به گزارش خبرنگار ایرنا؛ شلوغی این کلینیک دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برای پایین بودن تعرفه هایش است، اینجا بیماران با قیمت های بسیار پایین ویزیت می شوند و بابت آزمایش و سونوگرافی کمتر از آزمایشگاه های خصوصی تعرفه پرداخت می کنند.
برخی از بیمارانی که با آنها به گفت و گو نشستم می گویند اگرچه این کلینیک شلوغ و دیر نوبت می دهند اما به دلیل پایین بودن هزینه ها و تعرفه ها ارزش دارد و ما به همین دلیل کلینیک مهدیه را برای مداوای خود انتخاب می کنیم.
یک خانم مسن که از روستاهای اطراف سرپل ذهاب به این کلینیک آمده است می گوید مشکل کلیه دارم و برای مداوا نزد فوق تخصص کلیه نوبت گرفتم و تنها 50 هزار ریال (پنج هزار تومان) بابت ویزیت پرداخت نمودم در حالیکه تعرفه فوق تخصص در مطب های خصوصی 430 هزار ریال (43هزار تومان) است.
فاطمه م همچنین گفت: مردم فقیر و بی بضاعت توان پرداخت حق ویزیت مطب های خصوصی را ندارند و از این رو این کلینیک دولتی همیشه شلوغ است و به داد فقرا رسیده است.
محمد ق هم از جوانرود برای مداوای چشمان خود در مهدیه نوبت گرفته و می گوید هزینه های این کلینک پایین است و این مساله موجب شده بیماران منطقه غرب کشور به اینجا مراجعه کنند و از این رو شلوغ و همیشه پر ازدحام است.
صف آزمایشگاه و سونوگرافی کلینیک هم مانند همیشه شلوغ است و یکی از مراجعه کنندگان می گوید: بابت سونوگرافی در این کلینیک 260 هزار ریال (26هزار تومان) پرداخت کردم که این رقم در آزمایشگاه های خصوصی بیش از 700 هزار ریال است.
منیره ک نیز گفت: برای هفت مورد آزمایش در کلینیک مهدیه تنها 260 هزار ریال پرداخت کردم اما تعرفه همین آزمایش ها در آزمایشگاه های خصوصی نزدیک به 800 تا یک میلیون و 200 هزار ریال بسته به نوع آزمایش ها است.

**طرح تحول نظام سلامت عامل کاهش تعرفه ها
طرح تحول نظام سلامت با مصوبه دولت یازدهم و حمایت جدی دکتر روحانی رییس جمهوری از پانزدهم اردیبهشت سال 1393 در کشور آغاز شد.
دکتر روحانی در مورد این طرح گفت که 'طرح تحول نظام سلامت صرفا مربوط به وزارت بهداشت نیست. مشروعیت اقدامات دولت در بخش یارانه‌ها به موفقیت این طرح بستگی دارد. چرا که ما به جای افزایش نقدی یارانه، طرح تحول را آغاز و بنا گذاشتیم برای ارتقای بهداشت و درمان مردم هزینه کنیم. لذا این یکی از طرح‌های اصلی دولت است و جناب آقای نوبخت به هر طریقی که می‌توانند باید بودجه آن را تامین کنند. در عین حال وزارت بهداشت و وزارت رفاه هم باید با صرفه‌جویی و مدیریت منابع، تضمین کنند هزینه‌های طرح در سال آینده افزایش نیابد'.
وزیر بهداشت نیز در ارتباط با طرح تحول نظام سلامت گفت که در حوزه درمان، مهم ترین کاری که انجام دادیم، این بود که هزینه های مردم را کاهش دادیم، زیرمیزی را جمع کردیم و در عین حال، پزشکان عمومی و متخصص را بیشتر در دسترس مردم قرار دادیم. همچنین به اورژانس توجه کردیم، اتاق های زایمان را نوسازی و تجهیز کردیم، 50 درصد به ظرفیت تخت های مراقبت های ویژه اضافه کردیم و توانستیم زایمان طبیعی را رایگان کنیم و آمبولانس هوایی راه انداختیم.

