دکتر «شهرام فتاحی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بدون شک کشور ما به مثابه قطعه‌ای از پازل نظام جهانی باید ویروس کرونا را چون یک واقعیت نامیمون بپذیرد.

او گفت: در تاریخ معاصر بشر هیچگاه شاهد پاندمیک شدن(همه گیری جهانی فراگیر) یک ویروس و یا بیماری نبوده ایم. پس با اتفاقی بدیع مواجهیم که طبعا باید با دقت و مراقبت لازم و نه هراس و توهم با آن برخورد نماییم.

وی اضافه کرد: جامعه ایرانی خسته و کم رمق از محذوریت‌های اقتصادی است و مع الاسف دولت نیز از ظرفیت‌های لازم مالی و اداری کافی برای گذار از این بحران برخوردار نیست که طبعا مستلزم چاره‌اندیشی‌های راهبردی نوین است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: شایعه پراکنی و تقلیل روحیه اجتماع و نیز احتکار و ایجاد تراست‌های غیرانسانی از ملزومات حیاتی مردم در حوزه‌های معیشتی و بهداشتی از جانب هر شخصیت حقیقی و حقوقی نابخشودنی خواهد بود و باید به سختی کیفر داده شود و همه باید بدانند که این روزهای نامبارک هم خواهند گذشت ولی آزمونی برای با هم بودن ما به سان یک ملت واحد بود.

فتاحی افزود: ادعایی به گزاف نیست اگر مدعی شویم که باوجود برخی ناپرهیزی‌ها و نامرادی‌ها در قامت ملتی قوام یافته و قابل احترام عرض اندام کردیم و اگرچه موجی نسبتا معقول و درخور توقع در باب خرید لوازم پزشکی پیش آمد ولی ده‌ها و صدها شخصیت حقیقی و حقوقی کریمانه به توزیع ماسک و دستکش مبادرت کردند و این جای مباهات دارد.

وی اضافه کرد: گرچه عده قلیلی از درخواست ستاد ملی کرونا تبعیت نکردند ولی در عین حال ده‌ها میلیون نفر ایرانی در خانه‌ها مانده‌اند و حداکثر خودمراقبتی را به عمل می‌آورند و بلافاصله در فضای مجازی ده‌ها و صدها کانال قابل استناد و عالمانه در باب معرفی و چگونگی تقابل با این ویروس منحوس راه‌اندازی شد تا هم‌افزایی ملی عالمانه‌ای به وجود آید.

او با قدردانی از تلاش‌های افراد دلسوز گفت: یاد نمی‌بریم مجاهدت کرور کرور هم وطنان شریف و شجاعی که مجاهدانه و شعارگریز به شست و شوی معابر و خیابان‌ها پرداختند و از هیچ کمکی در حق هم تباران خویش دریغ نکردند.

استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در بخش پایانی سخنانش گفت: در آخر از خودگذشتگی و مجاهدت مشفقانه طبیبان و پرستاران شریف و شجاع ایران زمین را از یاد نخواهیم برد که در این نبرد نابرابر شوالیه‌های سلحشور ما بودند و نشان دادند که ایرانی، نامی نامیرا به قدمت تاریخ است و در بزنگاه‌های عافیت سوز و هراس‌آور چگونه گردن فرازی می‌کند و در دفاع از کیان سرزمینش و امن و آسایش هم تبارانش جان بر کف است.

فتاحی افزود: این روزگار تلختر از زهر هم خواهد گذشت ولی ما بی هیچ تعارف و لفاظی نشان دادیم که یک ملتیم و به سان قالی خوش نقش ایرانی با تمام تفاوتهای ظاهری، تارو پودی درهم تنیده داریم و از همین رو چشم به فرداهای روشن دوخته‌ایم.

بیماری کرونا تاکنون در استان کرمانشاه ۱۱۵ نفر را آلوده کرده که ۱۰ تن از این افراد جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.