با اینکه کرمانشاه دانشکده هنری ندارد که بخواهد فیلمسازی را به علاقه مندان آموزش بدهد اما خوشبختانه انجمن سینمای جوان در اینجا فعال است و علاقه مندان می توانند با هزینه اندک از آموزش‌های این انجمن بهره مند شوند.

ایرنای کرمانشاه برای آگاهی رساندن در خصوص چگونگی عملکرد انجمن سینمای جوان با «کامران رضایی» رییس این انجمن گفت و گویی داشته است که در ادامه می آید.

ایرنا: از ساختار انجمن سینمای جوان کرمانشاه بگویید

رضایی: ساختار انجمن سینمای جوان بر سه رکن آموزش، تولید و جشنواره بنا شده است و این ساختار به گونه ای است که هنرجویان آن بعد از مدتی به عنوان مربی و کادر فعال خود انجمن مشغول به فعالیت می شوند نمونه اش هم اغلب مسوولان دفاتر کشور هستند که خودشان به عنوان فیلمساز و عکاس هنرجو انجمن بوده اند.

انجمن سینمای جوان کرمانشاه اسامی بزرگی در سینمای ایران تربیت کرده است از جمله شهرام مکری برنده تندیس جشنواره ونیز، لقمان خالدی مستندساز درجه یک که در فستیوال های متعدد جهانی جایزه گرفته است.

همچنین تورج اصلانی فیلمبردار درجه یک و صاحب تندیس جهانی، پیام عزیزی فیلمبردار و آرش رضایی تدوینگر از جمله افراد شناخته شده انجمن سینمای جوان کرمانشاه هستند که جوایز جهانی داشته اند، به طور کل دفتر کرمانشاه جزو دفاتر شاخص کشور محسوب می شود.

ایرنا: در انجمن سینمای جوان چگونه به علاقه مندان آموزش می دهید؟

رضایی: علاقه مندان در سنین مختلف جذب آموزش های انجمن می شوند و دوره های فیلمسازی به صورت یکساله شامل آموزش های عکاسی، تدوین، کارگردانی، فیلمنامه نویسی و صدابرداری می شود و برای این دوره ها آزمون ورودی برگزار می شود و افرادی مجاز به شرکت در دوره های یکساله    می‌شوند که حداقل هایی از استعداد و دانش سینما را داشته باشند.

شروع دوره یکساله معمولا در مهر ماه است و در هر دوره حدود ۲۰ نفر پذیرفته می شوند و با توجه به آمار بالای علاقه مندان، کرمانشاه بالاترین آمار ثبت نام را در کشور دارد.

ضمن اینکه در ابتدای کار سه کارگاه آموزشی مستند، داستانی و تجربی برگزارمی شود تا علاقه مندان بتوانند به کشف علاقه خود در زمینه فیلمسازی برسند.

همچنین انجمن علاوه بر دوره یکساله فیلمسازی، کلاس های تک درس عکاسی، تدوین و تصویربرداری نیز در مدت زمان چهار ماه برگزار می کند.

از نظر سطح آموزشی مربی های ما توسط ستاد مرکزی تهران که شامل آدم‌های درجه یک در زمینه عکاسی و فیلمسازی هستند تایید می شوند؛ هم اکنون نیز سعید پوراسماعیلی فیلمبردار حرفه ای که به صورت تخصصی در فرانسه آموزش دیده مسوول آموزش انجمن سینمای جوان کشور است.

در مجموع انجمن کرمانشاه هشت مربی دارد و هزینه یکساله فیلم سازی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که هنرجویان در سه قسط می توانند آن را پرداخت کنند؛ ضمن اینکه کلاس های درس نیز به صورت سه جلسه در هفته به مدت چهار ساعت در روز برگزار می شود.

ایرنا: انجمن در زمینه تولید فیلم به چه نحو عمل می کند؟

رضایی: هنرجویان پس از سپری کردن آموزش وارد مرحله تولید می شوند و در این مرحله امکانات مختصری شامل دوربین و مونتاژ صدا در اختیارشان قرار می گیرد و با ساخت فیلم های چند دقیقه ای شروع به آزمون و خطا می کنند.

در مجموع سقف فیلم کوتاه ۳۰ دقیقه است هرچند واقعیت این است که حتی ساخت یک فیلم ۱۰ دقیقه ای استاندارد یک پروسه زمان بر است و هنگامی که هنرجویان به این مرحله از توانایی رسیدند اینجاست که افراد با استعداد وارد حلقه سوم یعنی جشنواره ها می شوند.

به تازگی نیز در ستاد مرکزی انجمن سینمای جوان پرتال ثبت فیلمنامه راه اندازی شده است که فیلمنامه هنرآموزان انجمن مورد ارزیابی قرار می گیرد و در صورت موافقت به فیلم اولی ها مبلغ سه میلیون تومان، نیمه حرفه ای ها هشت میلیون تومان و حرفه ای ها تا سقف ۲۰ میلیون تومان کمک هزینه ساخت می دهند.

