دکتر سید«جعفر نوابی» روز دوشنبه به ایرنا افزود: افرادی که فکر می‌کنند قارچ‌ها را می‌توانند از روی ظاهر تشخیص بدهند اشتباه می‌کنند و توصیه می‌شود افراد از مصرف قارچ‌های وحشی و خودرو در طبیعت اجتناب کنند.

وی اظهارداشت: هیچ گونه تستی برای اینکه بفهمیم قارچ سمی است یا نه همچون تست نقره یا تست شیر ارزشی ندارد و با این روش نمی‌توان قارچ‌های سمی را از غیرسمی جدا کرد.

وی بیان کرد: از همکاران پزشک مراکز بهداشتی درمانی نیز درخواست می کنم هر فرد بیماری که با علایم اسهال استفراغ مراجعه کرد شرح حال مصرف قارچ هم گرفته شود و اگر به تازگی قارچ وحشی مصرف کرده‌، او را به مراکز بهداشتی درمانی مجهزتر و یا مرکز مسمومیت بیمارستان امام خمینی (ره) انتقال دهند.

نوابی، مهمترین علایم این مسمومیت را استفراغ و اسهال و درد شکم دانست و گفت: متاسفانه علایم دیر ظاهر می‌شود و در نهایت منجر به نارسایی کبدی و مرگ می‌شود.

مصرف قارچ سمی در سال ۹۸ در استان کرمانشاه منجر به فوت هفت نفر و مسمومیت ۳۱۶ نفر شد.

علائم مصرف قاچ سمی

گمان قربانیان این بوده که قارچ‌ها خوراکی است اما در واقع آنان یکی از سمی ترین قارچ های دنیا را خورده اند؛ «آمانیتا فالوئیدس» (نام علمی: Amanita phalloides) مشهور به کلاهک مرگ و از مرگ‌آورترین نوع قارچ‌های چتری.

این قارچ معمولا در کنار درختان بلوط و مخروطی می‌روید و شبیه قارچ‌های خوراکی است اما مملو از سم «آلفا-آمانیتین» است که کبد و کلیه را از بین می برد.
درد شکم، تهوع، استفراغ، ضعف و بی حالی از عمده ترین نشانه های مسمومیت با این قارچ است.

مصرف قارچ سمی آمانیتا، درمان یا پادزهر خاصی ندارد اما اگر بیمار به موقع به بیمارستان رسانده شود با شستشوی معده بیمار، تجویز سرم و چند اقدام درمانی دیگر خطر رفع می شود.

قدرت سمی قارچ آمانیتا آنقدر زیاد است که تاخیر درمان حتی می تواند به زندگی مصرف کننده آن پایان دهد؛ همان بلایی که سر پنج نفر از مردم کرمانشاه آمد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.