رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف کرمانشاه علت کمیاب شدن برنج خارجی در بازار را سیستم توزیع نامناسب و سودجویی عده ای افراد عنوان کرد.

رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف کرمانشاه با تایید کمبود برنج خارجی در بازار کرمانشاه، گفت: برنج وجود دارد اما پنهان است و به دست همه مردم نمی‌رسد، بلکه به دست دلالان و عده ‌ای سودجو افتاده است.

به گزارش جماران، رامین پهلوانی گفت: کمبود برنج خارجی در بازار به دلیل سیستم توزیع نامناسب رخ داده و به همین دلیل در اختیار عده‌ای سودجو قرار گرفته و به دست متقاضیان واقعی نمی‌رسد.

وی اظهار کرد: همین کمبود عرضه به بالا رفتن قیمت برنج خارجی در بازار دامن زده است.

پهلوانی قیمت کنونی هرکیلو برنج هندی را در بازار 18 هزار تومان و برنج پاکستانی را 22 هزار تومان اعلام کرد و یادآور شد: اگر این برنج‌ها حتی با ارز نیمایی و نه ارز 4200 تومانی هم وارد شده بود نباید قیمت آن به بیشتر از کیلویی 9 تا 10 هزار تومان می‌رسید.

وی با بیان اینکه واحدهای صنفی کوچک و خرده فروشی نقشی در کمبود برنج خارجی و افزایش قیمت آن ندارند، تاکید کرد: واحدهای صنفی بر اساس فاکتوری که برنج را خریداری کرده اند و با اعمال سود قانونی، برنج را می‌فروشند، در غیراین صورت با آنها برخورد خواهد شد.

رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف کرمانشاه تنها راهکار این مشکل را اصلاح سیستم توزیع و تشدید نظارت از همان مراحل اول خروج برنج از گمرک دانست و اضافه کرد: باید برنجی که وارد می‌شود در تعاونی‌های مصرف کارگری، کارمندی و بازنشستگی عرضه شود تا به دست متقاضیان واقعی برسد.

وی تاکید کرد: البته این مشکل کمبود برنج خارجی صرفا محدود به کرمانشاه نیست و استان‌های دیگر کشور نیز تا حدودی با آن مواجهند.

مسعود بیگلری معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز درباره ماجرای کمبود برنج خارجی در بازار گفت: این مشکل به زودی مرتفع خواهد شد و طی روزهای آتی شاهد عرضه برنج در بازار خواهیم بود.

وی افزود: عدم عرضه برنج ناشی از تعیین تکلیف نرخ ارزی که برنج با آن وارد شده است و حل آن نیز از اختیارات استان نیست، بلکه باید به صورت کشوری تعیین تکلیف شود.

بیگلری با بیان اینکه در صورت تعیین تکلیف وضعیت ارز برنج‌های وارداتی، مشکلی برای عرضه آنها وجود نخواهد داشت، یادآور شد: حدود دو تا سه هزار تن برنج خارجی در انبارهای استان داریم که با مشخص شدن بحث ارزی آنها، در سطح بازار توزیع می‌شود.

به گفته معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان سازمان صمت استان کرمانشاه، عرضه برنج خارجی مانند روال گذشته در سطح تمام فروشگاه‌های شهر انجام خواهد شد و محدود به مراکز خاصی نیست.

وی قیمت مصوب هر کیسه 10 کیلویی برنج هندی را 80 هزار تومان و هر کیسه برنج پاکستانی را نیز 89 هزار تومان اعلام کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.