ایرنا: آیا تجهیزات کافی در انجمن سینمای جوان کرمانشاه دارید؟

رضایی: تجهیزات انجمن در سال ۸۶ خریداری شده است که به هیچ عنوان جوابگوی نیاز کنونی ما نیست برای همین با نظر مثبت محمدابراهیم الهی تبار معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه قرار شده تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات در اختیار انجمن قرار بگیرد اما متاسفانه هنوز این اتفاق نیاقتاده است.

هرچند خوشبختانه انجمن در کرمانشاه صاحب ساختمان مستقل است که در سال ۸۱ زمین آن از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و هزینه ساختش نیز توسط ستاد مرکزی تامین شد اما بزرگترین مشکل نداشتن سالن نمایش اختصاصی کوچک ۸۰ نفره است این در حالی است که بسیاری از ادارات و ارگان ها صاحب سالن آمفی تئاتر هستند و باید اشاره کرد که ما برای ساخت سالن مشکل زمین نداریم و نیاز اصلی ساخت سالن نمایش است.

ضمن اینکه با همین امکانات محدود توانستیم در سال ۹۶ با شبکه مستند قرارداد ساخت پنج عنوان فیلم را ببندیم که یکی از این مستندها با عنوان «چرمله» که نام روستایی در اطراف سنقر است؛ جایزه جشنواره شبکه مستند همان سال را به دست آورد.

همچنین با قراردادی که با شبکه زاگرس استان داشتیم به همت اعضای انجمن ۱۳۰ دقیقه انیمیشن (پویانمایی) در قالب ۱۳ قسمت ۱۰ دقیقه ای با عنوان «من پهلوانم» ساخته شد.

این انیمیشن بالاترین امتیاز کیفی را کسب کرد و در ساخت آن از صداپیشه هایی با لهجه کرمانشاهی استفاده کردیم و حتی به معماری محلات قدیمی کرمانشاه و لباس های محلی نیز توجه شده بود اما متاسفانه فقط شاهد یک بار پخش شدن این انیمیشن در شبکه زاگرس بودیم و امیدواریم این شبکه دوباره اقدام به پخش آن بکند.

ایرنا: از وضعیت جشنواره ها بگویید و اینکه به تازگی چه کارهایی برگزیده جشنواره ها بوده اند؟

رضایی: اصلی ترین جشنواره داخلی، جشنواره فیلم کوتاه تهران است که توسط خود انجمن برگزار می شود و این جشنواره معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه در آسیا است چرا که ایران در زمینه فیلم کوتاه حرف برای گفتن دارد؛ بعد از آن سالانه سه جشنواره منطقه ای هم در کشور برگزار می شود.

در کرمانشاه نیز بعد از ۲۲ سال در سال ۹۶ با همت خود اعضای انجمن و کمک های اداره ارشاد استان توانستیم جشنواره فیلم کوتاه شبدیز را برگزار کنیم و کیفیت کار به حدی بالا بود که مهمانان ما را غافلگیر کرد به گونه ای که ترغیب شدیم برای سال بعد نیز این جشنواره را برگزار کنیم.

در سال ۹۷ نیز جشنواره فیلم کوتاه شبدیز در کرمانشاه برگزار شد و در آن سال از رییس جشنواره ازمیر ترکیه نیز دعوت شد تا در مدت جشنواره کارگاه فیلمسازی در کرمانشاه برگزار کند.

باید اشاره کرد که شهرهای بزرگ کشور هر کدام دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم دارند و با توجه به ظرفیت های خوب استان انتظار می رود با همکاری مسوولان نسبت به ایجاد دبیرخانه دائمی فیلم کوتاه شبدیز کرمانشاه اقدام کنیم و در این راستا تهران نیز آماده است تا دبیرخانه دائمی را به ما بدهد.

ضمن اینکه در چشم انداز بلند مدت نگاهمان به سمت بین المللی کردن جشنواره فیلم کوتاه شبدیز کرمانشاه است اما مشکل بزرگ مساله تامین بودجه این کار است.

و در پایان باید گفت که کمتر پیش می آید اعضای انجمن سینمای جوان کرمانشاه از جشنواره ها با دست خالی بیرون بیایند؛ نمونه اش هم در همین یک ماه اخیر است که اشکان چاوشی تندیس بهترین فیلمنامه بخش سینما ادبیات جشنواره فیلم شیراز را به خاطر فیلم «سالمون»به دست آورد این در حالی است که این فیلمنامه چند ماه پیش نیز تندیس بهترین فیلمنامه جشنواره بین المللی سوییس را کسب کرد.

میلاد رضایی و شهریار مرادی هم به خاطر فیلم «به من بگو کجایی» در جشنواره ملی فیلم کودک آنلاین تندیس بهترین اثر هنری و جایزه هفت میلیون تومانی را از آن خودشان کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.