شیوع بیماری کرونا در استان کرمانشاه در روز ۲۵ اسفند ماه سال ۹۸ به اوج خود رسیده بود، به طوریکه در این روز ۲۱ نفر در کرمانشاه به کرونا مبتلا شدند اما از روز ۲۶ تا اول فروردین سال ۹۹ به ترتیب این آمار به ۱۳، ۹، هفت و پنج نفر رسید که روند نزولی را نشان می دهد.

از سوی دیگر با بررسی آمارهای دوم تا هفتم فروردین سال ۹۹ نیز مشاهده می کنیم که روند ابتلا به ویروس کرونا در استان به ترتیب پنج، هفت، هفت، ۶ و چهار و ۲ نفر بوده است و این روندهای کاهشی و یا توقف رشد می‌تواند امیدوار کننده باشد.

این آمارهای کاهشی نشان از همراهی خوب مردم کرمانشاه را نشان می‌دهد اما برای کاهش محسوس و به صفر رساندن آمار مبتلایان به کووید ۱۹ نیاز به همراهی و همکاری بیشتر مردم با مسوُولان حوزه سلامت است.

در این روزها که بخش زیادی از دنیا و همچنین کشور ما درگیر ویروس کرونا شده مجموعه وزارت بهداشت با همه ظرفیت نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات در راستای تامین سلامت مردم تلاش می کند و از این رو می طلبد مردم برای کاهش بار فعالیت این مجموعه با در خانه ماندن به آنها کمک کنند.

در صورت افزایش تعداد مبتلایان به کرونا دیگر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و همچنین کادر درمانی ظرفیت پذیرش بیماران را ندارند و عملا کشور با بحران گسترده‌تری مواجه می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سوم اسفند سال ۹۸ بیمارستان تازه تاسیس گلستان را در مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) شهر کرمانشاه را به بیماران احتمالی مبتلا به ویروس کرونا اختصاص یافت و استارت مقابله با این ویروس را در استان زد.

براساس برآوردهای انجام شده ۸۰ درصداز مردم به توصیه های مسوولان برای در خانه ماندن تمکین کرده و تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد مردم از این توصیه ها سرپیچی می کنند و کاهش سیر مبتلایان نیز به خاطر رعایت این ۸۰ درصد است و در صورت ملحق شدن ۲۰ درصد باقی مانده به این پویش ملی می توان کرونا را شکست داد.

کرونا تاکنون در استان کرمانشاه ۱۹۴ نفر را مبتلا کرده و جان ۲۱ نفر را گرفته و همچنین ۱۰۰ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ نیز اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند. 

ازدحام و تجمع عامل اصلی انتقال کرونا

یکی از نگرانی های جدی مسوُولان و متخصصان علوم پزشکی در ارتباط با ادامه تجمعات در بازارها، بازارچه ها، بوستان ها و برخی از مراکز خرید در سطح کلانشهر کرمانشاه است که معاون بهداشتی و سخنگوی ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نسبت به این مورد هشدار جدی داد.

دکتر «محمدابراهیم شکیبا» در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد مردم استان به توصیه های مسوولان در ارتباط با در خانه ماندن و قرنطینه خانگی بی توجه هستند، گفت: این افراد ناقلان اصلی شیوع کرونا محسوب می شوند و در صورتی که به ادامه رفتارهای خود ادامه دهند متاسفانه باید شاهد افزایش شیوع ویروس کرونا در استان باشیم.

وی ادامه داد: برخی افراد متاسفانه به دید و بازدیدهای نوروزی خود ادامه می دهند و هنوز شرایط کشور و استان را درک نکرده اند و این افراد زحمات افرادی را که خود و خانواده اشان را قرنطینه کرده و در خانه مانده اند را به باد می دهند و باعث افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان می شوند.

وی از رسانه ها خواست همچنان نسبت به حساس‌سازی جامعه و افرادی که همچنان در تردد، سفر و عید دیدنی هستند، اقدام کنند و گفت: ارایه آموزش‌های لازم به این افراد باید به صورت مستمر از سوی رسانه‌ها و سایر تریبون‌ها تشریح شود.

