علی اوسط هاشمی روز یکشنبه در بازدید از مرکز شماره یک فنی حرفه ای کرمانشاه و در جمع کارکنان این سازمان بیان داشت: جمهوریت در نظام ما بر پایه ملت است لذا باید تنوع و کثرت آرا را بپذیریم چرا که زمانی می توانیم موثر واقع شویم که به سمت خردجمعی و پذیرش اختلاف نظر و آرا برویم.

وی افزود: رسیدن به پیشرفت در گرو کثرت است و کثرت مطالبات، آرا و نظرات باید به رسمیت شناخته شود به گونه ای که حتی نباید از افکار مخالف واهمه داشته باشیم.

هاشمی با بیان اینکه در کشور ما تفکر ملی و منافع ملی هنوز موضوعیت پیدا نکرده است؛ افزود: با توجه به شرایط سخت اقتصادی شاهد بدترین رفتارهایی هستیم که خودمان به همدیگر داریم و نباید فراموش کرد که اداره مملکت در این شرایط ساده نیست.

به گفته وی، انقلاب اسلامی بر پایه حاکمیت مردم رقم خورده است و اعمال اراده مردم منتج به شکل گیری حکومت شده است؛ لذا حکومت باید خود را وقف ملت کند و به نوعی در خدمت و کارگر ملت باشد.

هاشمی ماندگاری در نظام  را در گرو اقتدار ملت دانست و گفت: این اقتدار منتج به قدرت حکومت می شود و در اینجاست که حکومت می تواند به خوبی در عرصه بین الملل فضاساز باشد.

او تاکید کرد: با اینکه در این چهل سال عمر انقلاب خطاهایی داشته ایم اما همزمان با مقاومت، قدرت نیز تولید کرده ایم و امروز نه تنها بازیچه نیستیم بلکه تبدیل به بازیگر قدرتمند منطقه شده ایم.

هاشمی در ادامه شهید حاج قاسم سلیمانی را از جمله دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی نام برد که به تنهایی عامل تولید قدرت بود و قدرتش را با نفوذ به لایه های مردمانی به دست آورد که به دنبال حق و عدالت بودند.

به باور وی، باید کاری کنیم که نسل های آینده با اشتیاق به سمت انقلاب بیایند.

گواهینامه فنی حرفه ای باید ارزش اداری و اجتماعی داشته باشد

رییس سازمان فنی حرفه ای کشور در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش های فنی حرفه ای در ایجاد اشتغال گفت: باید ارزش گواهینامه های مهارت بیشتر از دانش نامه های دانشگاهی باشد و برای گواهینامه های مهارت ارزش اجتماعی و اداری ایجاد کنیم.

به گفته هاشمی، امروزه بسیاری از مهارت آموزان ما دانش آموخته گان دانشگاه ها هستند؛ لذا با اینکه تمام توجه خانواده ها رفتن فرزندانشان به دانشگاه است باید این سوال را  پرسید که وزن اجتماعی مهارت در نگاه خانواده ها چگونه است؟

وی افزود: باید اذعان کرد که آموزش کیفی نداشته ایم که منجر به تربیت انسان قدرتمند شود؛ لذا نگاه خانواده ها به جای دنباله روی آرمان های خودشان باید به سمت پرورش استعداد فرزندانشان تغییر کند.

هاشمی بازسازی نقش فنی و حرفه ای در جامعه برای برون رفت از شرایط فعلی را یک ضرورت دانست و گفت: سیستم فعلی منجر به بالا رفتن نقدینگی و تولید بیکاران بدون مهارت می شود.

آنگونه که رییس سازمان فنی حرفه ای کشور خبر داد رایزنی هایی برای گنجاندن مهارت های فنی حرفه ای در مقاطع اول و دوم متوسطه در جریان است تا هیچ دانش آموزی بدون مهارت دبیرستان را ترک نکند.

هاشمی با تاکید بر ارتقا استانداردهای فنی حرفه ای گفت: در حال تدوین ۲ هزار استاندارد جدید برای آموزش های فنی حرفه ای هستیم که به پنج هزار استانداری که از اول انقلاب تاکنون وجود داشته است اضافه بشود و این استانداردهای جدید منطبق با نیاز زمان است.

وی با تاکید بر خلق اشتغال بر پایه مهارت بیان داشت: به همین منظور شورای مهارت در کشور پایه گذاری شده است.

هاشمی با اشاره به وجود هفت استان ساحلی در کشور گفت: وجود ساحل در هر کشوری مخزن ثروت است؛ در نتیجه با اینکه نصف جمعیت ما باید ساحل نشین می بودند اما به سمت مرکز رفته اند نتیجه اش هم این بوده که برای اصفهان بدون آب صنعت فولاد ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: سند راهبردی مهارت های استان باید منطبق بر آمایش های سرزمینی در شورای مهارت هر استان به تصویب برسد و مطابق با این سند مطالبه گری انجام بشود.

پوشاک اقوام ایرانی در کرمانشاه برندسازی می شود

رییس سازمان فنی حرفه ای کشور در ادامه تمرکز زدایی از سازمان مرکزی فنی حرفه ای و دادن اختیار به استان ها از برنامه های در دست اقدام عنوان کرد و افزود: نرخ بیکاری در استان بالاست و این استان جزو اولین تا سومین استان بیکار کشور است دلیلش هم ضعیف بودن پایه های مهارتی در استان است.

هاشمی اعلام کرد: استان کرمانشاه پایلوت کمک به کاهش نرخ بیکاری از طریق مهارت آموزی می شود و به این منظور دپارتمان های آموزشی به این استان واگذار می شود که بتواند پوشش منطقه ای برای سایر استان های اطراف داشته باشد.

وی از راه اندازی دپارتمان پوشاک، طراحی و الگوها با هدف برندسازی پوشاک اقوام ایرانی در کرمانشاه خبر داد.

به گفته هاشمی، اگر امروز قاچاق البسه و پوشاک در کشور داریم به این دلیل است که هنوز به مرحله استانداردسازی این بخش نرفته ایم در حالی که هنر و مهارت نزد ماست و نمونه اش هم این است که به هر موزه ای که سر بزنید نشانی از مهارت ایرانی را در آنجا می بینید.

تغییر رسته فنی حرفه ای از اداری به آموزشی

رییس سازمان فنی حرفه ای کشور در ادامه بیان داشت: ساختار فنی حرفه ای ایراد جدی دارد چرا که در تصویب بودجه نگاه اداری به سازمان می شود در حالی که فنی حرفه ای یک ارگان آموزشی است؛ لذا به دنبال تغییر رسته  سازمان از اداری به آموزشی هستیم چرا که هویت ما به نقش آفرینی مربیان ماست.

هاشمی در پایان تاکید کرد: فکر کارکنان فنی حرفه ای باید به بزرگی مطالبات جوانان استان باشد تا بتوانیم در شرایط سخت تولید ثروت بکنیم و اگر در تولید فکر و اندیشه و برنامه های نو پیشگام بودیم آن وقت است که می توانیم سهم بیشتری از بودجه را در برنامه هفتم توسعه طلب بکنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.