اولین سیستم شناسنامه هوشمند الکترونیکی تجهیزات پزشکی کشور، در تبریز راه‌اندازی شد.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، آرش روحی، طراح این سامانه در مراسم رونمایی آن عنوان کرد: این سیستم تمامی اطلاعات را به صورت الکترونیکی ثبت می‌کند، و با نزدیک کردن تبلت و گوشی هوشمند به بارکد روی تجهیزات پزشکی که تمامی اطلاعات شناسنامه دستگاه را در آن ذخیره می‌کنیم، روی گوشی و تبلت بارگذاری می‌شود.
وی در خصوص اطلاعاتی که این سیستم در دسترس پرستاران و کاربران قرار می‌دهد، افزود: فیلم‌ها و کتابچه های تخصصی آموزشی کاربری دستگاه‌ها، شناسنامه تجهیزات پزشکی و شماره تلفن های شرکت پشتیبان، عکس و مشخصات مربوطه به دستگاه پزشکی و امکان ثبت خرابی دستگاه در سیستم از جمله امکاناتی است که این سامانه در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.
روحی به برخی اهداف مهم این سیستم اشاره کرد و گفت: ارتقا کیفیت خدمات سلامت، مدیریت و نظارت دقیق و به‌روز برای مراکز درمانی و بیمارستان ها، بهینه سازی بودجه و اعتبارات موجود در نگهداشت تجهیزات و نگهداری پیشگیرانه (pm) تجهیزات پزشکی بیمارستان های کشور، آموزش و بالا بردن سطح آگاهی کاربران تجهیزات پزشکی و همکاری در راستای دولت الکترونیک از جمله مزایا و اهداف سیستم شناسنامه الکترونیکی تجهیزات پزشکی است.
وی کاربرد این سیستم را در اعتبار بخشی بیمارستان‌ها، بسیار مهم دانست و اظهار کرد: با بکارگیری این سامانه می‌توان تا 70 درصد اعتبار بخشی بیمارستان‌ها را افزایش داد.
روحی همچنین اجرای این سیستم را زیرساخت و گامی مهم در جهت راه‌اندازی بیمارستان های هوشمند در کشور دانست، و اضافه کرد: از دیگر کاربردهای مهم این سیستم، کمک به حفظ بهداشت محیط و فردی در استفاده از تجهیزات پزشکی است.
وی با اشاره به اینکه 33 درصد بودجه بیمارستانی صرف تجهیزات پزشکی می‌شود و این در حالیست که اکثر خرابی‌های دستگاه‌ها به دلیل استفاده اشتباه کاربران از آن‌هاست، عنوان کرد: با استفاده از این سیستم می‌توان بصورت آنلاین زمان و مشخصات دقیق ثبت خرابی دستگاه‌ها را دانست و تعمیرات آن‌ها را سازماندهی کرد، به علاوه آمار و لیست تجهیزات کل بیمارستان و هر بخش به صورت جداگانه و اطلاعات فاکتور و اسناد لازمه در دسترس مسئول تجهیزات پزشکی بیمارستان قرار می‌گیرد.
روحی اظهار کرد: ثبت اطلاعات در شناسنامه های کاغذی صرفا حالت بروکراسی اداری داشته و کاربرد چندانی در مدیریت بیمارستان و سازمانی ندارد، زیرا اطلاعات به‌روز و دقیق در اختیار مسولان بیمارستانی و کشوری قرار نمی‌گیرد تا بتوانند تصمیماتی جهت مدیریت آن‌ها داشته باشند.
روحی به معایب و مشکلات شناسنامه‌های کاغذی تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: ایجاد مزاحمت این برگه‌های کاغذی برای پرسنل درمانی، ایجاد مشکلات بهداشت محیط به خصوص در اتاق عمل و بخش های مراقبت ویژه و احتمال از بین رفتن اطلاعات با نفوذ مواد پاک کننده از جمله سایر مشکلات شناسنامه‌های کاغذی تجهیزات پزشکی است.
وی خاطرنشان کرد: در جهت تشویق پرستاران و کاربران به یادگیری و استفاده از این سامانه، گواهی معتبر آموزشی مجازی به آن‌ها داده می‌شود.
گفتنی است؛ سیستم شناسنامه هوشمند الکترونیکی تجهیزات پزشکی برای اولین بار در کشور توسط شرکت بهسا زیر نظر و حمایت مرکز رشد فناوری فرآورده‌های دارویی و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همکاری بیمارستان امیرالمومنین تبریز، طراحی و در این بیمارستان اجرا می‌شود. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";}
انتهای پیام

منبع ‫:‬
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.