به گزارش ایرنا، مرزهای شیخ صله و شوشمی که بین استان کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق قرار دارند، از ششم اسفند ماه به دلیل شیوع بیماری کرونا از طرف عراق بسته شده بود.

روابط عمومی استاندار کرمانشاه روز دوشنبه به نقل از بهزاد باباخانی اعلام کرد: این مرزها از روز گذشته به صورت رسمی بازگشایی شد و تجار می توانند از طریق این ۲ مرز مبادلات تجاری خود را انجام دهند.

به گزارش ایرنا، از هفته گذشته ایران و عراق در ۲ طرف مرز زمینه های لازم برای بازگشایی و ایجاد پروتکل های بهداشتی فعالیت های خود را آغاز کرده بودند.

کاهش ازدحام در پرویزخان

پیش از این تنها مرز پرویزخان در استان کرمانشاه برای مبادله کالا با اقلیم کردستان عراق باز بود که در آن ازدحام وجود داشت.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه در این باره به ایرنا گفت: بازگشایی شوشمی و شیخ صله می تواند ازدحام پرویزخان را کاهش دهد.

خلیل حیدری با بیان اینکه روزانه ۷۰۰ دستگاه کامیون از مرز پرویزخان تردد می کند، اظهارداشت: مرزهای شوشمی و شیخ صله هر کدام امکان تردد روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه کامیون را دارند.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.

بازارچه شوشمی در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه از سمت عراق به استان حلبچه در شمال عراق متصل و در مجاورت شهر طویله عراق قرار دارد که روزانه حدود ۱۵۰ دستگاه کامیون به بازارچه فوق تردد و کالاهایی همچون میوه، سیمان، گیوه، نان برنجی و صیفی جات از طریق این بازارچه به عراق صادر می شود.

مرز شیخ صله در ثلاث باباجانی واقع شده و تا مرکز استان کرمانشاه ۱۳۶ کیلومتر فاصله دارد. در این مرز روزانه حدود ۲۰۰ دستگاه کامیون صادارتی کالای خود را به عراق منتقل خواهند کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.