۱۵ تا ۱۷ بهمن ماه تالار وحدت دانشکده فرهنگ و هنر کرمانشاه محل برگزاری نمایشگاه مد و لباس فجر کرمانشاه است که به گفته مدیر موسسه طن آذین ماه سعی شده است آثار ایرانی- اسلامی به روز شوند تا برای جامعه جذاب باشند.

در حاشیه این نمایشگاه سارا کولانی که موسسه اش مجری اصلی نمایشگاه است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هدف از این نمایشگاه به غیر از لباس، مشاغل مرتبط با لباس شامل طراحی لباس، جواهر و  پارچه سازی در کنار دوزنده ها هستیم و این چیدمان را امروزه در برندهای خارجی مشاهده می کنیم.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه لباس اجتماع بانوان، لباس فاخر، مانتو مجلسی، لباس مجلسی، لباس محلی و پارچه سازی با الهام از المان های ایرانی-اسلامی ارایه شده است و علاوه بر اینها لباس کودک و لباس مشاغل نیز وجود دارد.

کولانی با اشاره به جذابیت فرهنگ، رنگ و طرح های غرب کشور برای طراحان مد و لباس گفت: برندهای خارجی مانند ژیوانشی برای برند پاییزه ۲۰۱۶ خود از طرح گلیم و گبه کرمانشاه استفاده کرده بود.

وی در خصوص مشکلات تولید کنندگان بیان داشت: آنچه که مهم است حمایت دولت از تولیدکنندگان به خصوص از طریق بخشودگی مالیاتی و نیز وام های همراه با مدت تنفس است که متاسفانه اکنون این‌ گونه نیست.

او با اشاره به مشکل بیکاری در کشور و استان کرمانشاه گفت: اگر موضوع مد و لباس به صورت حرفه ای در کشور دنبال شود و دولت از تولید کننده ها حمایت کند این بخش می تواند سهم بزرگی در اشتغال زایی داشته باشد به خصوص اینکه ۷۰۰ رشته در زیرمجموعه مد و لباس وجود دارد.

کولانی مساله مهم عرصه مد و لباس را  تبلیغات دانست و بیان داشت: متاسفانه در جامعه و در رسانه ها به این موضوع بها نمی دهند و در نتیجه از آنجایی که در تلویزیون تبلیغات نداریم مجبوریم عکاسی مد را جایگزین آن کنیم اما اجازه این کار را هم به ما نمی دهند.

الزام به حمایت از تولیدکنندگان لباس در کرمانشاه

بهرام فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز به ایرنا گفت: از ویژگی های خوب این نمایشگاه این است که کارها تولید خود استان هستند ضمن اینکه در این طرح ها سعی شده تا مفاهیم ملی و سنتی با مد روز ادغام بشوند تا پسند نسل جدید و قدیم باشند.

وی تاکید کرد: در این نمایشگاه شاهد ظرفیت استان در تولید لباس کار ارگان های مختلف نیز هستیم که به منظور حمایت از تولیدکنندگان، معاونت اقتصادی استانداری و رییس سازمان صنعت و معدن در استان می توانند با بخش نامه الزام آور ارگان ها را ملزم به اخذ قرارداد با تولیدکنندگان استان کنند.

از نمایشگاه تا ویترین مغازه ها

لیلا نوری الاصل مدیر انجمن طراحان پارچه و لباس کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: باید کارهای طراحان و تولیدکنندگان ما به داخل ویترین مغازه ها بروند تا تولیدکنندگان ما به درآمد برسند نه اینکه این طرح ها فقط بر تن مانکن ها در داخل نمایشگاه ها باشند.

وی تاکید کرد: اگر ویترین ۱۰ مغازه در سطح شهر لباس های طراحان و تولیدکنندگان کرمانشاهی را به نمایش در بیاورند آن لباس مد می شود.

به گفته نوری الاصل، از آنجایی که جوانان سنت گریز هستند در این نمایشگاه سعی شده است تا طرح های سنتی با مدرن ترکیب شوند تا جوانان به استفاده از این لباس ها ترغیب شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.