به گزارش روز یکشنبه مرکز خبر حوزه، «فیلیپ تیه بو» در بازدید از دانشگاه ادیان و مذاهب و دیدار با رئیس و معاونان این دانشگاه، اظهار کرد: فراتر و مهم‌تر از این‌ها، گفت‌وگو بین تمدن‌ها در راستای درک بین ادیان و مذاهب است.

وی ادامه داد: فرانسه یک جمهوری لاییک است و کلیساها در فرانسه کلا جدا از دولت هستند، ولی دین آزاد است و دولت هم امنیت آن‌ها را تامین می‌کند و به انتخاب مردم احترام می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی بین دینی برای کلیساهای فرانسه بسیار مهم است، به‌طوری‌که اسقف کاتولیک مارسی در سال گذشته به ایران آمد و بسیار علاقه‌مند است که گفت‌وگوی بین دینی را با شما ادامه دهد.

وی ادامه داد: علاقه فراوانی به همکاری‌های بین‌المللی داریم و این مهم است که رسانه‌ها که تصویری پرتنش از ایران منعکس می‌کنند، واقعیت‌های ایران را درک کنند و این تصویری که شما سعی می‌کنید از ایران ارائه کنید، ارائه دهند.

نماینده سابق جمهوری فرانسه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن ابراز تمایل به توسعه روابط دانشگاه ادیان و مذاهب با دانشگاه‌های فرانسه در زمینه تبادل استاد و دانشجو و برگزاری دوره‌های مشترک، گفت: اسلام در اروپا و فرانسه دین دوم است و پیروان زیادی دارد.

وی افزود: در فرانسه پروتستان‌ها و یهودی‌ها نسبت به مسلمانان اقلیت محسوب می‌شوند؛ جامعه مسلمان فرانسه بسیار متنوع است؛ بخشی از شمال و بخشی از جنوب آفریقا هستند؛ افرادی که از جامعه شمال آمده‌اند، بسیار گرایش به تصوف دارند و بخشی نیز شیعه هستند که از سنگال و مالی آمده‌اند.

سفیر سابق جمهوری فرانسه در کره جنوبی گفت: به دلیل جدایی دولت از دین، به‌جز منطقه‌ای در شمال شرق فرانسه، دین در دانشگاه‌های دولتی تدریس نمی‌شود؛ ما آگاه به اهمیت موضوع مطالعات اسلامی هستیم و به نظرم دولت‌ها باید به دنبال این باشند که یک آموزش باکیفیت برای علمای دینی فرانسه ارائه دهند.

گفت‌وگوی بین ادیان در دستور کار دانشگاه ادیان است 

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در  این دیدار گفت: گفت‌وگو میان ادیان و مذاهب و تربیت نیروی علمی در این راستا در دستور کار این دانشگاه قرار دارد.  

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالحسن نواب، فرانسه را به‌عنوان مهد علم و فکر توصیف کرد و افزود: این خبر خوبی برای ما است که سفرای فرانسه به قم سفر می‌کنند و فرانسه را مهد علم و فکر می‌دانیم؛ در قرون گذشته جنگ‌های دینی و مذهبی زیادی وجود داشته است.

وی گفت: پیش‌تر جنگ‌های صلیبی و جنگ‌های جهانی رخ‌داده‌ و بعدازآن، جنگ‌های دینی در جهان اتفاق افتاده است، ازجمله جنگ بوسنی در قرن گذشته و در قرن بیست و یکم جنگ‌های مذهبی که متاسفانه به‌طور عمده در کشورهای اسلامی بوده است.

وی افزود: جنگ را بد می‌دانیم، اما جنگ به اسم دین را بدتر و جنگ به اسم مذهب را بدتر از همه می‌دانیم؛ معتقدیم دانشگاه ادیان و مذاهب باید گفت‌وگو بین ادیان و مذاهب مختلف را سرعت ببخشد و نیروهای علمی برای آن تربیت کند، این کاری است که دانشگاه ادیان و مذاهب در حال انجام آن است.

وی ضمن تاکید بر اینکه ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب با فرانسه بسیار نزدیک است، افزود: برای ادامه همکاری‌ها کاملا آماده هستیم، ارتباط ما با فرانسه بسیار نزدیک است.

وی افزود: این‌جانب نیز با دانشگاه‌های فرانسه گفت‌وگو داشته‌ام و این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت، در مراکز دانشگاهی فرانسه دوستان بسیار خوبی داریم، ارتباطات فرهنگی ایران و فرانسه بسیار گسترده است و در فرانسه احساس غربت نمی‌کنیم.

۷۴۰۶/ ۱۱۷۵                      

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.