در سیلاب فروردین ۹۸، رودخانه های قره‌سو و گاماسیاب طغیان کرد و ده‌ها منزل مسکونی واقع در حریم این رودخانه ها در شهرستان های کرمانشاه، هرسین و صحنه زیرآب رفت و مردم خسارت‌های بسیاری دیدند.

بنابر اعلام استانداری کرمانشاه در فروردین امسال براثر بارش‌های فراوان و جاری شدن سیل، هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان خسارت به این استان وارد شد که بخش قابل توجهی از آن مربوط به بخش کشاورزی است.

در این حادثه ۵۰ واحد مسکونی که در محله کرناچی به صورت غیرمجاز در حریم رودخانه قره‌سو ساخته شده بودند، آسیب دیدند.

با این حال باگذشت نزدیک به ۱۱ ماه از وقوع سیل کماکان صاحبان منازل بلاتکلیف هستند و نتوانسته اند برای خود خانه ای بسازند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه در این باره گفت: در سیل فروردین ماه ۲ هزار و ۸۵۰ واحد مسکونی استان خسارت دیدند که از این آمار ۲ هزار و ۳۲۰ واحد روستایی و باقی شهری بودند.

«بابک عاطفی» دوشنبه شب در نشست ستاد مدیریت بحران که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، افزود: همچنین هزار و ۹۲۰ واحد نیز خسارت های بسیاری دیدند که اکنون تمام آنها تعمیر شده اند.

وی در رابطه با واحدهای تخریب شده گفت: از مجموع واحدهای تخریب شده تاکنون ۹۰۰ واحد تکمیل شده اند و مابقی نیز در دست ساخت هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن کرمانشاه در رابطه با واحدهای تخریب شده در محله کرناچی شهر کرمانشاه گفت: زمینی که این واحد در آنها ساخته شده بودند جز حریم رودخانه است از این رو امکان ساخت و ساز مجدد در آن محله وجود ندارد.

عاطفی ادامه داد: با گذشت ۱۱ ماه از وقوع سیل هنوز موضوع زمین صاحبان این خانه ها تعیین و تکلیف نشده است از این رو نمی توانیم به آنان تسهیلات و کمک های بلاعوض به منظور بازسازی بدهیم.

وقوع سیل فروردین ۹۸ در محله کرناچی کرمانشاه

زمین جایگزین برای سیل زدگان کرناچی تامین شده است

فرماندار کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار ایرنا، گفت: با پیگیری های انجام شده، چند قطعه زمین در شهرک کهریز پل کهنه کیهانشهر کرمانشاه برای استقرار ساکنان سیل زده کرناچی در نظر گرفته شده است.

«فضل الله رنجبر» ادامه داد: این قطعات به صورت مشترک برای ساخت آپارتمان های سه طبقه در اختیار خانواده هایی قرار می گیرد که به دنبال سیل، آسیب دیده و یا در حریم رودخانه هستند.

فرماندار کرمانشاه افزود: با اختصاص تسهیلات ارزان قیمت بانکی و کمک های بلاعوض دولت ساختمان های جدید احداث می شوند.

مهلت ۴۰ روزه تخریبی‌های کرناچی

وی عنوان کرد: اگر تا ۱۵ فروردین سال ۹۹ موضوع زمین این واحدها تعیین و تکلیف نشود و تسهیلات اختصاص پیدا نکند، پرونده بسته و بودجه به خزانه بازگشت خواهد گشت.

«جلیل بالایی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه نیز در این نشست تاکید کرد: شهرداری کرمانشاه و اداره کل راه و شهرسازی باید هرچه زودتر موضوع اختصاص زمین به این واحدها را تعیین تکلیف کنند.

صاحبان منازل مراجعه نمی‌کنند

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه ۱۷ قطعه زمین به منظور اختصاص به مالکان واحدهای تخریب شده کرناچی در نظر گرفته شده است اما این افراد برای تحویل گرفتن زمین ها مراجعه نمی کنند.

«مسعود شریفی» در این رابطه توضیح  داد: هر زمان این افراد به مسکن و شهرسازی مراجعه کنند به سرعت کار انتقال زمین انجام خواهد شد تا بتوانند از تسهیلات بهره مند شده و روند ساخت را آغاز کنند.

واحدهای مسکونی محله کرناچی که در سیل فروردین ۹۸ خسارت دیدند

تخریب در انتظار واحدهای غیرمجاز کرناچی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه نیز در نشست ستاد مدیریت بحران استان، بر ضرورت تعیین تکلیف کردن این زمین ها تاکید کرد و گفت: ساخت سازه ها در منطقه کرناچی کاملا غیرقانونی بود، اما به منظور جلوگیری از بی خانمان شدن این افراد تصمیم بر آن شد که زمینی به صورت رایگان در اختیار آنها قرار گیرد تا واحدهای جدیدی برای خود بسازند.

«مهرداد سالاری» با بیان اینکه صاحبان این منازل حاضر به ترک محله کرناچی نیستند، گفت: اقدام این افراد برای ساخت و ساز در حریم رودخانه تخلف است از این رو اخطارهای لازم به آنها داده شود و در صورت بی توجهی واحدهای غیرمجاز تخریب شوند.

با این حال براساس پیش بینی های انجام شده استان کرمانشاه در روزهای آینده شاهد بارش های سیل آسا خواهد بود که احتمال وقوع سیل و خسارت‌ها را افزایش می دهد.

سیل فروردین ماه امسال ۳۶۵ میلیارد تومان به شهرستان کرمانشاه خسارت وارد کرد که بیشتر این خسارت‌ها، در بخش‌های کشاورزی، راه‌ها، پل‌ها و ابنیه مسکونی است.
در شهرک کرناچی در غرب شهر کرمانشاه، حدود ۱۵۰ واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شدند که آبگرفتگی ۹۵ واحد شدید بوده که بررسی نهایی پرونده آنها انجام شده و ۱۴ واحد احداثی هستند.
همه این واحدها در گذشته و به صورت غیرقانونی در بستر رودخانه ساخته شده‌اند و مسئولان بارها هشدار داده‌اند که مردم در این خانه‌ها سکونت نکنند.

درد کرناچی یکی دوتا نیست
کرناچی شهرکی تازه تاسیس در خروجی شهر کرمانشاه به سمت استان کردستان است که توسعه ساخت و سازها، روستاهای این منطقه را به هم دوخته و به شهر متصل کرده است.
از زمانی که ساکنان کرناچی عطای دهستان را به لقای شهرک بخشیدند، زمان زیادی نمی‌گذرد اما پیوستن به مرکز استان انتظارات و دغدغه‌های آنان را برآورده نکرده و حتی برخی اهالی شهرک هنوز در حسرت خدمات دهیاری سابق هستند.
آنچنان که عضو هیات امنای مسجد کرناچی گفت، هنوز چند کوچه شهرک آب شرب ندارند و شبکه فاضلاب آن ناقض است طوری که فاضلاب بخشی از ساختمان‌ها در کوچه تخلیه می‌شود.
حدود ۵۳ درصد از جمعیت ۲ میلیون نفری استان در شهرستان کرمانشاه ساکن هستند.
یک سوم ساکنان مرکز استان هم در مناطق حاشیه شهر همچون کرناچی زندگی می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.