«سیروس سپهری» روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه فیلم‌هایی که از سال‌های گذشته در خصوص قوم کرد ساخته شده بود، تصویری غیرواقعی و خشن از مردم این مناطق را برای مخاطب عرضه ‌می‌کرد اما نون.خ علاوه بر معرفی موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، مناظر طبیعی و گردشگری توانست نوع نگاه به مردم کرد را تغییر دهد.

۴۰ سال کار کردم ولی در نون.خ دیده شدم

وی این سریال را در معرفی بازیگران کرمانشاهی بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: من بیش از ۴۰ سال است که در حوزه تئاتر، بازیگری، کارگردانی و نویسندگی کار می‌کنم اما در این سریال دیده شدم و بازیگرانی در این سریال به کار گرفته شدند که تجربه چندانی نداشتند و این سریال می تواند نقطه عطفی در کار حرفه ای آنها باشد.

سعید آقاخانی تعصب خاصی نسبت به کرمانشاه دارد

این بازیگر پیشکسوت درخصوص ادامه‌دار بودن این سریال در آینده هم گفت: به دلیل استقبال خوبی که از نون.خ شده است احساس می‌کنم سیاست کلی مدیران شبکه یک ادامه داشتن این سریال است که امیدوارم با حمایت مردم و مسوولان استان و از بین رفتن تهمت‌ها و کدورت‌ها، سری بعدی نون.خ در کرمانشاه ساخته شود.

سپهری افزود: چند استان غرب کشور خواهان میزبانی از عوامل نون.خ بودند اما آقای آقاخانی تعصب خاصی نسبت به کرمانشاه دارد و بارها گفته است که با بازیگران کرمانشاهی راحت‌تر و بهتر می‌تواند کار کند و امیدواریم شرایط برای ساخت دوباره این سریال در کرمانشاه فراهم شود.

گروه نون.خ پاک‌دست‌ترین گروه بود

سپهری درخصوص نوع انتخاب بازیگران این سریال اظهار داشت: برخلاف سریال پایتخت که اکثر بازیگران آن تهرانی هستند، سعید آقاخانی در شهرهای کرمانشاه و کردستان به دنبال بازیگر می‌گشت تا بتواند از بازیگران بومی بیشتری استفاده کند.

وی افزود: باوجود اینکه بارها پیشنهاد خرید نقش به عوامل سریال داده شد اما هرگز چنین اتفاقی نیفتاد و این گروه پاک‌دست‌ترین گروهی بود که تا الان با آنها همکاری می‌کردم.

پخش موسیقی کردی حال مردم را بهتر می‌کند

این هنرمند کرمانشاهی درخصوص استفاده از موسیقی و ترانه‌های کردی مختلف در این سریال گفت: آقای آقاخانی تعلق خاطر زیادی به موسیقی کردی و صدای اساتید حسن زیرک، مظهر خالقی، حشمت لرنژاد و دیگر بزرگان موسیقی کردی دارد و در هر قسمت از سریال که امکان داشت از صدای این بزرگان استفاده می‌کرد.

سپهری صداهای پخش شده در نون.خ را پرچمداران موسیقی کرد دانست و گفت: متاسفانه در برخی از سریال‌ها صداهایی پخش می‌شود که هویت کوچه‌بازاری دارند اما موسیقی‌ کردی شهرت جهانی دارد و در دیگر کشورهای دنیا هم استفاده می‌شود.

وی به انفعال صدا و سیمای مرکز کرمانشاه در استفاده از موسیقی‌ کردی هم اشاره‌ای کرد و گفت: پخش این نوع موسیقی‌ نه تنها ضرری برای مردم ندارد بلکه حال آنها را بهتر می‌کند اما مدیران مرکز کرمانشاه تمایلی به استفاده از این نوع موسیقی ندارند.

نون.خ برای خنداندن از توهین و تحقیر استفاده نمی کند

این فعال حوزه کودکان و نوجوانان، اشاره‌ای هم به نقدهای مطرح شده در مورد این سریال کرد و افزود: هر مخاطبی حق دارد فیلمی را ببیند یا نبیند اما نقد تخصصی و فنی از سوی عموم، کار اشتباهی است.