او تنها راه مقابله با ویروس کرونا را در خانه ماندن و دید و بازدید نرفتن دانست و تاکید کرد رعایت نکات بهداشت فردی هم نباید فراموش شود.

برخی از نقاط کلانشهر کرمانشاه همچنان شلوغ است

سخنگوی ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه به تجمع و ازدحام در مناطق مسکن،خیابان نوبهار و محله دولت آباد و الهیه شهر کرمانشاه اشاره کرد و با انتقاد از این گونه تجمعات، این گونه ازدحام و تجمع ها را از راه های اصلی انتقال ویروس کرونا دانست.

شکیبا اضافه کرد: براساس بررسی هایی که بر روی افراد مبتلا به کووید ۱۹ در شهر کرمانشاه انجام دادیم اغلب مبتلایان از محلات انتهای مسکن، دولت اباد، الهیه و خیابان نوبهار بودند که انتظار داریم این تجمعات از بین برود.

وی اظهار داشت: نگرانی ما بعد از ۱۵ روز است که دوران کمون و نهفتگی این ویروس طی می شود و موارد مثبت زیاد خواهد شد و علایم ویروس در مبتلایان علنی می شود.

او پیشگیری را تنها راه مقابله با این ویروس دانست و تاکید کرد قرنطینه خانگی به خوبی می تواند به شکست این ویروس کمک کند.

انجام اقدامات سخت گیرانه برای حفظ سلامت مردم 

استاندار کرمانشاه در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان دستور آغاز اجرای اقدامات سختگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در استان را صادر کرد و تاکید نمود که این اقدامات فقط به خاطر حفظ جان مردم است.

هوشنگ بازوند تصریح کرد: با توجه به شلوغی شهر کرمانشاه و همچنین تردد پلاک های غیر بومی در شهر، نیاز است که کارها و اقدامات بیشتری برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در استان صورت گیرد.

وی خاطرنشان ساخت: وقتی در سطح شهر مشاهده می شود که ترددها زیاد است و وضعیت پیشگیری مطلوب نیست؛ ضروری است که راهکارها و تدابیر جدید اندیشیده شود و مردم بزرگوار استان در جریان باشند هر کاری که در راستای جلوگیری از شیوع کرونا در استان انجام می شود فقط به لحاظ حفظ سلامتی خود آنان است.

بسته شدن بوستان های استان

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه همچنین از شهرداری کرمانشاه خواست که نسبت به بسته شدن ورودی های پارک ها و همچنین مسدود شدن ورودی و خروجی طاق بستان و پارک کوهستان کرمانشاه نیز اقدام کند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به افزایش ترددها و بازبودن اکثر مغازه های در منطقه دیزل آباد کرمانشاه از سازمان صمت و اصناف کرمانشاه خواست که نسبت به اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم در این مکان اقدام کنند.

وی تصریح کرد: سازمان صمت با همکاری اتاق اصناف کرمانشاه هر کجا که صلاح می بینند،زمجاز هستند که نسبت به بسته شدن مغازه ها و صنوف اقدام کنند.

بازوند با اشاره به افزایش ترددها در کرمانشاه از شهرداری کرمانشاه با همکاری هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خواست که با انتخاب یک شعار مناسب، یکبار دیگر با قاطعیت بیشتری آژیر خطر را در مناطق مختلف شهر کرمانشاه به ویژه مکان های پرتردد به صدا آورند و در این زمینه برای مبارزه با موج دوم کرونا اطلاع رسانی جدیدی انجام دهند.

به نظر می رسد این اقدامات سختگیرانه بتواند بخشی از مردم را برای در خانه ماندن و قرنطینه خانگی قانع کند اما تعداد اندکی از مردم همچنان بر روی روال بی خیالی و بی تفاوتی هستند و خطر ویروس کرونا را جدی نگرفته اند که باید این افراد هم به پویش جهانی در خانه ماندن بپیوندند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.