**جبران کمبودها یکی از اهداف طرح نظام سلامت
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم در اظهارات در مورد طرح نظام سلامت، انتقادات از این طرح را غیرکارشناسی می داند و می گوید: وزارت بهداشت در راستای اجرای این طرح به دنبال جبران کمبودها و خلاء های موجود در حوزه سلامت کشور است.
دکتر حسین کریم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای تحول در نظام سلامت در طول 20 سال گذشته کاری انجام نشده بود افزود: حوزه سلامت در گذشته جزو اولویت های 10 و 11 در کشور بود اما دولت تدبیر و امید با اولویت بندی درست، حوزه سلامت را به اولویت اول کشور تبدیل کرد.
او از افرادی که اطلاعاتی در مورد این طرح ندارند، انتقاد کرد و گفت: این افراد تنها انتقاد می کنند در حالی که از جزییات این طرح اطلاعاتی ندارند.
وی اظهار کرد: در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت باید کارهای زیادی در کشور صورت گیرد که این طرح اکنون با جدیت دنبال می شود.
او یادآور شد که هدف ما دراین طرح نجات مریض از بیماری است و باید بر روی حوزه پیشگیری بیشتر کار کنیم و آن را تقویت نماییم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه کارهای زیادی تاکنون در این طرح صورت گرفته است تاکید کرد که مشکلات حوزه سلامت را تا حد زیادی کاهش دادیم.
دکتر کریم یکی از کارهای بزرگ دولت تدبیر و امید و وزارت بهداشت را تغییر و تحول در نظام پزشکی کشور عنوان و اظهار کرد: با اجرای طرح تحول سلامت هزینه درمانی مردم از حدود 40 درصد به سه درصد در مناطق روستایی و 6 درصد در مناطق شهری رسید.
وی گفت: فکر می کنم وزارت بهداشت با این اقدام بزرگ خود به منویات رهبر معظم انقلاب که فرمودند خانواده ها نباید جز رنج مریض داری، رنج دیگری داشته باشند، جامه عمل پوشانده است.

** طرح تحول نظام سلامت موجب رفع نگرانی مردم شد
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در ادامه در مورد مزایای طرح تحول نظام سلامت گفت: در شرایطی که تمام زیرساخت ها و تجهیزات پزشکی بیمارستان ها فرسوده بودند و وحشت از هزینه های بالای درمان، مردم را از مراجعه به بیمارستان منصرف می کرد اما اجرای طرح تحول سلامت موجب رفع نگرانی مردم شد.
دکتر کریم افزود: همچنانکه در تمام خانواده ها اولویت اول، پرداختن به درمان هر یک از افراد بیمار است، اولویت اول دولت تدبیر و امید هم که انسانی، عقلانی و منطقی است، درمان بیماران افراد جامعه قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در 2 سال گذشته اعتبارات بسیار زیادی در حوزه های مختلف بهداشت و درمان هزینه شده است گفت: در گذشته اورژانس ها مملو از بیماران با حداقل امکانات، کمبود تخت های آی سی یو و اتاق های عمل و نوبت های بسیار طولانی و کمبود تخت های بیمارستانی و... بود که در این مدت فقط 76 تخت آی سی یو در استان راه اندازی شده است.

** همه باید به موفقیت طرح نظام سلامت کمک کنند
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنان خود گفت: این طرح در ابتدای دولت با قدرت و توان بسیاری آغاز شد و روند رو به رشدی داشت و توانست رضایت مردم را به دنبال داشته باشد و هزینه های سلامت از جیب مردم را کاهش داد.
کریم با بیان اینکه این طرح اکنون با چالش هایی روبرو شده خواستار همکاری تمام دستگاه ها برای ادامه این طرح شد و افزود: اگر این طرح با شکست روبرو شود مردم خسارت بسیاری خواهند دید و از این رو نباید گذاشت طرح متوقف شود.
او بزرگترین اعتراض مردم قبل از اجرای طرح نظام سلامت را بحث درمان دانست و گفت: پرداخت هزینه ها برای مردم مقدور نبود و کمبود امکانات و تجهیزات نیز کاملا ملموس بود اما با اجرای این طرح مردم دیگر از مراجعه به بیمارستان و هزینه های سنگین آن نمی ترسند.

**طرح تحول نظام سلامت موفق بوده است
مهدی طالقانی رییس شورای اسلامی استان کرمانشاه نیز به اجرای طرح تحول نظام سلامت به عنوان یکی از طرح های مهم و موثر دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: این طرح به موفقیت های بسیار خوبی رسیده و توانسته بخش زیادی از مشکلات مردم را در حوزه سلامت مرتفع نماید.
او جامعه سالم را نیازمند انسان های سالم دانست و تاکید کرد: همه دستگاه های دولتی و اعضای شوراهای اسلامی باید دولت را در زمینه اجرای طرح های حوزه سلامت کمک کنند.
او به ایجاد زیرساخت های مورد نیاز حوزه سلامت در کرمانشاه به عنوان یکی از نیازهای اصلی مردم استان اشاره کرد و گفت: در این حوزه در استان اقدام های بسیار خوبی انجام شده که جای قدردانی دارد.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.