وی یادآور شد: این سریال طنز موقعیت است و هرگز قصد نداشته است باتوهین و تحقیر دیگران مردم را بخنداند اما متاسفانه بسیاری از هنرمندان در حالی این سریال را به شدت می‌کوبند که اگر خودشان در آن نقشی داشتند، کاملا موافق سریال نون. خ می شدند.

بازیگر نقش ادریس با اشاره به جذابیت دیالوگ «مه‌لقا خانم» در این سریال گفت: کارگردان نون.خ دست بازیگران را برای بداهه گویی باز گذاشته بود و شوخی با مه‌لقا خانم را در اولین قسمت خود آقای آقاخانی شروع کرد اما من هم در بداهه استفاده کردم و با استقبال عوامل سریال و کارگردان مواجه شد.

سیروس سپهری اول مهرماه سال ۱۳۴۴ در کرمانشاه به دنیا آمد و سال ۱۳۵۸ در حالی که محصل بود اولین تئاتر خود را در دبیرستان بازی کرد. وی از سال ۱۳۶۱ به طور حرفه‌ای تئاتر را ادامه داد و دو سه سال بعد هم در کنار تئاتر با صدا و سیمای مرکز کرمانشاه هم آیتم‌های طنز را بازی می‌کرد.

سپهری برای ادامه فعالیت خود سال ۱۳۸۳ راهی تهران شد و برای کودکان در زمینه تئاتر، کارگردانی، نویسندگی و بازیگری فعالیت می کرد و تا جایی پیشرفت کرد که در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک همدان جایزه اول نویسندگی و جایزه اول کارگردانی را برای اجرای «رویای کودکانه» کسب کرد.

کیمیا ، بازی یو، آسو، مطرب عشق، جلسه رسمی است، کهنه سرباز، آرش کمانگیر و پسرک چوپان، قولقولک، یه گربه یه ماهی، رویای کودکان، داخ‌داران، قلاسان، شورآبساران، کتیبه‌ها، در زوزه سگان و غیره را به عنوان بازیگر، نویسنده و کارگردان در کارنامه خود دارد.

تولید سریال نون خ ۲ به کارگردانی سعید آقاخانی، آذر ماه ۱۳۹۸ در روستای «پریان» بخش «دینور» از توابع شهرستان صحنه استان کرمانشاه به صورت رسمی آغاز شد و در ۱۵ قسمت در فروردین ۱۳۹۹ از شبکه یک سیما پخش شد. فیلم نامه این سریال طنز را امیر وفایی نوشت و مهدی فرجی تهیه کننده آن بود.

نون.خ ۲ داستان زندگی خانواده ای روستایی را  در قالب طنز به تصویر می کشد که در کنار سایر اهالی روستا با مشکلات فراوانی مانند زلزله مواجه می شوند اما در سخت ترین شرایط هم سعی می کنند در کنار یکدیگر باشند.

سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، میرطاهر مظلومی، شقایق دهقان، حمید لولایی، نسرین مرادی، ماشاالله وروایی، سیروس سپهری، کاظم نوربخش، سیدحسین موسوی، سیروس میمنت، پاشا جمالی، مجید یاسر، سیدعلی صالحی، هدیه بازوند، ندا قاسمی، سیروس حسینی ‌فر، حسن رحمتی، حسین مرادی، یوسف کرمی، وریا امینی، کیوان شیخ احمدی، رضا رشیدی، پرویز کولیوند، صهبا شرافتی، نارین ایوبی، آتنا مهیار، شقایق فتاحی، مدیا زردویی، شبنم عظیمی، ثنا سلیمان زاده، علی اخوان، سیروس حسینی فر، یوسف کرمی، وریا امینی، افشین ملکی و زنده یاد علی ابوالحسنی از جمله هنرمندان این سریال کمدی بودند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.