اما، آیا ما از بحران عبور کرده ایم؟ آیا باید خوش بین باشیم؟ پاسخ قطعا منفی است.

چنانچه با خوش بینی با قضیه برخورد کنیم یقین بدانید بعد از تهران، قم، گیلان و مازندران استان زیبای ما کانون بعدی شیوع ویروس کرونا خواهد بود.

این ویروس وحشی و سرکش در جایی سکنی می گزیند که زمینه های آن مهیا باشد. ما در سطوح مختلف از خرد تا کلان، از فرد تا خانواده، از روستا تا دهستان، از محله تا شهر و استان و بطور کلی در تمام سطوح باید با این ویروس سرکش بجنگیم.

یک لحظه «غفلت یک فرد» در هر سطحی می تواند استان زیبای ما را در این فصل زیبا وارد فاجعه ای بزرگ کند. برهمین اساس است که لحظه ای غفلت یک نیروی پلیس در وردی استان و شهرها، یک آن چشم بستن یک نیروی امدادی، دمی بی خیالی من یا شما ، درنگی بی توجهی مدیران بحران در سطح کلان ، ثانیه ای حواس پرتی یک پزشک یا پرستار یا نیروی بهداشتی یا هر اتفاق ساده ای دیگر می تواند از یک منفذ کوچک سیل خروشانی از میلیاردها میلیارد ویروس نامرئی کرونا را وارد فضای عمومی و خصوصی ما کند و آنگاه است که هیچ ظرفیت پزشکی و بیمارستانی و مدیریتی و نظامی و امنیتی و....دیگر پاسخگو نخواهد بود.

تاکنون ما در استان کرمانشاه بخوبی درخشیده ایم.بر جدیت خود در مبارزه با کرونا ویروس بیفزائیم. کارشناسان امر یکی از دلایل موفقیت کشورهای همسایه چین مثل کره جنوبی، تایوان، تایلند و هنگ کنگ را واکنش و اقدام سریع و دقت عمل و هوشیاری صدرصد پرسنل درگیر در کرونا در کنار آگاهی عمومی اعلام کرده اند.

در استان کرمانشاه مدیران باید دستورالعمل های ستاد کشوری کرونا را با جدیت و قاطعیت بیشتر اجرا کنند. استاندار پرکار و زحمتکش کرمانشاه باید بیشتر از استانداران استان هایی مثل قم یا گیلان تلاش کند. رسالت او و همه عوامل درگیر در بحران کرونا و البته همه ما آن است که اجازه ورود سیل ویروس کرونا به استان را ندهیم.

اگر در استان‌های درگیر کارکرد اولیه استانداران درگیر «مدیریت گسترش کروناویروس» است در استان ما رسالت استاندار و مدیران درگیر در بحران بسیار پیچیده تر است. آنها در کنار مدیریت گسترش ویروس باید در اندیشه مدیریت ورود ویروس نامرئی و سرکش به داخل استان هم باشند. آنها باید سازوکارهای نواورانه و خلاقانه را برای جلوگیری از جابجایی ویروس بیابند.

اکنون که با تاخیر به مساله «فاصله گذاری اجتماعی» یا همان قرنطینه پی برده ایم باید با قاطیعت و حساسیت بسیار زیاد اصول قرنطینه را اجر کنیم. من همیشه گفته ام ما تصمیمات درست را با تاخیر اتخاذ می کنیم. اگر فاصله گذاری اجتماعی برای برخی استان‌ها دیر بود و این تصمیم برای انها با تاخیر اتخاذ شد اما برای استان ما بسیار به موقع است.اقای استاندار لطفا در اجرای این سازوکار بسیار قاطع باشید.به امید آن روز که نه تنها استان زیبای ما ،بلکه کل ایران عزیز و همه بشریت از شر این ویروس رهایی یابد و از این تجربه برای ساماندهی بهتر زندگی استفاده کند.
دکتر قدرت احمدیان؛ استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه رازی کرمانشاه 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.