سهراب دل‌انگیزان روز یکشنبه در خصوص نوع نقدینگی وارد شده به بورس و خسارت‌ برخی از کسب و کارها در دو سه ماه آینده هم هشدار داد و به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر پولی که امروز وارد بورس شده است، سرمایه در گردش کارخانه‌ ها و کسب و کارهای خرد است که در آینده هم این شغل‌ها را دچار بحران می‌کند و کشور را با بحران تولید کالا و خدمات مواجه می‌کند چون پولی که در بورس قرار دارد هیچ نقشی در تولید کشور ندارد و نمی‌تواند جوابگوی سهامداران خود باشد.

وی با بیان اینکه این روزها عمق بازار سرمایه در حال افزایش است، گفت: امروز هرگز چنین اتفاقی نیفتاده چون عمق بازار وقتی افزایش می یابد که علاوه بر افزایش سهامداران، عرضه‌کنندگان سهام هم افزایش داشته باشند که چنین اتفاقی را مشاهده نمی کنیم.

استاد اقتصاد دانشگاه رازی، علت افزایش شاخص بورس را هجوم نقدینگی به سمت این بازار دانست و گفت: تا زمانی که این حجم از نقدینگی بدون برنامه‌ریزی مشخصی وارد بورس شود شاخص هم افزایش می‌یابد.

وی افزود: وقتی عرضه اولیه اتفاق نیفتاده و کارخانه‌های ما در بورس عرضه نشده اند این حجم از نقدینگی موجب عمق بخشی به بازار بورس نمی‌شود و فقط قیمت سهام‌های ثانویه را افزایش می‌دهد که در نهایت موجب ایجاد حباب سنگین در بازار می‌شود.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران از ورود مردم به بازار بورس استقبال کرد و افزود: قبل از ورود مردم به این بازار، دولت و وزارت اقتصاد باید کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که زیرنظر ارگان‌های مختلف است را وادار کند تا بخشی از سهام خود را در بورس عرضه کنند و با این کار هم عمق بازار بورس رشد می‌کند و هم بخشی از سیستم مالی این شرکت‌ها شفاف شده و مردم هم از ورود به این بازار ناامید نمی‌شوند.

رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه، بااشاره به هجوم مردم به دفاتر پیشخوان دولت برای دریافت کد بورسی گفت: بسیاری از کارشناسان کشور چون شاید از سهامداران بزرگ بورس هستند، حقایق را برای مردم بازگو نمی‌کنند و این در حالی است که بورس مانند بادکنک است و هرچه بیشتر باد بشود در نوبت‌های بعدی احتمال ترکیدن آن بیشتر است.

این تحلیلگر اقتصادی ضمن ابراز نگرانی از سونامی بوجود آمده در بازار بورس به مردم عادی هشدار داد بدون دانش و آگاهی پول خود را وارد این بازار نکنند و برای بدست آوردن سودی معقول و منطقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس استفاده کنند.

شاخص کل بازار بورس در پایان معاملات روز شنبه ۲۸ هزار و ۷۹ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۷۷۰ هزار و ۱۱ واحد رسید.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۹ هزار و ۴۴۱ واحد افزایش به ۲۶۱ هزار و ۴۹۸  واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۶ هزار و ۲۷۵  واحد رشد به ۱۷۳ هزار و ۸۰۲ واحد رسیدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.