح سامانه گرمسیری از سال 1318 آغاز شد و در سال 93 با دستور رهبر معظم انقلاب توسط دولت تدبیر و امید اکنون عملیاتی شده است.
رازانی گفت که اعتبار مورد نیاز طرح سامانه گرمسیری از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است که با تکمیل آن تحول بزرگی در غرب کشور ایجاد خواهد شد.
وی با اشاره به طرح احداث راه آهن کرمانشاه نیز گفت: ظرف سه تا چهار ماه آینده راه آهن به کرمانشاه خواهد رسید و در سال آینده نیز شاهد پیوستن اسلام آباد، خسروی و استان ایلام به این طرح ریلی کشور خواهیم بود که برای این طرح مهم نیز 2هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: منطقه آزاد تجاری قصرشیرین نیز عامل مهمی برای توسعه بیش از پیش این شهرستان مرزی است که منتظر تصویب آن در هیات دولت هستیم که پس از تحقق این مهم، برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.
استاندار کرمانشاه از تشکیل جلسه شورای عشایر استان به طور منظم خبر داد و گفت: تمام تلاش خود را برای آسایش و رضایتمندی عشایر به کار خواهیم گرفت.
عشایر استان کرمانشاه با داشتن یک میلیون و 500 هزار راس دام، سالیانه 39 هزار تن فرآورده های دامی تولید می کنند که 30 درصد نیاز استان را شامل می شود.
عشایر استان کرمانشاه 14 هزار و 109 خانوار با جمعیت 80 هزار تن متشکل از 14 ایل را شامل می شوند که سالیانه با تولید بیش از هزار تن گوشت قرمز ، 24 هزار و 500 تن شیر ، 600 تن روغن حیوانی و افزون بر هزار و 630تن انواع الیاف دامی نقش به سزایی در تولید فرآورده های دامی و اقتصاد دارند.
7079/3012/3033 خبرنگار:نازنین باباخانی **انتشار دهنده: فرزاد نویدی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.