هدایت حاتمی روز سه شنبه در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، افزود: بیش از ۶۱ درصد کالاهایی که به منظور صادرات وارد پایانه‌های مرزی می شوند فاسد شدنی هستند که باید زمینه نگهداری و جلوگیری از فساد آنها فراهم شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه اظهارداشت: اکنون می بینیم که پایانه های مرزی به میادین میوه و تره بار تبدیل شده اند از این رو باید برای ساماندهی اوضاع در مرز صادرات را از مبدا کنترل کنیم.
حاتمی افزود: براساس برآوردهای انجام شده در صورتی که زمینه نگهداری از این کالاها فراهم نشود با ۲۰ درصد افت و تلفات بار روبه رو می شویم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه با اشاره به فراهم کردن زمینه بازگشایی مرز شوشمی گفت: براساس هماهنگی های انجام شده به نظر می رسد که این مرز تا پایان امروز بازگشایی شود.
به گزارش ایرنا، پیش از این نیز هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه، خلیل حیدری مدیرکل گمرک استان نسبت به وضعیت صادرات میوه و تره بار در پایانه‌های مرزی اعتراض کرده بودند.
بازوند در این رابطه گفته بود: نبود ساماندهی مناسب برای صادرات میوه و تره بار در پایانه های مرزی باعث شده است که بازرگانان عراقی برای تره بار ایران قیمت تعیین کنند.
حاتمی در ادامه با اشاره به محدودیت های ایجاد شده پس از شیوع کرونا برای صادرات، افزود: پروتکل های بهداشتی به منظور تسهیل در صادرات در مرز شوشمی رعایت خواهد شد.
به گزارش ایرنا، مرز شوشمی که در بخش مرزی نوسود از توابع شهرستان پاوه واقع شده است پس از شیوع بیماری کرونا در ایران به همراه چند مرز دیگر از سوی کشور عراق بسته شد.
حال پس از گذشت بیش از ۲ ماه از بسته بودن این مرز، ۲ طرف در حال فراهم کردن مقدمات بازگشایی و ایجاد پروتکل های بهداشتی هستند.
حاتمی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه فعالیت‌های تجاری در مرز پرویزخان به طور طبیعی انجام می‌شود، عنوان کرد: پس از شیوع بیماری کرونا تنها ۲ روز فعالیت مرز پرویزخان تعطیل شد.
به گفته وی، اکنون روزانه بیش از ۹۰۰ کامیون از این مرز تردد دارند.
استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.