مرادعلی تاتار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روز گذشته با لغو ممنوعیت عدم پذیرش زائران از سوی کشور عراق، به دلیل اوضاع بغداد بعد از چهار روز و به درخواست طرف عراقی، حدود ۲ هزار تن از مرز خسروی عازم عراق شدند.

وی اظهار داشت: امروز نیز از ۷ صبح تا ساعات ۱۶ بعد ازظهر تعداد هفت هزار تن از مرز خسروی به عراق عزیمت کردند.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: رفته رفته بر حجم زائران افزوده می شود و طبق توافق با کشور عراق تمامی تمهیدات لازم برای خروج روزانه ۳۰ هزار زائر در این مرز رسمی فراهم شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۵۰ دستگاه اتوبوس در مرز منذریه عراق نیز کار انتقال زائران را به بغداد برعهده دارند و هماهنگی های لازم نیز با طرف عراقی برای پذیرش زائران انجام شده و مشکلی وجود ندارد.

فرماندار قصرشیرین گفت: اتوبوس های مستقر سه در راهی قصرشیرین برای انتقال زائران به مرز خسروی نیز به تعداد کافی وجود دارند و در این رابطه مشکلی وجود ندارد.

تاتار ادامه داد: در شهرستان قصرشیرین نیز ۱۰ موکب برپا شده و ساعات عزیمت و خروج زائران از مرز رسمی خسروی از هفت صبح تا ۱۶ هر روز است و زائرانی که پس از ساعت ۱۶ در قصرشیرین حضور می یابند در مراکز اسکان و موکب ها پذیرایی می شوند.

 وی از برپایی اردوگاه اسکان با ظرفیت ۲۰ هزار تن به صورت شبانه در مرز خسروی و شهرستان قصرشیرین و فعالیت موکب ها برای پذیرایی از زائران خبر داد.

عزیمت زائران اربعین حسینی از مرز رسمی خسروی روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه به درخواست مسئولان عراقی متوقف و از صبح دیروز (دوشنبه پانزدهم مهرماه) از سر گرفته شد.

امسال چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه برای تردد زائران اربعین حسینی باز است.

مرز خسروی به عنوان نزدیکترین مسیر عبور زوار عتبات‌ عالیات به عراق پس از سال‌ها انتظار ۱۵ شهریور امسال با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شد، به همین علت مسئولان استان تمام تلاش خود را برای میزبانی هرچه بهتر از زوار به کار گرفته‌اند.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

براساس اعلام ستاد اربعین کشور، خدمات‌دهی به زائران در قالب موکب‌ها در داخل کشور از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه و در داخل عراق از ۱۶ تا ۲۷ مهر برنامه‌ریزی شده است.

شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.    

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.    

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

۸۰۶۶/۳۰۱۲                               

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.