دکتر «قدرت احمدیان» روز یکشنبه به ایرنا افزود: استانداران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران، پدران، مادران، آگاهان، روشنفکران، روزنامه نگاران، بازاریان، کاسبان و در یک کلام همه افراد جامعه باید یک «سین سیناتوس» (شخصیت رومی) در محیط کار و زندگی خود باشند.

او گفت: کاربرد کوتاه مدت «اقتدار بی چون و چرا» در تمام سطوح می تواند ما را از بحران و تهدید زندگی برهاند و دوباره به کار و تلاش و کوشش در روندهای عادی زندگی برگرداند. از این روی می‌گویم در این اوضاع استثنایی همه ما باید یک سین سیناتوس باشیم.

او به توضیح شخصیت سین سیناتوس پرداخت و توضیح داد: افسانه رومی سین سیناتوس یادآور تعلیق روندهای عادی جامعه و غلبه نوعی اقتدارگرایی گذرا است. لوکیوس سین سیناتوس نام و نماد یک چهره سیاسی روم در قرن پنجم میلادی است. او به دلیل سیاهی سیاست از نقش کنسول روم کنار کشیده و در پشت کوه ها به کشاورزی مشغول می شود.

وی ادامه داد: این چهره نجیب اما قدرتمند نگران از خدشه به ساحت خود و جامعه عطای سیاست را در جمهوری روم به لقایش می بخشد و شغل کشاورزی را در پشت کوه ها برمی گزیند. اما هنگامیکه روم در بحرانی اعم از یک جنگ، یک بلای طبیعی، یک بیماری واگیردار یا هرچیز دیگر فرو می رفت و امنیت جامعه تهدید می شد، مردم مسیر کوهستان را می پیمودند و ملتمسانه و خاضعانه از سین سیناتوس مقتدر و نجیب می خواستند به جامعه برگردد و ضمن تعلیق جمهوری با مدیریت مقتدرانه، جامعه را به ساحل آرامش بازگرداند و پس از مدیریت بحران کار خود را فرو نهد و به کشاورزی و فعالیت های اقتصادی در پشت کوه‌ها برگردد و او این گونه بود.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: فکر می کنم بحران کرونا در سطح جهانی، ملی، استانی، شهرستانی، بخش، ده، محله، خانواده و حتی فرد یک «وضعیت استثنایی» را به وجود آورده است، وضعیتی که یادآور بحران در جمهوری روم است.

احمدیان افزود: در کشور و استان ما هم روندهای عادی زندگی در همه حوزه ها اعم از اقتصاد، سیاست و فرهنگ تحت الشعاع بحران ویروس کرونا قرار گرفته است. وضعیت واقعا استثنایی است. اما آیا سین سیناتوسی وجود دارد؟ مردم در کجا دنبال سین سیناتوس بگردند؟ سطح و قلمرو عمل سین سیناتوس فرضی کجا است؟ با توجه به گستره جهانی  و پاندمی کرونا، در سطح جهانی سین سیناتوسی وجود دارد؟ در سایر سطوح چطور؟ فراموش نباید کرد کارآمدی سین سیناتوس نیازمند التماس مردم و اعتماد آنها است.

وی ادامه داد: سرمایه اعتماد پشتوانه سین سیناتوس بود. مردم می دانستند او بعد از حل بحران طی مدت کوتاهی کار را به جمهور آنها واگذار خواهد کرد. قطعا در سطح جهانی سین سیناتوس مورد اعتمادی وجود ندارد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: آمریکا در دولت ترامپ به دلایل مختلف از پذیرش نقش و مسوُولیت های بین المللی سرباز زده است و در اندیشه حراست و حمایت از خود است اما می توان به وجود سین سیناتوس در سطوح دیگر امیدوار بود. دولت ها در سطوح ملی باید در این وضعیت استثنایی مقتدرانه و با تعلیق روندهای عادی چنگ در بحران افکنند. باید تصمیمات قاطع، سریع و جسورانه بگیرند.

احمدیان افزود: سین سیناتوس ملی هرگز نباید دچار تردید شود، بلکه باید مصمم و امیدوار و آماده و «حاضر در همه جا» قدرت و ظرفیت خود را در برابر  ویروس ویرانگر کرونا به رخ بکشد.

وی گفت: آنگونه که دیدیم دولت در چین فاتحانه سرود پیروزی را سر داد. سین سیناتوس چینی پیروز شد، سربلند و شاداب به پشت کوه بازگشت تا کشاورزی کند تا تولید کالا را تداوم بخشد تا با کار اقتصادی خود بازارهای جهانی را تصرف کند. برخی دیگر از کشورها هم اینگونه بودند. به یقین و امیدوارانه، سین سیناتوس ایرانی نیز با پشتوانه مردم همانند آنچه که در چین روی داد پیروز خواهد شد و ما هم سرود شادی و زندگی دوباره را سرخواهیم داد.

وی اضافه کرد: اما مهار ویروس کرونا مستلزم نقش آفرینی سین سیناتوس ها در سطوح مختلف استانی، شهرها، روستاها، محله ها و حتی خانواده ها است. هر سطحی از سطوح اجتماعی به حضور سین سیناتوس ها نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکنون ۱۱۵ نفر در این استان به کرونا مبتلا شده اند که ۱۰ نفر از آنان جان خود را از دست دادند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا استان کرمانشاه اعلام کرد تا امروز یکشنبه ۲۵ اسفند ۶۱۶ نفر براثر ابتلا به ویروس کرونا در استان بستری شدند که از این تعداد ۵۰۳ نفر ترخیص و ۱۰۳ نفر هنوز بستری هستند.

از ابتدای شناسایی ویروس کرونا تاکنون ۱۲ هزار ۷۲۹ و نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که در مجموع ۵۱۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌ و چهار هزار و ۳۳۹ مورد از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار و با گسترش به اکثر کشورها به یک بحران جهانی تبدیل شده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.