حسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اینکه مردان سرپرست خانواده هستند بیشتر به کار توجه دارند بنابراین نسبت به مقوله خود مراقبتی کمتر توجه می‌کنند.

وی افزود: به منظور افزایش توجه و حساسیت زایی در میان مردان هفته ملی سلامت مردان از یکم تا هفتم اسفندماه نامگذاری شده است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان داشت: امسال محوریت هفته سلامت مردان توجه به حوادث و سوانح ناشی از کار و حوادث و همچنین برخی از سرطان‌های شایع و شغلی در مردان مدنظر است.

این مسئول با بیان اینکه ۷۵ درصد قربانیان تصادف و حوادث رانندگی را مردان تشکیل می‌دهند، گفت: برخی از سرطان‌ها نظیر سرطان پروستات در مردان شیوع بیشتری دارد، بر همین مبنا مقوله خود مراقبتی و سلامت روان مردان در محیط کار بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

بیگلری گفت: پس از سرطان معده و پوست، سرطان پروستات در میان مردان سومین سرطان شایع است.

وی ادامه داد: مردان باید از سن ۴۵ سالگی غربالگری سرطان پروستات را تحت عنوان تست آنتی ژن اختصاصی PSA به ویژه در میان افرادی که دارای سابقه ابتلای مردان درجه یک و دو فامیل به سرطان هستند، انجام دهند.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: سرطان پروستات تحت تأثیر تغذیه نامناسب، استرس و افزایش سن دیده می‌شود.

این مسئول ادامه داد: در ساختار بزرگی پروستات ادرار کردن یک مرد دچار اختلال می‌شود اما در سرطان پروستات این بیماری خود را به شکل خروج خون از مجاری ادراری نشان می‌دهد بنابراین در صورتی که علائم اختلال ادراری پیش آید بیماری‌های نظیر سنگ کلیه، ناراحتی مجاری ادراری، نارسایی کلیه و سرطان پروستات مدنظر قرار می‌گیرد که باید به پزشک مراجعه شود.

بیگلری گفت: در سال‌های اخیر مردان بیشتر به سبک زندگی کم تحرک، پر استرس و ماشینی روی آورده‌اند برهمین مبنا خود مراقبتی، تحرک بدنی و تغذیه سالم را کمتر مدنظر قرار می‌دهند و در فواصل کاری از تغذیه پرنمک نظیر فست فود و نوشابه استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه کارمندان و فرهنگیان تحرک کمتری دارد، افزود: این اقشار باید در فواصل کاری خود داشتن تحرک بدنی را برنامه ریزی کنند.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: سلامت روحی، روانی و اجتماعی مردان حائز اهمیت است برهمین مبنا داشتن ارتباط مناسب با دوستان می‌تواند باعث انبساط خاطر و سلامت روحی و اجتماعی مردان شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر شاهد افزایش سن و افزایش امید به زندگی بوده‌ایم بنابراین شیوع برخی سرطان‌ها از جمله سرطان پروستات نیز دیده می‌شود.

وی افزود: همچنین در میان برخی ورزشکارنماها که هورمون تستسترون مصرف می‌کنند، خطر ابتلاء به سرطان پروستات افزایش می‌یابد.

بیگلری گفت: به طور کلی متوسط بروز سرطان‌ها به سرطان پروستات در استان کرمانشاه مانند میانگین کشوری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.