حجت الاسلام محسن مفید روز پنجشنبه در خصوص تخلفات انتخاباتی و نحوه برخورد با آنها در گفت و گو با ایرنا افزود: در فصول ششم و هفتم قانون انتخابات موارد مجاز و نیز خلاف تبلیغات ذکر شده است و ستاد کاندیداها و طرفدارانشان موظف به رعایت این قوانین هستند.

وی اضافه کرد: ستاد پیشگری و برخورد با تخلفات فعال شده است و گزارش تخلفات هم از عوامل اجرایی انتخابات که معتمدین محل هستند و هم از ضابطان قضایی دریافت و قاطعانه برخورد خواهد شد.

وی از مردم خواست تخلفات انتخاباتی کاندیداها را به صورت مستند به ضابطان قضایی یا هیات اجرایی انتخابات و یا به دفتر شورای نگهبان در استان ارسال کنند.

حجت الاسلام مفید با بیان اینکه نظارت شورای نگهبان استصوابی است؛ گفت: این بدان معناست که هر جایی مستند جدیدی مبنی بر نداشتن صلاحیت کاندیدایی پیدا بشود؛ شورای نگهبان امکان ورود و اظهارنظر جدید را دارد.

او مهمترین بحث ایام تبلیغات را موضوع خرید و فروش رای عنوان کرد و افزود: دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی در حوزه تامین امنیت انتخابات و نیز رصد جرائم انتخاباتی دخیل هستند لذا به زودی در دادگستری جلسه ای برای گزارش گیری از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی برگزار خواهد شد.

وی توفیق نهادهای اطاعاتی و امنیتی را منوط به همکاری مردم عنوان کرد و گفت: مردم باید در ارایه گزارش های تخلفات البته به صورت مستند همکاری کنند.

رییس دفتر شورای نگهبان با بیان اینکه آخرین مرحله اظهارنظر شورای نگهبان تمام شده و لیست نهایی نیز بسته شده است؛ افزود: اگر احیانا مستند و نکته جدیدی حاصل شود امکان ورود شورای نگهبان و تعدیل این لیست کماکان وجود دارد.

به گفته حجت الاسلام مفید، هم اکنون ۱۵۸ نفر در سطح استان در ۶ حوزه انتخابیه برای کسب هشت کرسی مجلس شورای اسلامی با هم رقابت دارند.

سفره داری و توزیع بسته های حمایتی مصداق خرید و فروش رای است

حجت الاسلام مفید در ادامه در خصوص سفره داری کاندیداها بیان داشت: ۲ مطلب در اینجا وجود دارد یکی اینکه کاندیداها از عوامل ستادهای انتخاباتی شان پذیرایی می کنند که امری طبیعی است و خلافی وجود ندارد اما اگر سفره داری برای جلب آرای مردم باشد و یا در این خصوص بسته های حمایتی توزیع شود این موضوع مصداق بارز خرید و فروش رای است و عوامل قضایی در ستاد پیشگری از تخلفات انتخاباتی باید ورود کنند.

وی ادامه داد: توقعی که از ستادهای انتخاباتی داریم این است که در این هفت روز تبلیغات انتخابات، قانون را مدنظر داشته باشند و ضرری را متوجه اموال خصوصی و عمومی مردم نکنند.

رییس دفتر شورای نگهبان در کرمانشاه، دیوارنویسی را حق الناس دانست و از ستادهای انتخابات کاندیداها خواست که در مکان هایی که شهرداری تعبیه کرده است پوسترهای انتخاباتی را الصاق کنند.

وی همچنین ایجاد مزاحمت برای مردم بااستفاده از سیستم صوتی و نیز راه اندازی کارناوال انتخاباتی که منجر به ترافیک شود را خلاف قانون دانست.

حجت الاسلام مفید ایجاد شور انتخاباتی برای مشارکت حداکثری را مدنظر قانون دانست اما در عین حال نسبت به تخلف انتخاباتی هشدار داد.

وی در ادامه از کاندیداها خواست که اصول اخلاقی و جوانمردی را رعایت کنند و از تخریب، تهمت و شایعه پرکنی بپرهیزند.

به گفته حجت الاسلام مفید، تمام ایران مردم این استان را به خصلت نیک جوانمردی می شناسند و اینکه کسی بخواهد با چنگ کشیدن به صورت دیگران کسب رای کند هم حرام دینی مرتکب شده و هم رفتارش به دور از اخلاق و جوانمردی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.