امید قادری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: مرمت و ساماندهی پروژه های استان شامل نورپردازی و پاک سازی طاق گرا، مرمت نقش برجسته ثلاث باباجانی، مرمت و ساماندهی پل چهر هرسین و مرمت مسجد حاج شهبازخان کرمانشاه به زودی آغاز می شود. 
او اظهار امیدواری کرد کار مرمت این پروژه ها تا قبل از تیرماه سال جاری به پایان برسند. 
قادری در ادامه با اشاره به پرونده های ثبتی در دست اقدام این اداره کل، بیان داشت: چندین پرونده ثبت و حریم برای وزارت خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده که متاسفانه به علت شیوع کرونا تمامی جلسات لغو و بررسی این پرونده ها به بعد از بحران کرونا موکول شده است. 
او اضافه کرد: با پایان دوران اپیدمی کرونا، امیدواریم که تمامی پرونده ها در فهرست آثار ملی و حرائم میراث فرهنگی به ثبت برسند. 
مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه در ادامه همچنین به تعرض برخی از سوداگران و فرصت طلبان به تپه «لرینی» اسلام آبادغرب اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با هوشیاری انجمن های میراث فرهنگی و مردم محلی در همان ابتدا با شروع حفاری ۲ تن از حفاران دستگیر شدند و تلاش برای دستگیری دیگر افراد سودجو ادامه دارد. 
 وی در ادامه با اشاره به اینکه پرونده ثبتی تپه لرینی تهیه و ارسال شده ولی تاکنون شماره ثبت آن صادر نشده است، تصریح کرد: با بررسی کارشناسان این تپه مربوط به دوران اشکانی است. 
قادری در ادامه اظهار داشت: متاسفانه ذهنیتی در بین برخی از مردم وجود دارد که در عمق تپه های تاریخی و باستانی دفینه های گنج وجود دارد، در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست. 
او تاکید کرد: بیشتر تپه های تاریخی محل استقرار مردم و همان روستاهای قدیمی مربوط به دوره های مختلف تاریخی هستند که به علت های مختلف تخریب و حالت تپه به خود گرفته اند. 
مدیر کل میراث فرهنگی کرمانشاه با بیان اینکه ممکن است برخی قطعات سفالین و کوزه ای هم در این تپه ها یافت شود که ارزش مالی هم ندارند، افزود: این تپه ها فقط از منظر علم باستان شناسی و میراث فرهنگی برای بررسی دوره های تاریخی و قدمت آنها دارای اهمیت هستند.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که ۲ هزار و ۲۵۰ اثر آن ثبت ملی شده است.
سنگ نگاره و کتیبه داریوش هخامنشی در شهر بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.