شاهرخ یارویسی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حرف اول و آخر در مورد وجود تب برفکی را آزمایشگاه می زند زیرا هر لنگشی و دهان زخمی تب برفکی نیست، لنگش در دام‌ها به علت و عوامل مختلفی بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه در هفته گذشته، کانون‌های کوچک و محدود مشکوک به تب برفکی گزارش شده افزود: تیم های دامپزشکی به این مناطق اعزام شدند و نمونه‌ها در آزمایشگاه ها هم اکنون در حال بررسی و آزمایش است.

یارویسی اضافه کرد: تا زمانی که جواب آزمایش نمونه ها گرفته نشود باقاطعیت نمی شود در مورد بروز تب برفکی اظهارنظر کرد.

این دامپزشک در ادامه تب برفکی را یکی از بیماری های بسیار عفونی باقدرت شیوع بالا در حیوانات دانست که اغلب در دام هایی مانند گوسفند، گاو و گاومیش شیوع پیدا می کند و تلفات آن در حد ۲ تا پنج درصد و بیشتر در دام‌های نابالغ بره‌ها و گوساله‌ها که از مادر ناایمن زایش می کنند، اتفاق می افتد.  

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه؛ تب برفکی را در کشور و استان یک بیمار بومی و طبیعی (معمول) دانست و گفت: هراز گاهی در استان که شرایط برای بروز تب برفکی پیش بیاید شیوع می یابد که باید هرسال دامداران در راستای ارزشی برای دام و مال خود قائل هستند حیوانات را در مقابل این بیماری مایه کوبی کنند.

یارویسی در ادامه با بیان اینکه دامپزشکی استان هرسال در راستای پیشگیری از بیماری تب برفکی تمام دام های سنگین و سبک را مایه کوبی می کند، مگر اینکه در دسترس نباشند، افزود: اکنون داروی این بیماری در سطح استان و مراکز مایه کوبی به فور وجود دارد و هر دامداری می تواند آن را تامین کند.

او زمان معمول شیوع بیماری تب برفکی در استان را فصل سرد سال به دلیل شوک سرما به بدن حیوانات اعلام کرد و گفت: هز زمان ایمنی بدن حیوانات دچار استرس و شوک شود زمینه ای برای شیوع این بیماری است و زیاد وابسته به فصل خاصی نیست.

وی بیماری تب برفکی را هفت نوع دانست و بیان داشت: فقط در آزمایشگاه قابل تشخیص است، هر دام و کانون بیماری تب برفکی به کدام نوع بیماری تب برفکی مبتلا شده و براساس همان نیز باید واکسن زد شود، تا دارو اثر کند.
یارویسی در ادامه به واحدهای دامپروری صنعتی و روستایی هشدار دارد حتما هر چهار ماه یکبار دام های خود در مقابل بیماری تب برفکی واکسینه کنند تا مشکلی پیش نیاید.

استان کرمانشاه با دارا بودن سه میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک و ۱۵۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) یکی از قطب های اصلی دامپروری و تولیدات دامی کشور محسوب می شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.